Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Humant eller ei.

Det hele handler om prinsippet om staten skal utføre handlinger som ikke kan rettes på og oppleves av den som har blitt utført urett. Med dødsstraff mister man den muligheten, mens livstid så har man fremdeles den sjansen. Satt opp mot ofrenes rettigheter og deres helt legale rett til hevn/straff/etc.

Staten kan ikke rette opp i at uskyldige har blitt fengslet - vi må altså avskaffe fengslene våre. Nice going.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det er et veldig bra argument. Det finnes ingen unnskyldning for å henrette en uskyldig person. Da blir hele rettsystemet til en morder av uskyldige, og er det ikke nettopp slikt man vil straffe? Ser dere ikke hykleriet i det?

Det finnes ingen unnskyldning for å sette en uskyldig person i fengsel. Hele rettsysstemet blir da til en kidnapper og torturmaskin mot uskyldige, og er det ikke nettopp slikt man vil straffe? Ser dere ikke hykleriet i det?

Lenke til kommentar
Og det er et veldig bra argument. Det finnes ingen unnskyldning for å henrette en uskyldig person. Da blir hele rettsystemet til en morder av uskyldige, og er det ikke nettopp slikt man vil straffe? Ser dere ikke hykleriet i det?

Nei, det er ikke et godt argument! Vi må tenke på de drapsforbrytelsene som begås og hvilke straffemetoder som passer for dem. Hva slags opplegg man skal styre for å forsøke å unngå domfellelse av uskyldige får man konsentrere seg om ved siden av.

Lenke til kommentar
Humant eller ei.

Det hele handler om prinsippet om staten skal utføre handlinger som ikke kan rettes på og oppleves av den som har blitt utført urett. Med dødsstraff mister man den muligheten, mens livstid så har man fremdeles den sjansen. Satt opp mot ofrenes rettigheter og deres helt legale rett til hevn/straff/etc.

Staten kan ikke rette opp i at uskyldige har blitt fengslet - vi må altså avskaffe fengslene våre. Nice going.

Tja. Det er vel et rimelig bastant syn på livet, men systemet med fengsler faller ikke i grus pga et individ. Fengsel er kollektiv metode for flere individer, dødsstraff er en straff der individet rammes og ikke kollektivet. Tross alt vil da den feildømte få oppreisning når det gjelder det moralske planet. Årene får personen selvsagt ikke tilbake, heller ingen som påstår det. Med dødstraff er det altså klin umulig for personen selv å oppleve oppreisning. Moralen er liv for liv. Vel, hva da om liv for feil liv. Prinsippet er at staten ikke kan, eller har mulighet til med 100% sikkerhet i enhver sak å utpeke den rette gjerningsperson. Skal man med denne usikkerhet utføre en handling som ugjennkallelig ikke kan utføre oppreisning til individet, eller oppreisning til pårørende.

Så, very bad going for u.

In engrish.

Lenke til kommentar
Du kan som påpekt før ikke få tilbake alle de årene du har kastet bort i fengselet. Nå er det også et spørsmål om hvordan man har det i fengselet. kansje blir man plaget av de andre innsatte. Kansje drives man til selvskading og selvmord. Du kan aldri vite hvordan et fengselopphold vil bli. Husker at jeg leste i avisen at jan Helge Andersen ville sone mest mulig i issolasjon da han først var blitt dømt og at under hele varetekten hadde han unngått felles aktiviteter av redsel for å bli offer for de andre fangene. Hørt om den historien fra et fengsel i USA der en fange fikk tatovert KATIES REVENGE i pannen etter å ha drept en liten jente kalt Katie? Det fengselspersonalet ikke hadde tenkt på var at Katies eldre fetter eller tremenning (husker ikke helt) var innsatt i det samme fengselet. Han truet flere ganger med å drepe Katies drapsmann før han bestemte seg for å tatovere ham.

Jeg er ærlig talt lei påstanden om at det er så mye mer humant å sende noen i fengsel uskyldig enn å sende dem til henrettelseskammeret!

Det er korrekt at du ikke kan få tilbake årene du har sittet i fengsel. Men du har årene etter fengsel.

Så, om jeg dømmer deg uskyldig til døden, og henretter deg, hvor mye frihet får du av frikjennelsen?

Det er en forskjell, og det eneste formål i å benekte det er om en er manisk tilhenger av dødsstraff, og ønsker å avvise alle tenkelige argumenter mot dødsstraff så enkelt som mulig.

Lenke til kommentar

Om jeg dømmer deg uskyldig til fengsel og du blir sittende i 20 år før det blir oppdaget at du er uskyldig og slippes ut, hva slags trygghet og visshet vil du ha under oppholdet? kansje får du problemer med andre fanger og kansje plages du stadig av tanken på at du muligens aldri slippes ut. Kansje klarer du aldri å rett og slett tilpasse deg livet i fengselet.

Hvor tror du jeg vil med dette? Jo, først og fremst: Du kommenterte ikke det jeg skrev om mulig utrygghet og uvisshet i fengselet. Og det er som alt påpekt ikke garantert at man vil slippe ut av fengselet igjen dersom det skulle komme fram at man eruskyldig for kansje har man mistet livet enten som følge av vold fra medfangene, selvmord eller kansje av sykdom eller andre naturlige årsaker.

Du slipper slik uvisshet, utrygghet og angst dersom du dømmes til døden istedefor fengsel. ;)

Lenke til kommentar
Ja, vi skal alle dø. Jeg vil heller dø, enn å sitte resten av livet i fengsel, spesielt om jeg er uskyldig. Det ville jo være rene torturen.

Nå er det svært farlig å utgå fra sitt eget ønske og så mene at dette er almenngyldig. På samme måte som folk som er villige til å slippe mordere ut etter 10 år.

Lenke til kommentar
Så du mener helt ærlig at det er bedre å bli feilaktig dømt til døden, enn å bli feilaktig dømt til fengsel?

Jeg sier ikke at noe er værre eller bedre. Om du bare er interessert i å stille de samme spørsmålene om og om igjen eller om du faktisk er interessert i å følge med på tråden vet jeg ikke, men jeg tror på det førstnevnte. Jeg har sagt uttallige ganger at det hverken er hennsiktsmessig eller humant eller noe som helst poeng i å holde personer i fengsel i x anntall år bare for å vente på å la dem dø en naturlig død. Når man har brukt ressurser på rettssaken og de er domsfelt så er det like godt å bli kvitt dem først som sist istedefor å bebyrdes med dem i enda flere år. Videre har jeg sagt at problemet med eventuelle uskyldige som dømmes er et problem med systemet og ikke et problem med straffen i seg selv!

Når det kommer til å bli dømt uskyldig til fengsel så er det ikke garantert hva slags liv som venter enn i fengslet og det var motsvaret mitt på Simon Aldras formening om at fengselsstraff er så mye mer humant enn dødsstraff.

Lenke til kommentar

Til å være en fyr som tror på krig, kaos og ødeleggelse synes jeg du har mye fokus på "humanitet".

Og jeg vil påstå at et hvilket som helst liv (så lenge man allerede har det) er bedre å leve enn at man mister det. Det er i hvert fall slik i mitt tilfelle. Mine gener har kodet meg til å ha lyst til å leve så lenge som overhodet mulig, om jeg risikerer livstid i fengsel eller ei.

Lenke til kommentar

Men nå snakker jeg om de som er uskyldig dømt.

Dessuten er dette, som du selv innrømmer, mer basert på hevn enn på "straff". Jeg synes ikke noe straffesystem burde baseres rundt hevn, men rehabilitering og en demonstrasjon av konsekvenser av å bryte loven. Henrettelse er ikke en demonstrasjon av konsekvenser av å bryte loven, det er en demonstrasjon av hevnlyst, og slikt trodde jeg vi forsto var en dum ting for en god del år siden?

Lenke til kommentar

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10... :roll::roll::roll::roll:

DET ER IKKE SNAKK OM HEVN! DET ER SNAKK OM STRAFF OG KONSEKVENS SAMT HVORDAN SIKRE SAMFUNNET FRA DE KRIMINELLE!!!

For min del fortjener ikke mordere noen som helst for for respekt og jeg hadde ikke brydd meg om det ble torturert med elektriske støt for så å bli halshoggd med en sløv sirkelsag! Det hadde heller ikke interessert meg om mordere fikk tvangsamputert noen ledd for deretter å bli hengt opp i solen for å dø! Men der er en annen sak!

