Zitrix Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Hei, som nevnt i topic skal jeg starte og studere i fra høsten av. Trenger derfor å gå til inkjøp av en ny laptoppen, da minn gamle skal snart henrettes. jeg har nå kommet til det punkte hvor jeg faktisk vurderer å bli en mac person. Laptoppen som jeg skal ha kommer kun til å bli brukt til studier som blant annet inneholder fag som media. Til alt annet av spilling osv har jeg minn egen stasjonære pc. JEG ØNSKER IKKE Å LAGE EN MAC vs pc/windows diskusjon det finnes det nok av det på forumet allerede! men jeg ønsker litt saklig synspunk på hva som er bra med mac kontra en Pc og omvent. Budsjett messig så kan jeg ikke strekke meg lenger en til 10,000,- Endret 23. juli 2009 av zitrix2 Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Sitter selv med en MacBook Alu, og har brukt Mac OS de siste 3 årene av mitt liv Det er intuitivt, det følger med gode programmer for video- og lett bilderedigering, en god innebygd mailklient, en rask og god nettleser. Så over til bruk: Den oppleves veldig rask, og fryktelig stabil. Har ennå ikke opplevd kernel panic (tilnærmet BSOD hos Windows), uten at jeg selv er skyld i det ved å fremprovosere det på egenhånd. Foreløpig er du svært lite utsatt for eksterne trusler, i form av både virus og trojanere, men selvfølgelig vil også dette bli mer fremtredene når Apple's brukermasse vokser (som den gjør i en relativt høy fart). Ellers er det ypperlig design, masse kraft, GOD batteritid, og ikke minst nærmest støyfritt. Når du sier du ikke vil legge mer enn 10 000 i det, har du ett alternativ, og det er MacBook White. Spesifikasjonsmessig ganske så god, men den har en tendens til å sprekke opp i plasten. Derfor; kan du avse en 500-lapp ekstra, har du MacBook Pro 13", som har SD-kortleser, DVD-brenner, blåtann, WLAN 802.11N (teoretisk 300mbps om du har en ruter som takler dette), 2.26GHz prosessor, 2GB ram og et GeForce 9400M 256MB skjermkort. Dog deler du internminnet ditt med dette kortet, men det har aldri stoppet meg. Selv har jeg nå en SSD-disk i min (OCZ Vertex V2.0) og det går virkelig unna med oppstart, åpning av programmer etc. Greit nok, du får kanskje litt "dårligere" spesifikasjoner enn hos en maskin med Windows, men jeg vil påstå at du får mye mer glede ut av den. Byggekvaliteten er utrolig, batteritiden er opp til 7t(!) og skjermen er knallfin. Størrelsen er og fin, 13,3" og veier 2KG Ta deg en tur innom Eplehuset, Humac, Elkjøp eller Expert og sammenlikn. Lettere å da finne ut hva skal maskin man skal ha. Forøvrig; ettersom du er student kan du kjøpe gjennom Studenttorget.no og få 8-10% rabatt på maskinene (Dette gjelder Apple-maskiner) Lenke til kommentar
reds Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Her kan jeg som Macer over to år bekrefte alt fredriku sier. Ikke la deg styre av specs på maskinen, disse har mindre å si når du har et skreddersydd operativsystem. Spar litt til og gå for en Unibody-Mac, og jeg kan garantere deg at du blir fornøyd. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Ville også ha gått for en Apple Mac, fordelene er så store at det er mer en verdt priser. Ville du ha kjøpt en standard bærbar ville du ikke ha fått skjermen eller bygge kvalieten eller batteriet. Og de shipper med et solid OS, enda en fordel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå