Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Flere tiår på dødscelle der man vet at hver dag kan være den siste"..!!

En stygg bøddel med svart hette og diger øks hadde nok vært bedre enn det. Dødsstraff er en ting, men å torturere de dømte i mange år i forkant er noe så hinsides det man har opparbeidet seg i et såkalt sivilisert samfunn at det grenser til ren og skjær ondskap.

Lenke til kommentar
Å sette uskyldige mennesker i fengsel er et overgrep av enorme dimensjoner. Men fengsel må vi ha, fengsel er et nødvendig onde.

At uskyldige blir avlivet er et alvorlig feiltrinn, men dødsstraff må vi ha - det er et nødvendig onde.

Ingen statistikker viser til at det hjelper, og det kan derfor på ingen måte omtales som nødvendig.

Lenke til kommentar
Å sette uskyldige mennesker i fengsel er et overgrep av enorme dimensjoner. Men fengsel må vi ha, fengsel er et nødvendig onde.

At uskyldige blir avlivet er et alvorlig feiltrinn, men dødsstraff må vi ha - det er et nødvendig onde.

Ingen statistikker viser til at det hjelper, og det kan derfor på ingen måte omtales som nødvendig.

Jeg har tidligere vist til statestikk fra Singapore som viser at det hjelper. Les deg opp på fakta er de snill.

Lenke til kommentar

Men fengsel hjelper... :roll:

Lenke til kommentar
Ting kan foregå mellom fangene i det skjulte som ikke fengselsvesenet legger merke til.

Hva skal vi sammenligne fengsel med, himmelen? Slik er det jo utenfor murene også, akkurat som på en arbeidsplass eller på en skole!

Jeg anser ikke USAs rettsprosess som noenlunde grei.

Hvorfor?

På grunn av dette.

Lenke til kommentar
Jeg har tidligere vist til statestikk fra Singapore som viser at det hjelper. Les deg opp på fakta er de snill.

Den statistikken vil jeg gjerne se.

Lesestoff til deg forresten:

http://uk.asiancorrespondent.com/the-asia-...over-death.html

http://app3.mha.gov.sg/news_details.aspx?n...-iRPkNrVYsLc%3d

Jeg blir iallefall ikke imponert..

Jeg orker ikke gjenta meg selv, så du får lese min forrige post vedrørende dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13392323

Lenke til kommentar
Du snakker konstant om de uskyldige. Har du tenkt på situasjonen når det gjelder de skyldige? Hvis vi ser bort fra risikoen for at uskyldige kan dømmes til døden, mener du da at mordere som ikke viser tegn til anger eller rehabilitering bør ha livstid i fengsel eller er dødsstraff da akseptabelt?

Jeg snakker konstant om de uskyldige fordi justismordfrie systemer ikke eksisterer, og etter alle solemerker aldri vil eksistere.

Det er selvfølgelig et svært tungtveiende argument. Men om vi ser bort fra justismord (da forutsetter jeg at vi snakker om et rent hypotetisk utopisamfunn som ikke eksisterer siden justismord alltid vil forekomme i alle systemer) mener jeg fortsatt at samfunnet ikke har noen rett til å ta liv. Og det burde vel ha fremkommet ganske godt.

Som påpekt så mange ganger før, så kan vi ikke reversere dommen, med mindre du vet om en måte å reise tilbake i tid.

Det er ingen som snakker om å gi den dømte årene i fengsel tilbake, det vet du veldig godt. Det det er snakk om er å reversere skyldspørsmålet og å forsøke å bote på årene i fengsel, og det er ikke bare mulig, det er ganske vanlig.

Nei, det er ikke et nødvendig onde. Det er fullstendig unødvendig, vi har fengsel, fengsel fungerer (så kan man heller debattere straffenivået, men det er en annen sak). Det er ingenting som tilsier at vi trenger dødsstraff, at noen ønsker dødsstraff er noe ganske annet.

Fengsel er en nødvendighet, et nødvendig onde. Dødsstraff er kun et onde.

Lenke til kommentar
Du snakker konstant om de uskyldige. Har du tenkt på situasjonen når det gjelder de skyldige? Hvis vi ser bort fra risikoen for at uskyldige kan dømmes til døden, mener du da at mordere som ikke viser tegn til anger eller rehabilitering bør ha livstid i fengsel eller er dødsstraff da akseptabelt?

Jeg snakker konstant om de uskyldige fordi justismordfrie systemer ikke eksisterer, og etter alle solemerker aldri vil eksistere.

Det er selvfølgelig et svært tungtveiende argument. Men om vi ser bort fra justismord (da forutsetter jeg at vi snakker om et rent hypotetisk utopisamfunn som ikke eksisterer siden justismord alltid vil forekomme i alle systemer) mener jeg fortsatt at samfunnet ikke har noen rett til å ta liv. Og det burde vel ha fremkommet ganske godt.

Jeg har forstått at du bekymrer deg for de uskyldige. Eksemplet mitt var hvis man ser bort fra uskyldige. Om du har en morder som uansett ikke ønsker å la seg forbedre eller rehabilitere. Du er vel enig i at når de ikke viser tegn til å ville la seg rehabilitere eller endres av noe slag så er det altfor farlig å slippe dem ut om det så bare er for en kort permisjon!? Om du er enig i det, hvor ligger da den humane behandlingen i å la denne personen være i fengsel for resten av livet og bare vente på å dø en naturlig død? Du sier at man ikke har rett til å ta liv, men hvilket liv vil denne personen uanset ha? Her er en enkel giftsprøyte den klart beste løsningen!

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg har forstått at du bekymrer deg for de uskyldige. Eksemplet mitt var hvis man ser bort fra uskyldige. Om du har en morder som uansett ikke ønsker å la seg forbedre eller rehabilitere. Du er vel enig i at når de ikke viser tegn til å ville la seg rehabilitere eller endres av noe slag så er det altfor farlig å slippe dem ut om det så bare er for en kort permisjon!? Om du er enig i det, hvor ligger da den humane behandlingen i å la denne personen være i fengsel for resten av livet og bare vente på å dø en naturlig død? Du sier at man ikke har rett til å ta liv, men hvilket liv vil denne personen uanset ha? Her er en enkel giftsprøyte den klart beste løsningen!

Er du sikker på at alle i denne situasjonen ville dødd istedenfor å være fengslet?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Min understreking.

Det har tydeligvis noe å si når du heller vil drepe dem enn å la dem lide i fengsel. Du tar et valg på deres vegne, og det valget er at "alle"(du) syns det er mer humant å bli drept enn å sitte i fengsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...