Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tar man livet av noen er den eneste rettferdige konsekvensen å miste livet selv!

Nå forenkler du vel litt mye. Skal vi drepe soldatene, bødlene og politmennene våre også, da?

Å ta noens liv er aldri noen rettferdig konsekvens, det er vel også poenget med loven mot å gjøre det?

Lenke til kommentar
Kilde?

I Dagbladet for 2 år tilbake leste jeg at en kveld i fengslet var dyrere enn en kveld på ett 3 stjerners hotell(eller noe i den dur), så du kan jo selv regne ut kostnadene. Det mest logiske er derfor å anta at det hadde vært billigere å avlive noen.

Du kan forøvrig lete opp artikkelen selv hvis du setter tvil ved mine ord.

Ikke veldig pålitelig kilde akkurat, og en Dagbladartikkel for 2 år siden er det ikke verdt å lete etter. Men for all del, finner du en annen side som tilsvarer det du sier, er du fri til å linke den.

Lenke til kommentar
Å ta noens liv er aldri noen rettferdig konsekvens, det er vel også poenget med loven mot å gjøre det?

Virkelig? Å ta livet av en "Stalin"/"Hitler"/osv er vel rettferdig skulle jeg anta. Blir da moralen kun et relativ mhp antall ofre. Liv er ikke hellig i den forstand at man selv skal la seg tilintetgjøre.

Lenke til kommentar
Tar man livet av noen er den eneste rettferdige konsekvensen å miste livet selv!

Nå forenkler du vel litt mye. Skal vi drepe soldatene, bødlene og politmennene våre også, da?

Når det gjelder soldater så har jeg for lengst sagt utallige ganger at krig og fred ikke er det samme og at du ikke kan sammenligne fredssituasjon o krig. Når det gjelder de statsansatte "bødlene" som de kalles så har jeg også forklart hvorfor de ikke regnes som mordere. De jobber for staten og jobben deres er nettopp å avlive dødsdømte og dem de henretter er selv mordere. De dreper heller ikke folk på grusomme måter utenom arbeidstiden. Politiet har så langt ikke vært tatt opp. Om du har argumenter for hvorfor politiet skal regnes som mordere som fortjener dødsdom så kom med dem.

Lenke til kommentar

At politiet slipper lettere unna med feks drap begått ved et uhell eller i en strøm av adrenalin er ingen hemmelighet. Litt på lik linje med at man er stinn av penger og dermed har råd til de beste advokatene og midlene som bidrar til at man slipper lettere unna ved behov.

Ergo, hvis "gammel nok til å drepe, gammel nok til å dø"-vaset skulle blitt håndhevet måtte man nok ha gjort et mindre innhugg i politiets rekker.

Jeg fatter fremdeles ikke at du ikke ser hvorfor denne løsningen blir alt for enkel?

Lagt til av moderator - Fjernet reaksjon på moderering, da dette ikke skal tas i tråden. Send PM til den aktuelle moderator (ikke meg) eller til forumstyret på [email protected]

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det blir gjerne sånn med kompliserte temaer, og dødsstraff er ikke riktig så enkelt som du vil ha det til :p

Jo det er det så absolutt! En forbrytelse der man tar et annet liv resulterer i at man selv mister livet. En endelig forbrytelse krever en endelig straff!

Det som er komplisert her er rettssystemet. Men dødsstraffen i seg selv er enkel.

Det var ikke ordet dødstraff jeg tenke på, men heller diskusjonen rundt.

Glimti, som jeg har sagt før så er det ikke en selvfølge at mord = mord, eller at en morder er mindre verdt en en ikkemorder. Det må du fint bevise eller argumentere for om du vil snu motstandere til dødsstraff til din side.

Jeg er nemlig uenig i at et menneskets verdi avhenger av hva det mennesket gjør eller har gjort. Jeg mener alle mennesker er like lite verdt uansett handling eller holdning, og derfor blir det galt for meg å si at dødsstraff er greit på noen folk men ikke andre. Det blir forskjellsbehandling, og da må man vise til en relevant forskjell.

