Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare tenk på Baneheiasaken og Holmliasaken. I den ene går et par gutter/menn på 19 og 21 år rundt i skogen, lokker med seg et par småjenter på 8 og 10 år og voldtar og dreper dem før de skjuler likene. I den andre saken lokker tre tennåringer et par andre tennåringer til å møte dem og det ender med at to av dem angriper de to som ble lokket bort og den ene blir drept med kniv og det kun fordi han er mørk i huden. Etter det setter de skyldige se gi bilen og kjører! Og glem ikke at Joe Erling Jahr lo og skrøt av at han kunne bruke røde skolisser da han fikk vite at Benjamin Hermansen var funnet død...

De skyldige i slike saker er noe feilskapt søppel som det ikke er verdt å ha i vår verden, som ikke er noe tap og som ikke fortjener en ny sjanse! Aldri mer!

Lenke til kommentar

Baneheiasaken er grotesk, dessverre. Holmliasaken vet jeg fint lite om. Disse menneskene er psykisk syke, som regel, og har ingen empati. Det er veldig leit for ofrene. Jeg har vært så heldig å treffe lederen i Stine Sofies stiftelse. Dette er Stine Sofies mor. Hun fortalte en svært sterk historie, og at disse menneskene er farlige for omverdenen er det ingen tvil om. Men jeg er heller for forvaring livet ut, enn døden. Det er ikke sikkert ofrenes pårørende ønsker det engang. En dødsstraff går ikke bare utover den kriminelle, men også den kriminelles pårørende. Dette blir en uskyldig tredjepart.

Endret av Hanske
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner til Stine Sofies Stiftelse. Skulle egentlig bestilt kalender fra dem for å støtte arbeidet deres, men har mistet infoen om hvor jeg bestiller fra.

Har vært mye snakk om de pårørende fra begge parter ja, men nå er det ikke de som leder landet eller systemet. Iallefall ikke i dette tilfellet. Og deres følelser ovenfor håndteringen av slike saker er selvsagt forståelig, men man kan ikke la det gå i veien.

Lenke til kommentar

Helt enig med Hanske. Hvorfor mener du at det å ta liv av de kriminelle er bedre enn å sette dem i et sikkert fengsel der de ikke kan gjøre mer skade livet ut?

Les tråden. Glimti har allerde svart på dette. Ganske enkelt egentlig. Innsatte kan ta livet av andre innsatte og fengselsvakter. Det er forøvrig en hel del spørsmål som ikke blir besvart. Vel vel, kan man ikke svare så kan man ikke. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er imot dødsstraff, uansett hvor grotesk en handling er. At samfunnet må skjermes for enkelte er det ingen tvil om. Som nevnt utallige ganger, er jeg heller for forvaring.

Helt enig med Hanske. Hvorfor mener du at det å ta liv av de kriminelle er bedre enn å sette dem i et sikkert fengsel der de ikke kan gjøre mer skade livet ut?

Som jeg alt har vist til flere ganger e rikke nødvendigvis fengslene så sikkre og human esom dere skal ha det til. Og en annen sak er at når du først har henrettet dem så er du ferdig med dem og slippe rå bruke er tid og krefter på dem, men det er ikke tilfellet med dem så lenge de lever i fengselet!

Lenke til kommentar

Jeg har lest at han skriver dette ja, men problemet er at han ikke skjønner hva jeg mener. Det skal være TOPP SIKKERHET OG VAKTHOLD og da er det ingen unnskyldning lengre for å kunne bruke dødsstraff.

For min egen del kan jeg ikke godta det som argument da det aldri vil være noen garanti for at det ikke skjer et uhell. Det er samme grunn jeg ikke godtar Gimli sitt forslag om dødstraff og andre superstrenge straffer. Man vil uavhengig av de forbehold man tar, risikere å dømme en uskyldig person, og det gjør det uakseptabelt for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...