gitarivi Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hei. Jeg har tenkt og prøve meg på et pinhole-kamera, men vet ikke helt hvilke film og fremkallingsvesker som passer best. Har dere her noen tips? Lenke til kommentar
Esp0r Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hei. Jeg har tenkt og prøve meg på et pinhole-kamera, men vet ikke helt hvilke film og fremkallingsvesker som passer best. Har dere her noen tips? Jeg har med hell brukt mye ilford-film når jeg tar pinholebilder. Siden det uansett blir relativt lange eksponeringer bruker jeg gjerne tradisjonelle filmer som PanF plus og FP4+. Ellers kan man egentlig bruke hvilken som helst film bare man tar hensyn til filmens resiprositetsfeil ved lange eksponeringer. Selv har jeg alltid sendt bort fremkalling, så der kan jeg ikke hjelpe. Legger ved en link til en del av mine egne pinholebilder http://www.flickr.com/photos/esp0r/ Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Fujifilm ACROS 100 er vel den svarthvitt-filmen som har minst resiprositetsfeil, kun 1/2 trinn ved 30 sekunder eller mer (mot f.eks FP4 sine 4 trinn). Desverre fås den ikke i bladfilm her i Europa, men 135 og 120 går fint. Hva fargepinholes angår har jeg fått gode resultater med Fuji NPS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå