Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Det er like ille som uskyldige som blir henrettet. Men ved fengsel går man hvertfall ikke inn for å drepe personen, det vil være færre uskyldige som dør.

Siden det er like ille og du vet at det skjer og vil skje, så må du altså om du skal følge din egen logikk - også være for å avskaffe fengsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er like ille som uskyldige som blir henrettet. Men ved fengsel går man hvertfall ikke inn for å drepe personen, det vil være færre uskyldige som dør.

Siden det er like ille og du vet at det skjer og vil skje, så må du altså om du skal følge din egen logikk - også være for å avskaffe fengsel.

Som jeg sa:

Aldri sagt at det er forsvarlig. Et rettsystem må vi ha for at samfunnet skal fungere. Jeg ville heller sittet noen år i et norsk fengsel enn å dø, kanskje du er uenig? For meg blir det en gradsforskjell. Uskyldig fengsel er ille, med dødstraff er verre. En av delene er nødvendig, og må jeg velge tar jeg det beste

Uskyldige vil dø i fengsel, og uskyldige vil dø av dødsstraff. Flest uskyldige vil dø av dødsstraff, derfor velger jeg bort det.

Lenke til kommentar

Fordi jeg selv synes døden er verre enn fengsel? Derfor mener jeg grensen går der. Du mener kanskje noe annet, og det er jo greit. Jeg svarer etter hva jeg mener.

Jeg og flere andre her er mot dødsstraff, noen er for. Tror ikke vi kommer noe videre, ingen vil rikke seg. Det er diskutert her i flere år og debatten er fortsatt helt lik. Tror ikke jeg gidder å diskutere det noe mer foreløping, kommer ikke til å bli no mer positiv til dødsstraff av debatten, og dere kommer ikke til å bli noe mer negative.

Ikke er det aktuelt i Norge nå heller, alle partier på Stortinget er klart mot, FN og menneskerettighetene sier nei og stadig flere land i Europa og stater i USA avskaffer det. Bare noen få (Polen og èn stat i USA?) har vurdert å gjeninnføre det?

Lenke til kommentar

Fordi jeg selv synes døden er verre enn fengsel? Derfor mener jeg grensen går der. Du mener kanskje noe annet, og det er jo greit. Jeg svarer etter hva jeg mener.

OK. Argumentasjonen din går slik:

• Dødsstraff er verre enn fengselsstraff.
  • Vi bør velge det minste av to onder.
  • Derfor bør vi velge fengselsstraff.

Da kan vi også argumentere slik:

• Fengselsstraff er verre enn bøter.
  • Vi bør velge det minste av to onder.
  • Derfor bør vi velge bøter.

Men det skulle være ganske opplagt at et straffesystem som utelukkende baserer seg på bøter, ikke vil være like effektivt som et som også doserer ut fengselsstraff. Fengsler gir med andre ord en ekstra «avkastning» som forsvarer dem, selv når vi veier avkastningen mot alle de uskyldig dømte.

Spørsmålet er om dødsstraff også gir ekstra «avkastning» dersom vi allerede har fengselsstraff.

Ja, det stemmer vel ganske bra med det jeg tenkte.

Her er tilhengerne helt fraværende med argumentasjon. Jeg har ikke tenkt å investere et eneste uskyldig liv før jeg får litt empiri og statistikk fra andre land som tilsier dødsstraff er investeringen verdt, og at det målbart gjør vårt øvrige samfunn tryggere å bo i. Uten litt gull og grønne skoger går vi nemlig veldig i minus.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til? Tilhengerne av dødsstraff er fraværende med argumenter? Du er jo for dødsstraff? Kan du vise meg noe statistikk som viser at dødsstraff gir avkastning da? :)

Nikka: Hva er det du vil? Forkaster du alt jeg og alle andre som er mot dødsstraff sier som ulogisk? I såfall har du ganske mange mot deg - de fleste demokratier, FN, samtlige partier på Stortinget i Norge, menneskerettsorganisasjoner, store mengder poltikkere osv..

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Du er jo for dødsstraff?

Jeg er mot dødsstraff, men jeg er også mot dårlige argumenter. ;)

Du er mot dødsstraff, men mener at denne argumentasjonen er dårlig:

OK. Argumentasjonen din går slik:

Dødsstraff er verre enn fengselsstraff.

Vi bør velge det minste av to onder.

Derfor bør vi velge fengselsstraff.

Da kan vi også argumentere slik:

Fengselsstraff er verre enn bøter.

Vi bør velge det minste av to onder.

Derfor bør vi velge bøter.

Men det skulle være ganske opplagt at et straffesystem som utelukkende baserer seg på bøter, ikke vil være like effektivt som et som også doserer ut fengselsstraff. Fengsler gir med andre ord en ekstra «avkastning» som forsvarer bruken, selv når vi veier avkastningen mot alle de uskyldig dømte.

Spørsmålet er om dødsstraff også gir ekstra «avkastning» når vi allerede har fengsler.

Hvis du er mot dødsstraff fordi du mener det ikke er bevist at det gir avkastning, er vi jo egentlig ganske enige? :hmm: Eller er det en annen grunn til at du er mot? Ble litt forvirret nå :ph34r:

Lenke til kommentar

Døden er irreversibel. Fengsler du noen så er det fortsatt mulighet for at nye beviser eller annet dukker opp som gjør at feildømte får muligheten til å få oppreisning og bli fri igjen.

Og det er ikke mulighet for slikt når de dødsdømte sitter årevis på dødscellen?

Lenke til kommentar

Du er mot dødsstraff, men mener at denne argumentasjonen er dårlig:

Jeg mener at din argumentasjon er dårlig. :p

Hvis du er mot dødsstraff fordi du mener det ikke er bevist at det gir avkastning, er vi jo egentlig ganske enige?

Vel, hvis noen kan vise til en objektiv, målbar, substansiell samfunnsforbedring som følge av å implementere dødsstraff, skifter jeg kanskje standpunkt. Men så langt er det lite som tyder på at dødsstraff innfrir: Dødsstraff assossieres med samfunn som strever med verre kriminalstatistikk enn Norge.

Du plukker ut enkelt-ting av det jeg sier og kritiserer det, som om du støtter dødsstraff. Etterpå sier du at du er mot dødsstraff, av samme grunn som jeg har argumentert for og du mot i sted. Det henger ikke helt på grep :p

Jeg er mot dødsstraff av flere årsaker, blandt annet det jeg sa om at det ikke er bevist (hvertfall ikke som jeg har sett) noen nedgang i kriminalitet ved bruk av straffemetoden. Dette argumenterte du mot og kallte dårlig argumentasjon, samtidig som du noe senere sier at du egentlig er enig!

Lenke til kommentar

Skal jeg trenge å ramse opp alle forddeler og ulemper for at du skal forstå poenget? Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Du trenger ikke plukke alt jeg sier fra hverandre. Særlig dumt blir det når du er enig i konklusjonen.

Om det er avskrekkende eller ei, gidder jeg ikke diskutere. Det blir bare påstand mot påstand og synsing mot synsing.

Lenke til kommentar

Se på Singapore og sammenlikn med andre land i samme områder, Singapore ligger godt an på kriminalstatistikken i forhold til sine naboland. De praktiserer dødsstraff. Dette er nevnt flere ganger. I tillegg har de strenge straffer for forsøpling på gata, tissing i heiser og lliknende.

Argumentum ad populum er et av de dummeste feilslutningene som eksisterer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Det er merkelig hvordan motstanderne kun klarer å komme med argumenter som klassifiseres i velkjente logiske feilslutninger. Og ikke kan vise til NOE annet som forsvarer sine aksiomer.

Lenke til kommentar

De fleste landene der nede har dødsstraff, med variende kriminalitets statistikker. Kina, Malaysia, Indonesia, Nord-Korea, Thailand, Vietnam, Japan, Burma, Papua New Guinea og Russland bare for å nevne noen. Man kan ikke uten videre sammenligne f.eks Norge og Singapore, da det er andre forhold som f.eks kultur som også spiller inn.

Forresten synd at du mener den vestelige verden er så feilsluttet. Du får håpe Lov og rettferdighetspartiet får gjennomslag i EU for å gjeninnføre dødsstraff i alle EU land. ;)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...