Gå til innhold

Bygge en fanbus, need help


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp av noen elektronikk-flinke folk.

 

Tenkte å mekke meg en Fanbus og en Kathodebaybus.

 

Fanbus'en skal benytte 3-veisbrytere/stikker som viser fra toppen og ned på-på-av. Øverst skal gi 12V, i midten skal gi 7V og nederst av. Skal også ha en Led ved siden av hver bryter som viser 12V - Grønn, 7V - Rød og avslått - avslått. Tenkte å bygge den i et tomt cd-rom skall. Tenkte å kunne kontrollere 5 vifter på denne. Kan noen tegne dette opp for meg på en enkel måte, dvs med riktige farger, illustrert hva som er hva og evt forklaring. Tilkobling for viftene skal være vanlige 2-pins kontakter...

 

Kathodebaybus'en tror jeg at jeg skal kunne fikse på egen hånd ved hjelp av de forklaringene som står i andre thread's. Og ja, dette står sikkert noen andre steder, men dere bruker så masse avansert elektronikk-prat! :shrug: og da skjønner jeg veldig lite...

 

TAKK for den eventuelle hjelpen :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygget ferdig en trinnløs spennings regulator i går, den kan bestå av kun 3 komponenter, og tar null tid å lodde sammen. Denne kostet rundt 30 kroner, og når bryteren du trenger må ha tre posisjoner er sikkert min løsning like billig.

 

URL: http://www.nordichardware.com/guides/mod/2002/rheobus/

 

Om du vil kan du droppe motstanden R1 og lysdioden, det er da det blir 3 komponenter.

Lenke til kommentar

Den jeg refererte til kan takle opp til 18W. Regn sammen wattforbruket av alle viftene, om det ikke står direkte kan du gange amper med volt (eks: en vifte som trekker 0,13A/130mA og 12V vil trekke (0,13*12) 1,56 Watt).

 

Ellers koster den jo ikke så mye, så hvorfor ikke lage flere kanaler, en til hver vifte eller no.

Lenke til kommentar

javisst gjør den det vel... men tenkte å bruke 5volts leds, og da trenger jeg vel 70ohms motstander, eller 68 som de er da? også tenkte jeg å bruke en direkte kobling istedenfor den stukete høyttalerboksen. Da blir rød ledning på to-pins den som kommer fra 12V og svart den fra off da? og hva med hvis jeg vil bruke 2-farga leds? da må jeg ha 6 connector brytere og hva skal så gjøres med de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...