Selvsagt skal man ikke styre rettssystemet utifra egne, ppersonelige følelser og selvsagt skal man oppføre seg som om man lever i et moderne og representativt demokrati når man faktisk gjør det! Og det gjør vi her i Norge. Jeg mener at dødsstraff er den naturlige og fortjente straffen/konsekvens for drap. Nå sa jeg nettopp at det ikke var egne følelser som skulle spille inn, men jeg baserer ikke dette på følelser noe mer enn hva andre gjør. Bare tenk over følgende:

Ved å henrette mordere slipper man å ha noe mer med dem å gjøre! Og det er positivt fordi:

1) De har vist seg villige til å drepe! De har vist at de er villige til å ta et liv og det i seg selv er mer enn god nok grunn til å aldri ka dem ferdes ute blant siviliserte folk igjen. Husk at de ikke har drept i nødverge, men drept fordi de selv ønsket det.

2) Den rehabiliteringen som så mange snakker om er ikke noe du skal lene deg for mye tll! For det første tar det både tid, krefter og ressurser som kunne vært brukt på andre ting og for det andre har det ingen garanti for at det virker. De morderne som du tror du har rehabilitert og forbedret kan sikkert være utmerkede til å manipulere og bedra så når du slipper dem ut igjen begynner de sporenstreks å lete etter et nytt offer. Og deretter enda et. Og deretter enda et. Osv...

Om rehabiliteringen i utgangspunktet skulle virke så har du ingen garanti for at den vil vedvare! Morderen greier seg bra i feks. fire år og så plutselig begynner lystene fra det tideligere å virke inn igjen. Og dermed har du plutselig et nytt drap.

Og dette er i begge tilfellene drap som kunne vært unngått om man hadde tatt faren morderne utgjør på allvor fra begynnelsen av!

3) Om man henretter morderne så er man kvitt dem en gang for alle! Man slipper å kaste bort mer annstregelser og ressurser på rehabilitering. Og man slipper å kaste bort ressurser på at vedkommende skal være i fengsel i x anntall år.

Skal man virkelig i alle saker la rettferdighete ville og la folk som selv er villige til å drepe få leve fordi det eksisterer en reel sjanse om at noen nå og da er blitt feilaktig siktet og KAN være uskyldige?

Lenke til kommentar
Om jeg dømmer deg uskyldig til fengsel og du blir sittende i 20 år før det blir oppdaget at du er uskyldig og slippes ut, hva slags trygghet og visshet vil du ha under oppholdet? kansje får du problemer med andre fanger og kansje plages du stadig av tanken på at du muligens aldri slippes ut. Kansje klarer du aldri å rett og slett tilpasse deg livet i fengselet.

Hvor tror du jeg vil med dette? Jo, først og fremst: Du kommenterte ikke det jeg skrev om mulig utrygghet og uvisshet i fengselet. Og det er som alt påpekt ikke garantert at man vil slippe ut av fengselet igjen dersom det skulle komme fram at man eruskyldig for kansje har man mistet livet enten som følge av vold fra medfangene, selvmord eller kansje av sykdom eller andre naturlige årsaker.

Du slipper slik uvisshet, utrygghet og angst dersom du dømmes til døden istedefor fengsel. ;)

Men er jeg garantert død?

Lenke til kommentar
Men er jeg garantert død?

Nei, men kan du garantere at det selvskapet/livet du havner i vil være å foretrekke fremfor det? Og kan du garantere at du vil være deg selv og ha det samme synet på livet etter å eventuelt ha sluppet ut av fengslet?

Å, du vil altså sikre samfunnet fra kriminelle. Da holder jo fengsel i massevis. Klart, hvis du virkelig vil gjøre noe med det, så må du jobbe med kriminalitetsprevensjon, ikke med straff.

Men som sagt er det helt unødvendig å bruke tid, krefter og ressurser på å holde dem i fengsel når man like gjerne kan avlive dem med en enkelt sprøyte!

Lenke til kommentar

Tid, krefter og ressurser blir brukt på å avlive dem også. Og ikke én enkelt sprøyte, en hel rekke sprøyter. Det burde vel også nevnes at sprøytemetoden er ekstremt usikker, og at det flere ganger har skjedd at de dødde en ekstremt smertefull og lang død.

Vil du ha en "human" måte å drepe noen på så er det ved å skyte dem tre ganger i hodet i rask rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...