Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser her har vi et eksempel på det latterlige straffesystemet i Norge. Eller kansje bedre å si mangelen på et straffesystem i Norge. Åtte års fengsel for å ha skutt vilt rundt seg på Karl Johan:

http://www.dagbladet...tssak/13612146/

Det var mildt ja. Noe av grunnen virker å være usikkerhet om hvorvidt dette faktisk var skytteren, men har man bevis nok til å dømme har man bevis nok til å dømme strengere også.

Lenke til kommentar

Ja, jeg merket meg også det advokaten sa om vitner og signalimang av gjerningspersonen, men n år de tydeligvis har funet gode nok beviser til å dømme ham så må de da ha funet mer som tilsier at det er ham. Om de skulle være usikkre fatter jeg ikke hvordan en dom skulle komme nå så regner med at de har funnet mer som taler for at det er ham og da er dommen latterlig lav.

Når det gjelder folk som går rundt og skyter rundt omkring seg på åpen gate så er det den slags folk jeg mener verden ville klart seg bedre uten!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

BBC Horizon: How to Kill a Human Being (50 minutter)

Denne dokumentaren burde være av interesse for alle som leser denne tråden. Kabinettminister Michael Portillo tar for seg henrettelsesmetodene som brukes i dagens USA – injeksjon, henging, den elektriske stol og gasskammeret – og undersøker hvor smertefulle de er. Jakten på den «humane» avlivning leder ham til en femte metode: hypoksi (oksygendeprivasjon).

Jeg så den for en stund siden, og er helt enig. Den er veldig bra.

Lenke til kommentar

Her har vi enda en sak der dødsstraff er den eneste riktige straffen! Her ber også den eneste overlevne om dødsstraff:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10017076

Jeg foreslår et straffalternativ til denne saken og bruken av dødsstraff generelt. I stedet for å kaste bort menneskeliv på å injisere dødsdømte med gift, henge dem etc. kan vi bruke dem til noe nyttig: Medisinsk forskning (potensielt sett/til slutt med døden til følge) og/eller omfattende organdonasjon (med døden til følge.) På denne måten kan mennesker som disse redde en rekke andre (riktig nok mot egen vilje og Helsinkideklarasjonen etc. etc. - les: ignoreres)

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Medisinsk forskning … (riktig nok mot egen vilje og Helsinkideklarasjonen etc. etc. - les: ignoreres)

Jeg har et veldig problem med at staten, som handler på vegne av meg, etterligner eller overgår grusomheten til de dømte. Det er derfor humane metoder er så viktige: De er det eneste som skiller oss fra dem.

Velger man å tenke konsekvensetisk kan det jo være det moralsk forsvarlig å gjøre det. I mine øyne er dette mye mer fornuftig og moralsk rett enn å la dem gå til spille. Hvis en vinkler problemstillingen andre vei og spør seg selv om det er moralsk forsvarlig å la en rekke gode mennesker dø for å redde én kriminell som en av de nevnt ovenfor, tenker man kanskje litt annerledes på det?

Det som skiller oss fra dem er at vi har en mening med det vi gjør: Å redde liv.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår et straffalternativ til denne saken og bruken av dødsstraff generelt. I stedet for å kaste bort menneskeliv på å injisere dødsdømte med gift, henge dem etc. kan vi bruke dem til noe nyttig: Medisinsk forskning (potensielt sett/til slutt med døden til følge) og/eller omfattende organdonasjon (med døden til følge.) På denne måten kan mennesker som disse redde en rekke andre (riktig nok mot egen vilje og Helsinkideklarasjonen etc. etc. - les: ignoreres)

Henging er en foreldet metode som praktiseres av misslykkede og primitive land som Iran og Irak som vi ikke burde assiosere oss med. Medisinsk forskning gir bare paraleller til Nazi-Tyskland og Josef Mengele, noe som heller ikke er ønskelig.

Men man kan gjerne ta organer fra henrettede mordere etter at henrettelsen er utført.