Hva er det egentlig du mener? Ikke en selfølge at mord = mord? Er det årsaken til mordet du vil ha fram? At ikke alle hendelser som ender med døden var planlagt? Gjerne forklar deg litt bedre.

Når det kommer til morderes verdi derimot så kan jeg like godt be deg om å forklare hvorfor folk skal ha verdi og rettigheter etter å ha begått drap. Husk at det er en endelig forbrytelse og dermed er det helt logisk at det skal ha en endelig straff! Det er ikke som ved offre for voldtekter og grov vold som fremdeles kan hjelpes og rehabiliteres. Det er snakk og noen som er drept og aldri kan komme tilbake! Det er virkelig helt logisk at straffen for å ta et liv skal være å miste livet selv!

Nei, det er virkelig ikke det! Om du virkelig vil ha en effektiv måte å fjerne mordere fra samfunnet på, for alltid, og det er den eneste grunnen til at du er for dødsstraff, som du hevder, så er det mye lettere å sende dem til en egen øy der de kan herske selv. Der slipper vi å mate dem, vi slipper å betale bødler, vi slipper giftsprøyter og enorme strømregninger. Om det skulle vise seg at dommen var feilaktig så er det bare å stikke ut til øyen å hente dem inn igjen, om de enda er i live. Det er vertfall bedre det en å bli dødsdømt feilaktig.

Man kan legge miner rundt øyen så de ikke kan komme til å fra med båt, og vips så har du et veldig effektivt fengsel. Der har du en effektiv, permanent løsning på kriminelle du vil ha bort fra samfunnet, med mulighet til å rette på justismord. Om du nå enda skal være for dødsstraff så må du ha en annen grunn en sikkerhet og effektivitet for samfunnet, og det regner jeg med blir en slags rettferdighets- eller hevnfølelse. Følelser er dog ikke logisk, så da har du et forklaringansvar om du enda ønsker å forsvare dødsstraff.

Lenke til kommentar

Leste du gjennom dette useriøse tøvet før du la det inn i tråden?

Skal vi følge det du skriver nå må man altså bruke penger på å minelegge området rundt øyen. Ettersom det ikke er ønskelig at uskyldige som farter rundt i farvannet skal treffe minene må man sette opp varselsskilt. Du skriver videre at man kan hente dem igjen dersom de er i live. Ved mindre denne dommen skal være sultedøden må man jo passe på at de holdes i live enten ved å forsikre seg om at det finnes mat og vann på øyen eller ved å fly rasjoner med mat og vann til dem. Det sistnevnte vil koste mye med årene ettersom man må bruke fly eller helikopter for å fly ut disse rasjonene. Å bruke båt vil ikke gå ettersom man alt har minelagt området rundt øyen. For å være på den sikkre siden er det uansett å ha noe bevoktning over øyen både for å hindre rømningsforsøk og å forhindre at uskyldige båter treffer minene. Denne bevoktningen må en ten skje ved nærliggende båter eller med fly eller hellikopter. Altså noe som koster tid og penger.

Rent bortsett fra dette så tror jeg ikke noe på at forslaget ditt var seriøst, men nå er det uansett motbevist at det vil være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

@Glimti:

Så det er greit å bruke penger på giftsprøyter som garantert skader uskyldige (mange mordere er fedre, mødre, og har mange venner), samtidig som de koster en utrolig mengde penger i forhold til rettssystemet (hvem anker ikke en dødsdom?) og "kost og losji" for folk som nå ikke har noen grunn til å oppføre seg i et fengsel, og derfor ikke kan oppbevares med andre fanger?

Og han mente nok ganske enkelt at man finner en øy man kan vokse mat på/det finnes mat på, og dumper alle fangene der, uten at de har noen måte å komme seg av øya på. Utvilsomt et skummelt scenario, men fremdeles mer humant enn å la noen dø sakte og smertefullt mellom 1 og 40 minutter, basert på andre folks hevnlyst...

Lenke til kommentar

Hei!

