Gå til innhold

Holder dette for å få Nikon D40 og SB-600 til å samarbeide trådløst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å få TTL, og full automatikk ved bruk av blitser trådløst, må du enten ha SB-800 eller SB-900 montert i blitsskoen på kamera, eller den nevnte SU-800 (også montert i blitsskoen selvsagt).

Du kan også bruke forlengelseskabel/synk kabel SC-28/SC29 mellom kamera og blitsene nevnt ovenfor (inkludert SU-800), og oppnå samme fordelene som over.

Lenke til kommentar

Ahh...da ble jeg litt klokere. Da spørs det om det ikke blir manuell modus her i gården. Hadde vært artig å lært seg litt om blitsstyring av kamera, men blir litt dyrt for en hobbyfotograf å kjøpe en SB-800 f.eks kun for å teste ut dette. Men jeg får ihvertfall en liten forsmak av det med adapteren til 70kr. :D

Edit: Merker nå at jeg skulle spart 2-3000,- til den gangen jeg handlet kamera og heller gått for et dyrere hus. :(

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Tanken var å selge 600 for å kjøpe 800, først fordi jeg trodde den og D40 kunne samarbeide trådløst, men nå tenker jeg mest som en oppgradering. Har ikke råd til enda en relativt dyr blits, så da kan jeg jo likegodt heller bare oppgradere den jeg har.

Tror ikke jeg trenger å legge til spesielt mye om jeg selger min 600 og kjøper en 800 fra eBay..

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min SB-800 brukt fra en privatperson. Følg med på foto.no og finn.no, så finner du gode kjøp.

Du kan ikke styre SB-800 trådløst fra D40, men dersom du setter den i blitsskoen kan du bruke den som masterblits og styre en eller flere SB-600 og/eller SB-800. Det er en billigere løsning enn å bytte kamerahus.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte min SB-800 brukt fra en privatperson. Følg med på foto.no og finn.no, så finner du gode kjøp.

Du kan ikke styre SB-800 trådløst fra D40, men dersom du setter den i blitsskoen kan du bruke den som masterblits og styre en eller flere SB-600 og/eller SB-800. Det er en billigere løsning enn å bytte kamerahus.

Nå er jo også mange andre fordeler med å bytte hus da, ikke bare pga biltsstyringen. ;)

Lenke til kommentar

Dingsen i førstepost trigges av at den ser blitsblinket fra en annen blits, f.eks den på kamera (eller naboens kompaktkamera).

Dingsene i siste post overfører et radiosignal fra senderen til mottakeren, men synes dette settet har usedvanlig kort rekkevidde til å være basert på radio.

I begge tilfellene må du rundt om å justere blitsene manuelt ved behov.

Eneste måte å få full automatikk sammen med en D40 er, SB-800/900 eller en SU-800, enten montert i blitsskoen eller med SC-28/29 forlengelseskable mellom blitsskoen og forannevnte enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...