Lenke til kommentar

Nei, hvordan finner du den konklusjonen?

Skjønt, greit og greit... Jeg for min del ville vært likegyldig til om mordere ble kjøttskrellt for så å få noen tvangsamputasjoner og dermed bli kokt levende i olje. Om de hadde blitt utført medisinske ekseprimenter på ala det dr. Mengele gjorde hadde heller ikke brydd meg.

Men nå lever vi i et vestlige land og et demokrati og vi er kommet til år 2010 så vi må opptre på en annen måte. En human og rask henrettelse/avliving som først smertestillende sprøyter og deretter giftsprøyte er å foretrekke selvom andre metoder ville vært billigere. Som jeg skrev erd et helt greit å ta organer fra de henrettede/avlivne etter dette, men deretter må familiene deres få kunne ordne med begravelse dersom de ønsker det. En sivilsert nasjon må opptre sivilisert selv når det gjelder de værste borgere og de værste forbrytelser.

Lenke til kommentar

Så hva er forskjellen på deg og noen som faktisk skreller og koker folk levende?

At jeg ikke vil ha det gjennomført selvom det hadde vært det samme for meg om det ble gjennomført.

Hva der forskjellen på en deg og en som voldtar og dreper barn siden du tydeligvis vil ta eksempel på brukere!?

USA er et vestlig demokrati, men Michael Portillo kritiserer i sin dokumentar de gjeldende henrettelsesmetodene for ikke å være humane nok.

Det er hans syn på saken.

Og hva har kalenderen med noe av dette å gjøre?

?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være det samme for deg, basert på det du ellers har skrevet. Tidligere i tråden har du understreket prinsippet om «et liv for et liv» og at straffen skal stå i proporsjon til handlingen. Plager det deg ikke det aller minste hvis dette prinsippet brytes?

Prinsippet skal da ikke brytes. Jeg har jo sagt at jeg ikke er for det selvom det ikke hadde brydd meg heller. Har ingen ting til overs for mordere! Føler bare hat mot dem!

Forskjellen er at jeg vil aldri tolerere slike handlinger overfor noen uansett hva de har gjort. (Det er vanskelig nok for meg å tolerere fengsling, men jeg gjør det fordi jeg ikke ser noen annen utvei.)

Så du tolerer ikke slike handlinger som voldtekt og drap, men du har samtidig vanskelig for å tolerere fengsel for de skyldige... Hvor er egentlig logikken din?

Har du sett dokumentaren? Har du vurdert hans argumenter?

Jeg har vurdert og kommentert argumenter mot utførelsen av dødsstraff i USA en rekke ganger i flere tråder. Forøvrig er det stort sett bare giftsprøyte som fortsatt brukes. At en ble henrettet ved skyting nylig var fordi han valgte det før metoden ble avskaffet fra delstaten. Selv mener jeg at giftsprøyte burde være det eneste som praktiseres.

Lenke til kommentar

Du kan vel si både og. Jeg synes som sagt at vi skal holde oss høyst siviliserte og at dødsstraff utelukket skal utføres ved bruk av giftsprøyte etter et par bedøvelsessprøyter først slik den vaneligste praksisen er i USA. (Kina følger forøvrig etter).

Dog hadde jeg ikke på noen måte reagert om mordere hadde blitt utsatt for de værste lidelser og torturer med døden til følge. Men det betyr ikke at jeg vil ha det innført. Giftsprøyte er tingen! :thumbup:

Forbrytelsen reverseres ikke nei, men du viser at staten og dermed samfunnet som har stemt fram dem som er i staten ikke tolererer slike forbrytelser og at de får harde og passende konsekvenser. Men at de dog utføres mer humant. Mordere kan godt ha begått kveling, drukkning, knivdrap osv. Men de får likevel god behandling med smertestillende og giftsprøyte. Og med dødsstraff kan du være helt sikker på at vedkommende ikke gjentar forbrytelsen! ;)

En bedre ting som er enda klinkende klarere:

Gammel nok til å drepe-gammel nok til å dø!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...