Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

2) Jo, forskjellene er der! De statsannsatte henretter på en human måte med først smertestillende og deretter en gift og dem de henretter er selv mordere samt at familiene kan sørge for begravelse etterpå. Morderne derimot dreper uskyldoge med metoder som bla. kveling, drukkning eller kniv, hvilket er bestialske metoder!

Flere eksperter har advart mot å bruke pentobarbital. De mener det er en risiko for at fangen ikke blir bedøvet, bare lammet, slik at fangen får en svært smertefull død.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Tenkt på? Er jo du som bruker det som et av dine argumenter for dødsstraff, at dem blir drept på en human måte. Og du setter et skille mellom å bli drept av statsansatte med at det er humant og smertefritt, mens og bli drept av andre er bastilialsk og fælt. Vel, av gift sprøyte og en kule i hodet vil jeg si at en kule er mest humant. Det går så fort at du veit ikke at du er blitt skutt en gang, før du er død.

Nei, jeg syns dette er en litt vanskelig debatt. I utgangspunktet er jeg i mot dødsstraff, men i noen tilfeller kansje jeg kan gå med på at det er den beste løsningen. I få tilfeller, og sånn som det er i dag funker systemet for dårlig, i og med at usyldige blir drept. Det er jo forferdelig.

Lenke til kommentar

Ja, i utgangspunktet så skal henrettelsen være rask og smertefri. Komblikasjoner som at en åre kollapser eller at det likevel blir smertefullt kan skje, men da er det inge tin gå gjøre med det. Henrettelsen tar uanett ikke lang tid og og om morderne må kjenne smerte den korte tiden det tar før de er døde så er det som sagt noe de skulle tenkt på før de begikk det drapet/de drapene de er dømt for!

Ang. skyting så er det raskt og smertefullt hvis man dreper ved første skudd ja, noe som lang tifra er garantert. Visste du at en av de drepte i Orderudsaken overlevde de første skuddene og forsøkte å krype i sikkerhet, men ble skutt igjen ved et kraftigere våpen!? Dog synes jeg det er en utdatert og foreldet metode. Giftsprøyte er tingen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du er så innmari gira for giftsprøyte Glimti...

Man har en metode som er billig og behagelig, eller en som er dyr og smertefull. Dette valget burde være enkelt for alle. Hvilke grunner har du for å støtte giftsprøyte fremfor en gass?

Før du svarer vil jeg minne deg om at vi nå snakker om eksisterende metoder for avlivning og ikke om en ny mytologisk sprøyte som kommer en eller annen gang i fjern fremtid.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Med tanke på gasskammrenes fortid og historie synes jeg ikke det e ren god ide å innføre noe slikt igjen. Og det e rnok ikke snakk om fjern framtid når det gjelder videreutvikling av giftsprøyten. Og forøvrig, hvordan skal metoden videreutvikles om man ikke fortsetter å teste den ut og forske på den?

Lenke til kommentar

Med tanke på gasskammrenes fortid og historie synes jeg ikke det e ren god ide å innføre noe slikt igjen. Og det e rnok ikke snakk om fjern framtid når det gjelder videreutvikling av giftsprøyten. Og forøvrig, hvordan skal metoden videreutvikles om man ikke fortsetter å teste den ut og forske på den?

Haha. Det der var den dårligste argumentasjonen jeg har sett på lenge. Skal man også slutte med narkosegass og gass til fyring på grunn av de dårlige assosiasjonene til ordet

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Altfor enkelt å kalle det "en tabbe". Dessuten er det stadig vekk at det avklares at de som liksom skal unnskyldes pga. sykdom blir erklært tilregnelige så den slags skal være godt dokumentert først.

Dreper man folk uten grunn og spiser hjernen deres så vil jeg si man ikke er helt frisk.

Lenke til kommentar

Men det er dem som utfører og analyserer slike tester de beste til å avgjøre. Hva med folk som voldtar og dreper barn da? Slike saker finnes det mange av. Kan bla. nevne Holmliasaken her i Norge og Englasaken i Sverige og i begge de sakene var de skyldige friske nok til å bli stilt for retten og dømt. Men i utgangspunktet vil man jo ikke tro at folk som voldtar og dreper barn kan være psykisk friske...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Altfor enkelt å kalle det "en tabbe". Dessuten er det stadig vekk at det avklares at de som liksom skal unnskyldes pga. sykdom blir erklært tilregnelige så den slags skal være godt dokumentert først.

Dreper man folk uten grunn og spiser hjernen deres så vil jeg si man ikke er helt frisk.

Ingen som dreper andre mennesker er helt frisk, så konklusjonen må så bli at vi ikke skal straffe noen mordere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...