spelly Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg er 19 og skal reise til kreta på midten av august, har fått slik taxfree katalog og bestillingsark no, og til denne anledningen lurer jeg på om hva som skjer om jeg bestiller alkohol-holdige drikker over 21% på taxfree ? Hvordan er det med innføring av sprit til norge? om jeg blit tatt i tollen, vil de kunne konfiskere spriten fra meg, med tanke på aldersgrense her i norge? eller kan de ikke gjøre dette? Det er jo slik at det er ingen aldersgrense på drikking av alkohol, men 18 og 20 år aldersgrense på å kjøpe det? men hvordan er det med oppbevaring? leste litt på http://lovdata.no/all/tl-19890602-027-001.html#1-5 men fant ikke noe hvor det stod noe som helst med oppbevaring... takker for alle tips Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det er 20 års-grense på innføring av sprit til Norge så den blir nok konfiskert. Men slapp av. Du slipper å gå derfra tomhendt. Du får med deg en bot som plaster på såret. Lenke til kommentar
spelly Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Har du noen kilder på dette? Alltid greit med noen kilder Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...nguage=NO#kvote Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Tviler på at du kommer til å ha noen prolemer med å innføre alkoholholdig drikke med over 22%. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Med mindre han blir stoppa da. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Men hvorfor skal han da stoppe på 21-22%? Er ikke straffen den samme for dette og "skikkelig brennvin"? Og hvorfor bare en flask? Er ikke grensen for anmeldelse 4 liter? Sam Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Grensen for definisjonen "brennevin" i Norge er på 22%. 21% eller 21,99% for den skyld, er ikke definert som brennvin, jamfør alkoholloven §1-3 og link Lars oppga. mao alkoholholdigdrikk med prosent på 22% eller mer er "skikkelig" brennevin. btw, er alkoholholdigdrikk med alkoholprosent over 60% definert som narkotika. Jamfør link http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...e=NO#fortolling er det ekstragebyr opptil 4 liter over kvote. Med mindre jeg missforstår, vil det først ved forsøk på innføring av over 4 liter påfalle bøter/anmeldelse. Hvorvidt det kommer ekstra gebyr/bøter for personer under alder 20 år, vet jeg desverre ikke; kjenner ikke den delen av lovverket. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Med mindre han blir stoppa da. Siden trådstarter er 19 år tviler jeg på at det kommer til å skje noe selv om han blir stoppet. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Har tollerene innført ca.-regler? Grensen er vel fortsatt 20%? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Regelen er enkel: For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år. Grensen for 18-åringer (og 19) er 22,00% Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Da er det jeg som ikke er oppdatert. Kan det ha noe med alderen å gjøre? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Ja, 20års grense for å kunne ta med seg noe over 22%. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Regler og virkelighet er helt forskjellig. Jeg pendlet til/fra danmark i 2 år når jeg var 17-19, jeg kunne kjøpe sprit i taxfree i norge på vei ut, og jeg hadde ingen problemer med å ta med sprit tilbake til norge. Tollerene vet ikke hvor gammel du er, de bryr seg ikke nevneverdig om du er gammel nok eller ikke så lenge du ikke har med for mye. Eneste måten de eventuelt skal ta noe fra deg er hvis de stopper deg og vil sjekke bagasjen, kommer du med charterfly så er det liten sjangse for at akkurat DU blir stoppet. Hvis du derimot er så uheldig at du blir stoppet med alkohol og de i tillegg tar ifra deg drikken siden du er for ung så er det ikke noen bøter, du gjør noe som ikke er lov, men det er ikke straffbart. Hvis du blir fratatt det så taper du en hundrings, ikke noe big deal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå