Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Altfor enkelt å kalle det "en tabbe". Dessuten er det stadig vekk at det avklares at de som liksom skal unnskyldes pga. sykdom blir erklært tilregnelige så den slags skal være godt dokumentert først.

Dreper man folk uten grunn og spiser hjernen deres så vil jeg si man ikke er helt frisk.

Ingen som dreper andre mennesker er helt frisk, så konklusjonen må så bli at vi ikke skal straffe noen mordere?

Målet bør være rehabelitering av mordere og forebygging for mord i utgangspunktet. Straff kun ut fra hevn vil ikke tjene samfunnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altfor farlig! Du kan aldri garantere for at de virkelig er rehabilitert. Det kan være et spill de bedriver og straks de er ute kan de drepe igjen.

Selvfølgelig skal man ikke slippe folk som kan være til fare for andre i samfunnet, vi har tvungen psykisk behandling for en grunn.

Lenke til kommentar

Dødsstraff for drap og drapsforsøk ja. Rehabilitering er en dårlig ide da ikke er noen garanti for å funke og kan føre til gjentagelse slags de slippes ut.

Andre enn meg som ser humoren i at Glimti ser problemet med rehabilitering, men ikke med dødstraff.

Jeg kan gjenta det enda en gang slik at alle får det med seg.

Rehabilitering - Fare for gjentagelse

Dødstraff - Fare for uskyldig dømt.

Lenke til kommentar

Andre enn meg som ser ironien i at -Zeitgeist- klager på andres skriverier når han samtidig kommenterer bruker i tillegg til saken?

Foretrekker du at mordere skal slippe ut for å kunne drepe drepe på ny eller ikke?

Haha, ok to kan leke den leken.

Jeg foretrekker at de ikke slipper ut og dreper på ny.

Foretrekker du å henrette uskyldige mennesker eller ikke?

Du ser hvordan dette blir absurde spørsmål sant?

Lenke til kommentar

Det finnes etter hvert svært gode måter å få beviser på. Og når man konfronterer de skyldige med sikkre beviser pleier de også å tillstå. Tenk på DNA. Tenk på fingeravtrykk. Tenk på vitner. Systemet er lagt opp slik at ikke skyldige skal dømmes. Om det skjer er det enf eil med systemet og ikke med straffen i seg selv. Vi må fokusere på å skape et bedre system framfor å mildne straffene. Det er folket som skal besyttes og de blir ikke beskyttet ved at man slipper ut igjen mordere som ifølge et rehabiliteringsprogram skulle være forbedret...

Lenke til kommentar

Det finnes etter hvert svært gode måter å få beviser på. Og når man konfronterer de skyldige med sikkre beviser pleier de også å tillstå. Tenk på DNA. Tenk på fingeravtrykk. Tenk på vitner. Systemet er lagt opp slik at ikke skyldige skal dømmes. Om det skjer er det enf eil med systemet og ikke med straffen i seg selv. Vi må fokusere på å skape et bedre system framfor å mildne straffene. Det er folket som skal besyttes og de blir ikke beskyttet ved at man slipper ut igjen mordere som ifølge et rehabiliteringsprogram skulle være forbedret...

Jeg innrømmer gjerne at rehabilitering ikke fungerer bra nok. Noe annet ville vært absurd. Jeg argumenterer heller ikke for en side, jeg argumenterer heller mot dødstraff. Spesifikt systemet som er i bruk i dag for å dømme folk til døden. Hvis noen en dag endrer systemet slik at de som dømmes uten unntak er skyldige vil jeg revurdere standpunktet mitt. Men frem til den dagen, mener jeg at man ikke skal benytte et ufunksjonellt system.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Trenger da ikke være sånn at enten er det dødstraff eller så går morderne fri!

Er jo bare å holde dem værende i fengsel.

Lenke til kommentar

Folk klarer å rømme fra fengsler fra tid til annen. Folk som er satt inn på livstid kan også finne på å ta livet av en vakt eller en annen innsatt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Folk klarer å rømme fra fengsler fra tid til annen. Folk som er satt inn på livstid kan også finne på å ta livet av en vakt eller en annen innsatt.

Mye som går ann. Da trenger man å øke sikkerheten i fengslene og bedømme nøyere hvor farlig fangen er.

Lenke til kommentar

Mye som går ann. Da trenger man å øke sikkerheten i fengslene og bedømme nøyere hvor farlig fangen er.

Jupp, men det er lett å si i vage trekk hva som må gjøres. Det er noe annet å komme seg dit :)

Lenke til kommentar

Og dermed kaste bort en masse ressurser på å holde dem i livet i x antall år for å la dem dø en naturlig død...

Ellers ser jeg at du alt har fått argumentene om rømming samt vold i fengselet.

Lenke til kommentar

Og dermed kaste bort en masse ressurser på å holde dem i livet i x antall år for å la dem dø en naturlig død...

Glimti, nå er det på tide å slutte med tullballet. Jeg har allerede vist at det koster mer med dødstraff enn å holde fangen innesperret resten av livet i fengsel i USA. Hvorfor skulle dette kostet noe mindre i norge?

Lenke til kommentar

Jeg har jo forklart hvordan jeg mener soningsforholdene burde endres og da ville de vært langt billigere så slutt å tull.

Billigere i forhold til hva? Billigere i forhold til tidligere så klart, men du vet ikke at det ville blitt billigere enn oppbevaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...