Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Til han tullebukken over, avlive handicappede er da bare idioti, for å liksom skulle spare familier for belastninger? Hva med den følelsesmessige belastningen av at staten tar fra deg barna dine og dreper dem?

Du skrev jo at man ikke skulle tenke moral og kunn tenke hva du eller sammfundet tjener på. og da er det faktisk lønnsommt å henrette handicappede. Den følelsesmessige belastningen til foreldrene har vel ikke noe å si, da er vi tilbake på moral, normer og kultur igjenn.

Jeg skrev at du ikke skulle tenke på moral, men jeg sa ikke at profitt bare måtte måles i kroner.

Om du støtter et lovverk som tar livet av din eneste søster med cereberal parese, som du er glad i, spiller wii sammen med, osv, så er ikke det noe du tjener på. Da har du en lav prislapp på familien din, i så fall. Jeg har en høy prislapp på mye sosialt, og dette tolkes feilaktig av sånne som deg som moral.

Til sistemann: jeg deler ikke ditt syn om at straff skal være en konsekvens for noe man har gjort. Hvorfor mener du det? Om det hadde vært fordelaktig for meg å straffe uten at det var en konsekvens av noe allerede utført, men en straff basert på presise antakelser ala minority report, så er det godt mulig jeg hadde sett meg tjent med det.

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Runar er blitt voksen, og en god samfunnsborger. Du kan si det ikke er Runar sin feil, at han havnet i feil oppvekstmiljø.

Vi har alle muligeten til å havne i feil miljø, det er heldigvis bare fåtallet som velger disse miljøene fremfor å oppføre seg som folk. Dette valget tas av individet og bør straffes deretter, uavhengig av årsak, da årsaken ikke påvirker resultatet av handlingene.

Lenke til kommentar

Jeg skrev at du ikke skulle tenke på moral, men jeg sa ikke at profitt bare måtte måles i kroner.

Om du støtter et lovverk som tar livet av din eneste søster med cereberal parese, som du er glad i, spiller wii sammen med, osv, så er ikke det noe du tjener på. Da har du en lav prislapp på familien din, i så fall. Jeg har en høy prislapp på mye sosialt, og dette tolkes feilaktig av sånne som deg som moral.

Hva med han trøbbelmakeren. Har jeg en sønn som ender opp i feil miljøer og gør noe galt så ønsker jeg ikke at han skal bli henrettet. Skal man ikke sette en prislapp på den emosjonelle belastningen du putter på foreldrene her også?

Lenke til kommentar

Hva med han trøbbelmakeren. Har jeg en sønn som ender opp i feil miljøer og gør noe galt så ønsker jeg ikke at han skal bli henrettet. Skal man ikke sette en prislapp på den emosjonelle belastningen du putter på foreldrene her også?

Jo.

Men å havne i feil miljø, er ikke noe som skjer hvem som helst, er det det? Du kan sikkert krystallisere ut sammenhenger, og jeg er mindre redd for at dette vil treffe eget avkom. Det er heller en white trash/somalier/rumener problemstilling.

Selv om du skulle være så uheldig å ikke har råd til å flytte vekk fra et belastet oppvekstmiljø, så er det ikke gitt at sønnen din blir en sadistisk og brutal voldtektsmann/drapsmann/grov vold og ransmann.

Nei, dette ville jeg tatt veldig chill. (lav prislapp)

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar

Runar er blitt voksen, og en god samfunnsborger. Du kan si det ikke er Runar sin feil, at han havnet i feil oppvekstmiljø.

Vi har alle muligeten til å havne i feil miljø, det er heldigvis bare fåtallet som velger disse miljøene fremfor å oppføre seg som folk.

Enig. Og dette tar jeg også høyde for i argumentasjonen min. Jeg baker ikke inn et selektivt hevnbehov, basert på genene og livmorsmiljøet, samt giftstoffer fra omverdenen som måtte påvirke hjernen slik at den får lyst til å finne på faenskap.

Lenke til kommentar

Til han tullebukken over, avlive handicappede er da bare idioti, for å liksom skulle spare familier for belastninger? Hva med den følelsesmessige belastningen av at staten tar fra deg barna dine og dreper dem?

Du skrev jo at man ikke skulle tenke moral og kunn tenke hva du eller sammfundet tjener på. og da er det faktisk lønnsommt å henrette handicappede. Den følelsesmessige belastningen til foreldrene har vel ikke noe å si, da er vi tilbake på moral, normer og kultur igjenn.

Hahaha. Ja vel ja, så dette er ikke moral?

Ok jeg kan også spille det spillet. La meg bruke akkurat det samme argumentet som deg:

Jeg og de fleste andre mennesker setter en høy prislapp på eget og andre menneskers liv, og spessiellt mennesker i eget land, eget miljø, ol. Dermed er dødsstraff feil i følge din egen tankegang.

Og husk dette er ikke moral i følge deg selv, det er bare hvilken pris vi setter på menneskeliv... :whistle:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Nok en sak der fem personer ble skutt og drept pga. en krangel om egg til frokost:

http://www.dagbladet.no/2010/09/12/nyheter/utenriks/drap/mat/13362883/

Gjerningsmannen her er et godt eksempel på folk det ikke er verd å holde i livet og som burde henrettes. Det eneste positive her er at han skøt seg selv etter å ha begått drapene.

Å så positivt det var ja, la oss forte oss å drepe dem i stedet for å lete etter årsaken til hvorfor han ble så sinna hele tiden. Var det en hjernefeil eller kanskje han led av psykiske problemer? Kunne vi ha hjulpet han med medisiner hvis problemet hadde blitt tatt på alvor tidligere? Kan han ha hatt en oppvekst basert på vold, trusler og mishandling som formet han slik? Det er kjent at det kan oppstå feil som skaper hyppige raserianfall, mangel på empati og tap av sin rasjonelle evne. Vet du hvordan det er å leve uten å ha kontroll over følelsene sine?

Kanskje det tryggeste er å åpne en leir for de som viser tendenser av psykise lidelser, da vi slipper vi i hvert fall å risikere at de dreper eller skader noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det var slike problemer han led av kan han like godt kritiseres for å aldri ha søkt om hjelp selv så det unnskylder ingen ting!

For mange kan man gå hele livet uten å forstå eller ha kunnskap om at det er noe galt, mens andre kanskje ikke har råd til å gjennomføre slike omfattende behandlinger. Likevel er det mange mennesker som får hjelp mot slike problemer, og dette kan ha bidratt til å redde mange menneskeliv.

Du snakker tydeligvis om ting du overhodet ikke har peiling på, så du velger å forbli ignorant og heller bare drepe alle og enhver i stedet for å utforske problemet dypere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette er din versjon av et sakelig debattinnlegg burde du ikke snakke om hvem som er ignorant...

La oss si at han hadde problemer i oppveksten slik du peker på: I så fall finnes det ting som helsesøster, barepsykiatri, barnevern eller konfliktråd å ta kontakt med. Det finnes tilbud for dem som søker hjelp i USA akkurat som det gjør i Norge. Han kan så anbsolutt kritiseres for å aldri ha søkt om hjelp selv. Å sympatisere med ham fordi han MULIGENS hadde problemer og aldri har giddet å ta kontakt holder ikke! Det finnes forøvrig steder å oppsøke også i det voksne liv. Hvis han selv merket at han hadde problemer med sinne så kunne han ha oppsøkt psykriater eller psykolog. Ikke lat som om det ikke finnes tilbud for dem som trenger det.

Og når det går så langt at han dreper fem mennesker bare pga. krangel om koketid for et egg til frokost så er det helt åpenlyst at dette er et menneske/monster verden kan klare seg helt fint uten!

Lenke til kommentar

Hvis dette er din versjon av et sakelig debattinnlegg burde du ikke snakke om hvem som er ignorant...

La oss si at han hadde problemer i oppveksten slik du peker på: I så fall finnes det ting som helsesøster, barepsykiatri, barnevern eller konfliktråd å ta kontakt med. Det finnes tilbud for dem som søker hjelp i USA akkurat som det gjør i Norge. Han kan så anbsolutt kritiseres for å aldri ha søkt om hjelp selv. Å sympatisere med ham fordi han MULIGENS hadde problemer og aldri har giddet å ta kontakt holder ikke! Det finnes forøvrig steder å oppsøke også i det voksne liv. Hvis han selv merket at han hadde problemer med sinne så kunne han ha oppsøkt psykriater eller psykolog. Ikke lat som om det ikke finnes tilbud for dem som trenger det.

Og når det går så langt at han dreper fem mennesker bare pga. krangel om koketid for et egg til frokost så er det helt åpenlyst at dette er et menneske/monster verden kan klare seg helt fint uten!

Igjen beviser du at du ikke forstår eller ønsker å komme til bunns i årsaken av slike tragedier. Selvfølgelig sympatiserer jeg med et menneske som må lide av så enorme psykologiske lidelser at han velger å dreper fem mennesker pga en frokostkonflikt. Igjen tror du det bare er å innlegge seg selv, men det er faktisk svært vanskelig å komme frem til den konklusjonen hvis man lider av psykologiske lidelser. Det hindrer også som sagt evnene til å tenke rasjonelt og ta kloke beslutninger. I dette tilfelle ser man at familien var fattige og bodde i en trang hybel, som gjør at det ikke er særlig fristende å bruke penger man ikke har til betale dyre sykehus opphold eller medisiner.

USA har ikke akkurat verdens beste helseforsikring.

Lenke til kommentar

Som sagt kunne han ha bedt om hjelp for mange år siden. Og siden han stadig misstet besinnelsen og eieren av parken hadde tenkt å kaste ham ut så må han jo ha fått flere advarsler og blitt gjort oppmerksom på dette. jeg synes du sympatiserer feil når du legger all energi i å forsvare morderen i en slik onflikt istedefor å tenke på konsekvensene av det han gjorde og hva slags handlinger han kunne fortsatt å gjøre hvis han var i live og ikke ble tatt. At han skøt seg selv var til det beste for alle og hadde han istede blitt tatt hadde det beste vært en rask henrettelse!

Tideligerei tråden har det blitt diskutert en fange som var dømt for drap så vidt jeg husker og som drepte en annen fange pga. en krangel om et slag sjakk. Når noen er så mrderiske at de dreper pga. sjakk eller pga. egg til frokost slik som i denne saken har de ikke noe som helst å gjøre blant omale folk eller på denne planeten i det hele tatt. Hvor mange sjanser mener du at folk bør få? Når er det på tide å ta affære?

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at det er en faktor som vi har glemt å tenke på, når vi tenker på den økonomiske delen.

I USA koster fengsel ca 20-30K dollar per innsatt, mens i Norge koster det over 100K dollar. Dette kommer til å påvirke regnestykket om hvilken form for straff som er billigst.

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt?

At en del av de som har stillinger som sosionomer overser hvem som virkelig er offeret i tilfellet?

Det kommer av norsk barnehagementalitet. Hvis et barn i en barnehage oppfører seg dårlig, så er det ofte en grunn til det. F.eks. dårlig oppdragelse. Men noen drar dem samme logikken for voksne, som blir feil fordi voksne har ansvar for sine valg. Gjør de noe galt, så må de ta konsekvensene av valgene sine. Når du er over 18 år, bør du vite hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...