Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Det kan så være.

Men noe av det samme simple prinsipp; bli kvitt det som ikke passer inn på en enkel og kostnadsbesparende måte.

Ja. Men man kan ikke overdrive det, for da kan du ikke se deg selv i speilet. Egentlig er det ikke noen vits å tenke over dette. De færreste av oss kommer til å bli ofre for noen som det hadde vært bedre om en hadde avlivet, eller kommer til å bli feilaktig anklaget for mord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel vel Glimti, jeg synes uansett "bli kvitt mordere" blir alt for enkelt. At det finnes et snev av fornuft i øye for øye, tann for tann og alt det der skal jeg ikke benekte, men dødsstraff er og blir et meget komplekst tema som jeg heller ikke tror er noen god løsning i 9 av 10 tilfeller. Saddam Hussein og Mussolini kan jeg til dels forsvare da det i all hovedsak var folkets vilje og dessuten i sammenheng med krig, men dødsstraff i et sivilisert samfunn i fredstid er og blir uaktuelt.

 

Dessuten har du tidligere selv sagt at du også kunne tenkt deg dødsstraff for grov vold, voldtekt etc. så logikken din slår litt for ofte sprekker i mine øyne.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gjenopplivet tråden med denne saken: USAs eldste dødsdømte er nå død av naturlige årsaker. Dette pga. at han har anket saken sin og sørget for å få dødsdommen utsatt helt siden han ble dømdt til døden for drap og flukt fra fengsel i 1983:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3517672.ece

 

Dennes saken er et godt eksempel på at man skal henrette morderne så snart saken er over og dødsdommen har falt! Her har denne morderen klart å utnytte systemet til å unngå å få ham dømt slik at man har måttet holde ham i livet selvom han var dødsdømt helt fram til nå. Hvor er logikken?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Nå er det ikke særlig mye jeg vet om denne saken. Var innom avisene i stad, men det lå ikke ute noe nytt. Han kan ha trukket ut tiden med ting som beskyldninger om sykdom, nekte å møte opp, krevd ny forsvarer som må forbrede seg ol. Men uansett er det idiotisk at han skulle bli sittende så lenge ppå dødscellen bare for å holdes i live og så dø naturlig. Noe må de ha klart å få til på alle de årene han har sittet der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...