Lord_Azalin Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei. Kjapt lite spørsmål. Jeg kjenner elektronikk passe, men husker ikke analogbiten nok til å være 100% sikker på dette. Jeg har en 5*100W forsterker som jeg nå har satt nye høytalere til. Disse har maks-effekt på 250W (Nominell over tid 100W), men disse er 6 Ohm. Utgangen på forsterkeren er merket 8-16. Dersom jeg ikke nærmer meg å presse 100W ut, er spørsmålet om dette egentlig blir noe problem? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Er de konstant på 6ohm, høyttalerne? Det burde ikke være noe problem i det hele tatt, men du kan kanskje skrive litt om hva du har av utstyr? Lenke til kommentar
Lord_Azalin Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Forsterkeren er en Sony STR-DG520B. (5*100W) Høytalerene foran er Yamaha EF NS-555, disse er 6 Ohm, 88db, 100W (RMS) Hva du mener om de er konstant 6 Ohm vet jeg ikke. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gå bra, uansett så er det bare å gi litt blaffen i hva som står om høyttalere og maks effekt. Det er i grunn mer relevant med minimum effekt, siden det verste du kan gjøre er å presse en reciever til å pumpe ut mer strøm enn tilgjengelig. Da vil du oppleve at lyden blir forvrengt, og det er her elementene går dukken, ergo - for lite strøm og for høyt volum. Mine høyttalere, Marten Formfloor har "max effect" på 150-200w eller noe slikt, jeg bruker monoblokker på 300/600w i 8/4ohm. Absolutt ikke noe problem i det hele tatt! Konstant ohm går litt på hvor lineær impedansen er i hele frekvensspekteret. En del høyttalere dipper ned mot både 6 og 4 ohm.. Lenke til kommentar
Lord_Azalin Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Høres bra ut. Tusen takk. Lenke til kommentar
jonasmyhrer Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hei, Jeg er relativt ny i hi-fi biten, og har kjøpt meg 6ohm mistral BOW a5(150W) høytalere, forsterkeren er en Music angel K88,2x65W Forsterkeren er en sterioforsterker med 3 koblinger per utgang,(8OHM, 4OHM, 0,) Hvordan skal jeg koble forsterkeren? Må jeg kjøpe convertere til utgangene? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Koble en ledning til 8 ohm, og en til 0 for hver høyttaler. Ellers lager man egne tråder til egne spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå