Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten synd at du mener den vestelige verden er så feilsluttet. )

Jeg synes det er feilsluttet å gi de kriminelle flere rettigheter enn ofrene, og hvis du er uenig så må du gjerne være det - jeg synes forøvrig det sier mer om deg, enn om meg.

Aldri sagt at ofrene ikke skal behandles bedre? Jeg er veldig opptatt av at ofrene skal få bedre tilbud, det har ingenting med dødsstraff å gjøre. At jeg mener at dødsstraff er en feil straffemetode har ingenting med det du snakker om ..

Lenke til kommentar

Jeg er personlig kun for dødsstraff i ekstreme tilfeller.

Man må kunne ha 100% bevis på at personen som er siktet står bak.

Det personen må ha gjort må ha vært såpass grusomt at det ikke er noe tvil om at personen ikke kan komme tilbake til samfunnet og at han vil utgjøre en trussel om han gjør det.

Et godt eksempel er Pedofile drapsmenn som har begått 1 eller flere overgrep som har endt med drap og hvor personen har gjort alt han / hun har kunnet for å skjule drapene og bevisene.

Terrorhandlinger der man tar livet av store mengder mennesker er også en god kandidat , men her bør ikke kun personen som detonerte bomben få straffen men også de som var direkte ansvarlig bak planleggingen og utførelsen.

Generelt foretrekker jeg nok fengsel på livstid uten mulighet til å slippe ut og med krav om at disse personene radiomerkes i forhold til eventuelle rømningsforsøk.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke dødsstraff kvalifisere for alle drapsmenn? Hvorfor kun de pedofile? Og hvorfor må det muligens være flere overgrep med i bildet?

En morder er en morder uansett om vedkommende dreper et barn, en ung, en voksen eller en gammel. Og en morder er en morder uansett om han/henne utsetter offeret for andre ting før drapet.

Lenke til kommentar

Nei, de som henrettes trenger ikke være mordere, de kan være uskyldige. Det har skjedd mange ganger. Det i seg selv er grunn nok til å ikke ha dødsstraff, men fengsel. Hva ville du valgt, å uskyldig bli dømt til døden eller bli funnet uskyldig mens du sitter i fengsel å slippe ut etter to år? Ingenting er perfekt, det er to onder, men man velger gjerne det minste.

Men når man tenker på alle de farlige morderne som faktisk har blitt dømt som skyldige, når man tenker på alle de grusomme drapssakene som har vært og når man tenekr på at det faktisk har forekommet at fanger har klart å rømme, er det da annsvarlig å bruke fengsel istedefor henrettelse? Hva skal man si den dagen nok en morder klarer å rømme fra fengselet og man er vel vitende om at det ikke hadde hendt om man praktiserte dødsstraff!

Fengsler du morderen i noen par tiår og rehabiliterer han slipper han ut i samfunnet igjen og bidrar ved å jobbe. Dette tjener vi på med tanke på verdier personen da skaper. Ja, det er kanskje en minimal sjanse for at han dreper igjen, men ved dødsstraff er det en sjanse for at man henretter uskyldige.

Du har aldri noen garanti for at vedkommende faktisk er rehabilitert. Tenk om alt sammen bare er et spill for galleriet og vedkommende ikke har forbedret seg i det hele tatt. hva skal man da si til de pårørende til nye drapsoffre? Hvordan skal man forsvare det systemet som slapp morderen fri og lot ham/henne drepe igjen?

Har du noen gang tenkt på at det kan ligge mer enn kaldblodighet bak en kriminell handling?

Du får gjerne finne noen eksempler.

Lenke til kommentar

NikkaYoichi jeg har lest litt her, du er for dødsstraff, imot att forbryterne heller skal settes i fengsel og KANSJE rømme....

Hva med tyver, ranere osv.

Skal de henrettes, FORDI de kansje rømmer?

Slike generaliseringer orker jeg ikke bry meg med, noe du kanskje hadde oppdaget om du hadde lest tråden. Du skjønner, alle forbrytelser er forskjellige, derfor må man vurdere hver sak individuelt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var det på tide med en gjennopplivelse av denne tråden pga. en interessang sak: En mann som begikk drap med skytevåpen og ble idømt livstid drepte så cellekameraten sin og nå ber hans selv om å få dødsstraff og hevder at han kommer til å drepe igjen om han ikke selv dør:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10008784

Hva sier dere til dette alle dere som har argumentert for at livstid er mye mer humant og verdig enn dødsstraff og at mordere fortjener en ny sjanse?

Lenke til kommentar

Jeg henvendte meg både til dem som har argumentert for livstid og til dem som har argumentert for at mordere fortjener en ny sjanse.

Fporeste, fått meg deg at han drepte cellekameraten? Er livstid der folk risikerer å bli drept i fengslet bedre enn dødsstraff hvor man blir ferdig med morderen for godt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...