Innlegg som går på reaksjon på moderering er fjernet. Dette for å unngå at tilbakemeldinger blir spredd rundt på hele forumet, da det gjør det særdeles uoversiktlig for moderatorteamet å oppdage tilbakemeldingen. I tillegg er ikke moderering emnet for denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en PM til den aktuelle moderator. Eventuelt p_report.gif moderatoren eller klag moderator inn for administratorene på e-post [email protected]. Da vil en administrator behandle saken og gi deg en tilbakemelding.

Tilbkameldinger som går på det generelle (eksempelvis retningslinjer) kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Vi oppfordrer alle til å komme med innspill og tilbakemeldinger, men det må gjøres på riktig måte.

Bevisst forsøk på å undergrave en moderators autoritet vil bli slått hardt ned på og brukere frarådes sterkt å gjøre det. Vi håper dere viser forståelse for dette.

Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Les resten av innlegget mitt er du snill, så kanskje vi slipper slik sirkulær argumentasjon. Svaret på spørsmålet du stiller her gis jo i innlegget du siterer.

Jeg har lest resten av innlegget, men jeg må innrømme at jeg legger liten vekt på det amerikanske systemet, jeg legger vekt på det uomtvistelige faktum at alle systemer dømmer uskyldige mennesker og at det systemet jeg ønsker ikke dreper uskyldige mennesker mens ditt system dreper uskyldige mennesker.

Hvordan det amerikanske systemet er er i så måte rivende likegyldig for meg.

Ditt system torturerer uskyldige mennesker, mitt gjør det ikke. Jeg synes tortur er galt og da spesielt av uskyldige. Man kan også anta at ditt system torturerer flere uskyldige enn mitt system vil ta livet av, derfor må man igjen kunne postulere at på bakgrunn av din egen argumentasjon så må ditt system avskaffes, mens mitt skal innføres.

Lenke til kommentar
Les resten av innlegget mitt er du snill, så kanskje vi slipper slik sirkulær argumentasjon. Svaret på spørsmålet du stiller her gis jo i innlegget du siterer.

Jeg har lest resten av innlegget, men jeg må innrømme at jeg legger liten vekt på det amerikanske systemet, jeg legger vekt på det uomtvistelige faktum at alle systemer dømmer uskyldige mennesker og at det systemet jeg ønsker ikke dreper uskyldige mennesker mens ditt system dreper uskyldige mennesker.

Hvordan det amerikanske systemet er er i så måte rivende likegyldig for meg.

Ditt system torturerer uskyldige mennesker, mitt gjør det ikke. Jeg synes tortur er galt og da spesielt av uskyldige. Man kan også anta at ditt system torturerer flere uskyldige enn mitt system vil ta livet av, derfor må man igjen kunne postulere at på bakgrunn av din egen argumentasjon så må ditt system avskaffes, mens mitt skal innføres.

Nei, nei og atter nei. Mitt system er ikke trivelig for de uskyldige, men mitt system er på ingen måte så ureversibelt som ditt system. Det er den stygge sannheten enkelte søker å diskutere seg vekk fra, nemlig at dødsstraff er ett hundre prosent umulig å bøte på i ettertid. At det i enkelttilfeller kan være umulig å hjelpe et offer for justismord på bena om en snakker om fengsel er selvfølgelig trist, men ditt sytem vil i kontrast gjøre slik hjelp og oppreisning pleint umulig.

Og det vet du veldig godt.

Lenke til kommentar

Men nå åpner ditt system for muligheten av psykisk og fysisk tortur samt misshandling av uskyldige. Hva de vil støte på i fengselet er umulig å vite.

Nå vil du sikkert besvare at det iallefall er en sjanse for at man kan rehabilitere dem i ditt system, men det endrer ikke det faktumet at det systemet NikkaYoichi og jeg snakker om med dødsstraff gir dem en enkel henrettelse mens det systemet du og så mange andre snakker om åpner for tortur og plager resten avde innsattes liv. Det er ikke nødvendigvis slik at de møter et helvette i fengslet, men det kan fort skje og situasjoner kan fort forandre seg og denne uveissheten slipper du med dødsstraff!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...