ozone Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Nikon imponerte stort med sin nylige lansering av AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G Den var gjennomtenkt fra topp til bunn: Et normalobjektiv for DX med høy optisk kvalitet, men full av fornuftige kompromisser for å gjøre det så lite, lett, og billig som overhodet mulig! Jeg skulle veldig gjerne sett akkurat samme filosofien anvendt på en 85mm (eller 100mm)! Tenk hva vi da kunne fått: Et lyssterkt objektiv for DX som var perfekt for portrett, konserter, barnas skoleforestilling i mørk gymsal, og kanskje litt macro! Lite og lett: Kanskje bare litt lengre enn 35mm'en, og sikkert ikke noe særlig tyngre. Like billig: Sikkert enklere å designe siden man over ca. 50mm slipper retrofokus. f/1.4 hadde selvfølgelig vært ønskelig, men da hadde nok både vekten, størrelsen og prisen doblet seg! Nikon sin nåværende AF 85/1.8 til 3000,- er fullformat, stor og tung (for oss med minste og letteste DX-kamera), gammeldags, og mangler rask innebygget AF-motor, og derfor uaktuell å gå rundt med på en D40. (Men ellers meget god) Noen som har hørt noe om Nikons planer for fremtiden? Eller som har andre spennede ønsker om nye objektiver? Endret 23. juli 2009 av ozone Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 stor, tung Stor og tung er den vel ikke akuratt ? Det er ihvertfall det siste som slår meg med mitt ekspemplar... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Det er ingen som vet hva Nikon kommer med, untatt de innvidde og det som lekker. Akkurat nå er det vel bare D300s som med relativt stor sikkerhet er lekket. Ellers er det forventet at det kommer en ny blits til å erstatte den utgåtte SB-800. Når det gjelder objektiver kan man forvente 3-4 nye objektiver og minst to kamerahus til i løpet av året. Neste år gjentar seg med 4-5 kamerahus, 6-7 objektiver og eventuelt annet, basert på erfaringer fra tidligere år. Edit, angående 85 f/1,8 så er det tvilsomt om Nikon spanderer den raskeste fokusmotoren, så det er ikke sikkert at fokus blir raskere selv om det får AF-S i moddelbetegnelsen. Endret 23. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Ellers er det forventet at det kommer en ny blits til å erstatte den utgåtte SB-800. Regner med du mener SB-600 (som forøvrig ikke er utgått)? SB-900 er jo allerede lansert som arvtageren til SB-800. Jeg tipper det dukker opp et proffobjektiv eller to når D300s lanseres, vil tippe det skjer i slutten av denne måneden. Dukker helt sikkert opp et eller annet i høst også. Tips: nikonrumors.com er kjekt å følge med på. Endret 23. juli 2009 av andrvas Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Regner med du mener SB-600 (som forøvrig ikke er utgått)? SB-900 er jo allerede lansert som arvtageren til SB-800. Det kan godt være at SB-900 er ment å erstatte SB-800, jeg har ikke sett noe offisielt om det. Synes dog at det er litt rart at SB-900, som er nesten dobbelt så stor som SB-800, skulle erstatte den. Jeg har mer sett den som en storebror til SB-800, og har ventet en oppdatert SB-800 og en oppdatert SB-600 etter hvert. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Regner med du mener SB-600 (som forøvrig ikke er utgått)? SB-900 er jo allerede lansert som arvtageren til SB-800. Det kan godt være at SB-900 er ment å erstatte SB-800, jeg har ikke sett noe offisielt om det. Synes dog at det er litt rart at SB-900, som er nesten dobbelt så stor som SB-800, skulle erstatte den. Jeg har mer sett den som en storebror til SB-800, og har ventet en oppdatert SB-800 og en oppdatert SB-600 etter hvert. Ved lansering av SB-900 ble det gjort helt klart at dette var arvtageren til SB-800, samt at det ble jobbet med oppfølger til SB-600 (dvs SB-700, som vi fortsatt ikke har sett noe til. Dukker nok opp dette året). En mulighet er selvsagt at SB-700 har det som SB-600 mangler vs SB-800. Slik at SB-700 vil funksjonelt være en forbedring av SB-800 samt pris og størrelse vil være tilsvarende (dvs, høyere enn prisen på SB-600). Endret 23. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Ved lansering av SB-900 ble det gjort helt klart at dette var arvtageren til SB-800, samt at det ble jobbet med oppfølger til SB-600 (dvs SB-700, som vi fortsatt ikke har sett noe til. Dukker nok opp dette året). Noen følger selvsagt bedre med enn det jeg gjør. En mulighet er selvsagt at SB-700 har det som SB-600 mangler vs SB-800. Slik at SB-700 vil funksjonelt være en forbedring av SB-800 samt pris og størrelse vil være tilsvarende (dvs, høyere enn prisen på SB-600). Ja, jeg håper at en kommende "SB-700" vil være alt hva SB-800 er, hvis det er tilfelle at denne skal erstatte SB-600, og ikke med de begrensede funksjonalitetene som SB-600 innehar. Tillater meg likevel å tro at Nikon hadde vært bedre tjent med en SB-900 (STORE bror), en oppgradert SB-800 med noe oppgraderte funksjoner og samme størrelse, og en oppgradert SB-600 med tilsvarende størrelse og begrensninger som denne har nå. I tillegg til SB-400 selvsagt. Dette hadde i mine øyne være en flott linje med blitser. Endret 23. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Tillater meg likevel å tro at Nikon hadde vært bedre tjent med en SB-900 (STORE bror), en oppgradert SB-800 med noe oppgraderte funksjoner og samme størrelse, og en oppgradert SB-600 med tilsvarende størrelse og begrensninger som denne har nå. I tillegg til SB-400 selvsagt. Differansen mellom SB-800 og SB-600 er ekstremt liten. SB-800 har refleksjonskort som kan trekkes ut samt mulighet til å være master i CLS, samt litt svakere styrke. Kan i farten ikke huske noen andre differanser? (utenom mindre detaljer som at SB-800 leveres med batteriluke som også kan inneholde et ekstra batteri og filtermuligheter). Vil tippe at SB-700 ikke vil ha filtermuligheter, samt ikke kunne brukes som master i CLS. Ellers vil den være klin lik SB-900 funskjonalitetsmessig Noe svakere styrke også (men kun papirmessig svakere, dvs i praksis liten/ingen betydning), samt ha ca. samme størrelse som SB-800. Ladetid mellom eksponeringer på samme nivå som SB-800 ca. Mine estimat etter å ha tittet i glasskula Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Differansen mellom SB-800 og SB-600 er ekstremt liten. Og likevel levde de side om side i fire år. Lenke til kommentar
geronimo Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Thom Hogan skrev vel for ikke lenge siden et RoadMap for Nikon, ut i fra hva han tror de kommer til å slippe i nærmeste framtid. Han er vel en fyr med litt inside information så vidt jeg har forstått. http://bythom.com/nikonroadmap.htm Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nikon SB-800 og SU-800 (og sikkert SB-900 også) har AF-ILL (AutoFocus-ILLumination) system Dvs at de kan hjelpe autofokus i meget mørke omgivelser. Lenke til kommentar
tuppamora Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Regner med du mener SB-600 (som forøvrig ikke er utgått)? SB-900 er jo allerede lansert som arvtageren til SB-800. Det kan godt være at SB-900 er ment å erstatte SB-800, jeg har ikke sett noe offisielt om det. Synes dog at det er litt rart at SB-900, som er nesten dobbelt så stor som SB-800, skulle erstatte den. Jeg har mer sett den som en storebror til SB-800, og har ventet en oppdatert SB-800 og en oppdatert SB-600 etter hvert. har bestilt en SB-900 med levering om et par dager... så håper den finnes ja :!: Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nikon SB-800 og SU-800 (og sikkert SB-900 også) har AF-ILL (AutoFocus-ILLumination) system Dvs at de kan hjelpe autofokus i meget mørke omgivelser. Både SB-600/800/900 og SU-800 har denne funksjonen (men bare SB-900 lyser opp såpass stort felt at det dekker alle 51 fokuspunktene til de nyere Nikon kameraene). Bare SB-400 av de nyere blitsene som ikke har det. har bestilt en SB-900 med levering om et par dager... så håper den finnes ja :!: Det er ingen tvil om at den finnes, jeg har en selv. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Riktig Thunderhead, det er selvfølgelig den innbygde blitsen og kanskje SB-400 som ikke har AF-ILL. Menyen, og ledetall er bedre på SB-800 enn SB-600, kommander mode har kun SB-800, ellers er de som sagt over her, ikke veldig ulike. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Personlig håper jeg at SB-700 vil ha PC-plugg, og SU-4-modus. Det at SB-600 mangler dette gjør den mye mindre praktisk som slaveblits. