Gå til innhold

Får ikke slettet fil

Anbefalte innlegg

Min datter har klaget på treg PC. Har kjørt Malwarebytes og fjernet en del infiserte filer. Har også defragmentert. Prøver også å rydde og slette en del store filer. Har problemer med å slette en stor videofil - får melding om at "filen brukes av en annen person eller program. Lukk programmer som kanskje bruker filen og prøv på nytt." Hvordan gjør jeg det? Det er 69 prosesser som kjører (iflg oppgavebehandling) - hvordan ser man hvilke som trengs og ikke?

Hun kjører F-Secure Client (som hun har fått fra studiestedet) - er dette å anbefale ifht andre program (f.eks Norton som hun kan laste ned via nettbanken om hun ønsker?).

Dette er en AcerTravelmate - er det mulig å se om det er et recoveryområde på disken? (for evt å kjøre en recovery som jeg så anbefalt for en annen Acer maskin).

Til slutt, det er to partisjoner på disken, disse er like store - hvordan kan man endre størrelsen på disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å slette filen, kan du forsøke Malwarebytes sin; FileASSASSIN.

1. Start Malwarebytes

2. Klikk på Flere verktøy

3. Klikk på Kjør Vertøy under FileASSASSIN

4. Bla deg frem til filen, marker og klikk Åpne.

5. Du vil nå få en advarsel om at filen vil bli permanent fjernet, svar Ja til dette.

6. Det kan nå hende du blir bedt om å starte maskinen på nytt, svar Ja til dette.

For å se hva slags prosesser du trenger eller ikke trenger. Kan du benytte nettside som eksempelvis BleepingComputer.com Gode "Starup Manager" som det kalles har dog fjernet viktige systemfiler fra listen. Du kan til eksempel bruke CCleaner som har en slik "Starup Manager" funksjon under Verktøy > Oppstart. Listen vil nok da bli kortet betraktlig ned, og vil gjøre det enklere og raskere å søke info om prosessen hos eksempelvis BleepingComputer.

F-Secure eller Norton er et vanskelig valg, eller det kommer alt ann på hva slags versjon hun får av Norton og hva hun har av F-Secure. Er det 2009 versjonen hun kan få av Norton, ville jeg så definitivt ha byttet. Min erfaring med F-Secure etter å ha testet det ut flere ganger er at det enten bruker lite systemressurser og lite beskyttelse, eller så bruker det mye systemressurser og gir god beskyttelse. Norton har derimot rettet på sine feil, og gir bare bedre og bedre beskyttelse, mens programmene blir mildere på systemressursene.

For å starte Recovery på Acer maskiner, skal man vanligvis trykke Alt+F10 rett etter du har startet maskinen. Eller under POST skjermen som man sier.

For å endre partisjon, er det best å bruke et såkalt partisjonsprogram.

Helt til slutt. Her er noen filer som kan komme til nytte for videre opprydding.

http://www.mediafire.com/?wmjd0etlozt

Noter: For å pakke ut, trenger du et prog. som kan pakke ut 7zip filer

Lenke til kommentar

Om det er en nyere Acer maskin så kan det nok hende det er recovery partisjon på den.. denne aktiveres vel med alt+f10 ifra bios bildet..

Om det ikke står noe om det, så kan det hende det er deaktivert i bios, og da må du ta turen inn der og se om du får aktivert det.

På min Acer Aspire One så er det vel D2D Recovery det heter, om jeg ikke husker feil..

Selv har jeg slettet dette, siden jeg ikke bruker den windows versjonen som fulgte med maskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...