Gå til innhold

Jeg drømmer om en Nikon AF-S DX 85mm f/1.8G

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det var en av de våte drømmene som skvatt ut av fingrene på tastaturet ditt eller om du har tenkt igjennom før du skrev dette innlegget? Vel, jeg skal gi deg noen flere innspill å tygge på selv om det er kommet et par gode i mellomtiden. :)

- Joda. DX-optikk _KAN_ lages mindre om det legges til grunn av brennvidden skal være ekvivalent (tilsvarende) den bildevinkelen du får på fullformat.

- 85mm er og blir 85mm selv om du måtte bruke kompaktkamera, småbildekamera eller mellomformat. Bildebrikken din bestemmer utsnittet - IKKE objektivet.

- Er virkelig den nye AF-S 35mm F/1.8 G gjennomtenkt som du vil ha det til? Bildesirkelen dekker jo fullformat uten tvil. Diameteren er større enn 35mm F/2.0. Vekta er 5 gram lettere. Optikken ligger i samme område som 35mm F/2.0 på mange områder, men med et par "skudd i baugen" her og der når det kommer til andre optiske egenskaper som CA og distorsjon. Det eneste som er gjennomtenkt er at objektivet har fått AF-S og intet mindre.

- 85mm ekvivalent bildevinkel tilsvarer ~57mm. Med andre ord har Nikon allerede to objektiver som burde passe deg ypperlig. Møkkaobjektivet (AF-S 50mm F/1.4 G) og AF-S 60mm F/2.8 Makro.

- Møkkaobjektivet veier 280g. Ikke ser jeg hvordan den kan slankes noe mer uten at det går ut over annet enn optikken. Tilsvarende 85mm F/1.8 veier "hele" 380 gram. Du har løsningen foran dine hender allerede her. AF-S 60mm F/2.8 Makro veier ca 460 gram.

Men helt klart det er lov å drømme. Jeg drømmer om ett fullformatobjektiv som dekker 12-250mm med lysstyrke F/1.8-2.8 og integrert ND4-32x-filter og ikke minst bildestabilisering alle veier og med Windows Vista Ready driver sånn at jeg kan koble til Firewire 800-kabel til objektivet og bruke denne som webkamera på msn når jeg prater med min samboer på de sene kvelder og netter som kommer til høsten. Lysstyrken gjør at hun ser alt perfekt når mørket faller over oss alle og bildestabiliseringen gjør at hun ikke får se blurry bevegelser av hånden min.... som flyr over tastaturet når jeg skriver at hun er det beste som har hendt meg. :love::blush::new_woot:

Ikke ta det ille opp, men vi er vel (nesten) alle gutter her og drømmer om våre ting. Ha en god dag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du vil ha lite og lett, skaff en Nikkor 45mm f/2.8 AI-P. Eller en Voigtländer SL-II 20mm f/3.5, eller SL-II 40mm f/2 av samme merke. Om du skaffer en god mattskive også kommer du neppe til å savne autofokus.

:)

Helt uaktuelt. Hverken AF-S eller lavere vekt når man må installere ny mattskive. Ikke enkelt og pratisk heller.

Fra spøk til alvor så er dette to gromme objektiver som er sterkt undervurdert. Jeg sikler på SL-II 20mm F/3.5 og den må vel bare bestilles veldig snart. Dog noe "vid" til portrett og slikt på FX så vel som DX som trådstarter ønsker. :)

Lenke til kommentar
85mm ekvivalent bildevinkel tilsvarer ~57mm. Med andre ord har Nikon allerede to objektiver som burde passe deg ypperlig. Møkkaobjektivet (AF-S 50mm F/1.4 G) og AF-S 60mm F/2.8 Makro.

Jeg tenkte på den maksimale brennvidden jeg har sett av skikkelig lyssterke objektiver!

Der er det vel i praksis rundt 85-100mm som er maks for å få f/2 eller bedre.

85mm skulle gi ca. 128mm ekvivalent utsnitt på DX, og ville passe ypperlig som en mellomlang tele i de situasjonene jeg nevnte innledningsvis.

Jeg vet det er en våt drøm, men den eksisterende 85mm'en begynner å bli gammeldags for dagens nikoner uten motor, så jeg tror at Nikon kommer med en ny versjon innen ett år ;)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på den maksimale brennvidden jeg har sett av skikkelig lyssterke objektiver!

Både Nikon og Canon har 200mm f/2 VR/IS

Her f.eks Nikon

2235162126_e96734c9ff.jpg?v=0

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Både Nikon og Canon har 200mm f/2 VR/IS

Hehe :D

Ser det der ut som et objektiv jeg kunne være interessert i... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...