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nikon sin nåværende AF 85/1.8 til 3000,- er fullformat, stor og tung (for oss med minste og letteste DX-kamera) Har du en adresse jeg kan sende 10kg Bjørns Havregrøt til? :xmas: "Er fullformat" - Ja ? Du skal jo bare være glad objektivet har såpass stor bildesirkel at du slipper unna med den beste delen av glasset og minimal vignettering. Skulle den komme med oppdatert autofokusmotor og finpusset optikk vil jeg tro den er svært nær Møkkaobjektivet* (AF-S 50mm F/1.4) i byggekvalitet og økt størrelse i forhold til forgjenger. SWM-motor tar plass og vi kan nok forvente et større objektiv enn tidligere. I hvertfall rundt nedre del av objektivet. Bare glem VR. Bare glem Formel 1-autofokus. * Jeg har søkt Nikon om navneendring etter mye dissing av nevnte objektiv. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Nikon sin nåværende AF 85/1.8 til 3000,- er fullformat, stor og tung (for oss med minste og letteste DX-kamera) Har du en adresse jeg kan sende 10kg Bjørns Havregrøt til? :xmas: "Er fullformat" - Ja ? Du skal jo bare være glad objektivet har såpass stor bildesirkel at du slipper unna med den beste delen av glasset og minimal vignettering. Skulle den komme med oppdatert autofokusmotor og finpusset optikk vil jeg tro den er svært nær Møkkaobjektivet* (AF-S 50mm F/1.4) i byggekvalitet og økt størrelse i forhold til forgjenger. SWM-motor tar plass og vi kan nok forvente et større objektiv enn tidligere. I hvertfall rundt nedre del av objektivet. Bare glem VR. Bare glem Formel 1-autofokus. * Jeg har søkt Nikon om navneendring etter mye dissing av nevnte objektiv. Det er faktisk veldig mange av oss som ønsker så små, lette, og billige objektiver som mulig, men som samtidig har en anstendig skarphet. Vi ofrer gjerne litt lysstyrke, byggekvalitet og fullformat for å få et objektiv som gjør jobben, men som vi samtidig har råd til og faktisk kommer til å gidde å drasse med på tur! Det hjelper ikke med FX-kamera på 1 kilo og objektiv på 2 kilo, når det bare blir liggende på hyllen. Mitt speilreflekskamera med normalobjektiv veier 600 gram Du synes det er rart at jeg skriver at AF 85/1.8 er stor og tung. Vel, den er faktisk dobbelt så tung som det objektivet jeg håpte at den nye AF-S 85/1.8 skulle ligne! (AF-S 35/1.8) AF-S 35/1.8 må vel være Nikons minste og letteste objektiv, og det har autofokusmotor innebygd! Så motoren kan ikke ta sååå mye plass vel? Jeg håper Nikon innser at størrelse og vekt er viktige faktorer også på speilreflekskamera, og satser på DX-kamera, og små og lette (men også relativt lyssterke og skarpe) fastobjektiver til dem Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Ikke helt rettferdig å sammenligne to objektiver med litt forskjell i lysstyrke, men det er ikke så mange ekvivalenter i DX og FX. FX 35 f/2D har en diameter på 64,5mm og en lengde på 43,5mm og veier 205 gram. DX 35 f/1,8 AF-S har en diameter på 70mm og en lengde på 52,5, og veier 200 gram. Begge har 52mm filtergjenger. Nå er jeg ingen objektivdesigner, men tipper at det meste av den ekstra størrelsen på DX-objektivet er SWM motoren. Hvis dette er direkte overførbart til 85mm, så skulle det tilsi at et 85 f/1,8 AF-S tilpasset DX, ville ha blitt enda større en dagens 85 f/1,8 som er uten innebygd motor og tilpasset FX. Når det gjelder Nikons letteste objektiv, så ender nok den nye 35 f/1,8 et stykke ned på lista med sine 200 gram, da Nikon opp gjennom årene har har flere objektiver i område 120-150 gram, og blant nåværende linup er f.eks 50 f/1,8 bare 155 gram. Endret 24. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg bøyer meg i linsestøvet Men uansett så vil et objektiv for DX kunne gjøres mindre enn FX, og hvis man lar være å bygge det som en tanks, kunne oppnå lav vekt Fokusmotoren må man jo akseptere både størrelsen og vekten til enten den er i kamera eller i objektivet... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hvis du vil ha lite og lett, skaff en Nikkor 45mm f/2.8 AI-P. Eller en Voigtländer SL-II 20mm f/3.5, eller SL-II 40mm f/2 av samme merke. Om du skaffer en god mattskive også kommer du neppe til å savne autofokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå