Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snerten, liten billig-bil med trimmingspotensiale?


Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat har lekt litt med tanken.

Alt begynte da kameraten min, Effective, lånte damen sin bil i dag, en Ford Fiesta mk4 1,25. Vi ble positivt overrasket over hvor kjapp den var i lave hastigheter. Det var da vi begynte å leke med tanken om en liten, strippet, billig bil, helst med litt trimmingspotensiale. Med trimmingspotensiale menes det ikke at bilen skal gå fra 75 til 275hk, mer fra 75 til 100-130hk. Hvor mye man trenger avhenger jo mye av hvilken vekt vi ender på.

 

Så i bunn og grunn er det disse kriteriene vi ender på:

 

- Lav pris! Dette er ganske essensielt for at prosjektet skal bli satt til live i det hele tatt. Hvis bilen koster mer enn 10-20.000 i innkjøp er det uaktuelt.

- Lav vekt. Dette er også veldig essensielt. Jo mindre vekt desto minde effekt trenger man for å ha det artig.

- Pigg motor. Dette kan jo fikses på, men er ikke noe poeng i å ha en slapp 40hk motor som utgangspunkt. Alt over 75hk er et greit utgangspunkt, selvsagt med forbehold om at det kan oppgraderes en smule uten å bruke astronomiske summer.

- Mer enn 2 seter. Dette er mer av praktiske årsaker. Baksetene forsvinner nok i prossesen men plassen er grei å ha.

- Greit utvalg av deler. Dette er også av praktiske årsaker. Mer å velge mellom vil gi lavere priser og mer mulighet til å spesifisere bilen akuratt slik vi vil ha den.

 

Vi tenker på biler på størrelse med Fiesta, Colt osv. Vi har ikke så mye kunnskap med småbiler utenfor våre "egne merker, Mitsubishi og Mazda, så alle tips vil vurderes nøye :)

 

Alle svar mottas med takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne ting har jeg litt sansen for! :)

 

Hvis man skal gjøre det enda litt "enklere", så bør dere prøve å få tak i en litt eldre bil og trimmme på gamlemåten, dvs med grenrør, kammer, innsug, forgassere osv. Godt eksempel på kul bil: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18129649

 

Ford Cortina fra 1967 med en 2 liter twincam motor på 130hk. Originalt kom de med en 1500/1600 motor på rundt 80hk..

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

En vanlig Sierra doch er vell på 115-116 hk..

 

Men 2l ohc fra rs2000, har vell et større trimmings potensiale uten å bruke kastronomiske summer? Den kan du få dratt 170-180 hk ut av uten å bli "ranet for spenn".. Leste også at det var noen som hadde fått 230 hk ut av den.. Men da er det snakk om masse med penger plutselig..

 

Men hva er vell ikke bedre enn en gammel ford mk1 eller mk2? Bakhjulstrekk, bilen veier rundt 800 kg med motor = ikke noe.. Så 800 kg med 170 hk underpanseret gir susen.. Men mange av disse har rustet og da må du starte å rustsveise, etc..

 

Vanskelig å si når du kun skal bruke rundt 5 lapper..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...