rublings Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg og en kamerat har lekt litt med tanken. Alt begynte da kameraten min, Effective, lånte damen sin bil i dag, en Ford Fiesta mk4 1,25. Vi ble positivt overrasket over hvor kjapp den var i lave hastigheter. Det var da vi begynte å leke med tanken om en liten, strippet, billig bil, helst med litt trimmingspotensiale. Med trimmingspotensiale menes det ikke at bilen skal gå fra 75 til 275hk, mer fra 75 til 100-130hk. Hvor mye man trenger avhenger jo mye av hvilken vekt vi ender på. Så i bunn og grunn er det disse kriteriene vi ender på: - Lav pris! Dette er ganske essensielt for at prosjektet skal bli satt til live i det hele tatt. Hvis bilen koster mer enn 10-20.000 i innkjøp er det uaktuelt. - Lav vekt. Dette er også veldig essensielt. Jo mindre vekt desto minde effekt trenger man for å ha det artig. - Pigg motor. Dette kan jo fikses på, men er ikke noe poeng i å ha en slapp 40hk motor som utgangspunkt. Alt over 75hk er et greit utgangspunkt, selvsagt med forbehold om at det kan oppgraderes en smule uten å bruke astronomiske summer. - Mer enn 2 seter. Dette er mer av praktiske årsaker. Baksetene forsvinner nok i prossesen men plassen er grei å ha. - Greit utvalg av deler. Dette er også av praktiske årsaker. Mer å velge mellom vil gi lavere priser og mer mulighet til å spesifisere bilen akuratt slik vi vil ha den. Vi tenker på biler på størrelse med Fiesta, Colt osv. Vi har ikke så mye kunnskap med småbiler utenfor våre "egne merker, Mitsubishi og Mazda, så alle tips vil vurderes nøye Alle svar mottas med takknemlighet Lenke til kommentar
rublings Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 førstegenerasjons golf Vi skal se litt på de, men føler liksom de er litt oppbrukt. Hvilke motor ville du anbefalt i disse? Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Beste er jo selvfølgelig en 350 Chevvy motor, som er godkjent - Å bakhjuls drift Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Kjøpe en billig råtten Opel Corsa, putt i en 2liter fra en Vectra eller lignende? Sett det gjort i bilcrossbil, funka alvorlig bra! Lenke til kommentar
rublings Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Beste er jo selvfølgelig en 350 Chevvy motor, som er godkjent - Å bakhjuls drift Hehe, hadde sikkert vært artig det, om man har de rette ressursene Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Sånne ting har jeg litt sansen for! Hvis man skal gjøre det enda litt "enklere", så bør dere prøve å få tak i en litt eldre bil og trimmme på gamlemåten, dvs med grenrør, kammer, innsug, forgassere osv. Godt eksempel på kul bil: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18129649 Ford Cortina fra 1967 med en 2 liter twincam motor på 130hk. Originalt kom de med en 1500/1600 motor på rundt 80hk.. Endret 23. juli 2009 av TomasK Lenke til kommentar
joka Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 gammel vw polo, og vw 1,8 eller 2,0 16V motor Lenke til kommentar
mastodon Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 En god gammel Nissan Sunny GTR:D Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 En ford escort mk1/mk2 med sierra doch motor er seriøst veldig artig. lav vekt på bilen gjør motoren på 120hk veldig sprek. Lenke til kommentar
Rekso Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 En vanlig Sierra doch er vell på 115-116 hk.. Men 2l ohc fra rs2000, har vell et større trimmings potensiale uten å bruke kastronomiske summer? Den kan du få dratt 170-180 hk ut av uten å bli "ranet for spenn".. Leste også at det var noen som hadde fått 230 hk ut av den.. Men da er det snakk om masse med penger plutselig.. Men hva er vell ikke bedre enn en gammel ford mk1 eller mk2? Bakhjulstrekk, bilen veier rundt 800 kg med motor = ikke noe.. Så 800 kg med 170 hk underpanseret gir susen.. Men mange av disse har rustet og da må du starte å rustsveise, etc.. Vanskelig å si når du kun skal bruke rundt 5 lapper.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå