Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Utsetter henrettelse av psykisk utviklingshemmet

 

Henrettelsen av den psykisk utviklingshemmede Warren Lee Hill, som etter planen skulle ha skjedd i et fengsel i Georgia i USA i dag, er utsatt for tredje gang.

 

 

Den 52 år gamle Warren Lee Hill har nok en gang unnsluppet døden med kun et par timer. Henrettelsen av Hill, som har en IQ på under 70, skulle etter planen ha skjedd mandag denne uken.

Men bare timer før giftsprøyten skulle settes, ble henrettelsen utsatt.

 

 

52-åringen skulle også henrettes i februar, men også da ble det utsatt på svært kort varsel. Bare minutter før giftsprøyten skulle settes, ga to amerikanske ankedomstoler ordre om at fullbyrdelsen av dødsdommen for dobbeltdrap skulle utsettes.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Utsetter-henrettelse-av-psykisk-utviklingshemmet-7259096.html

 

Dette er jo helt tragisk og sykt! Her har man en mann som har drept to andre personer og plutselig skal man utsette henrettelsen av ham og rettferdigheten gang på gang fordi han liksom skal ha for lav intelligens til å kunne stå til ansvar... Det er nettopp slike saker som dette som åpner en bakdør for de grusomme morderne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er enda en av mange saker som illustrerer fakta, nemlig at mordere ikke har noe i samfunnet å gjøre i det hele tatt. Og ingen grunn til å leve videre heller:

 

Kvinne (22) skutt og drept på togstasjon i Sverige

 

Fotballaget hørte et skudd. Så kom en kvinne til syne på perrongen og ropte om hjelp.

 

 

- Hun gikk fram fem meter og så falt hun sammen, sier Eric Örnkloo til Aftonbladet.

 

Han sto sammen med fotballaget Umeå FC og ventet på toget på sentralstasjonen i Umeå, rett etter 06.30-tiden lørdag morgen.

 

Den 22 år gamle kvinnen døde senere på sykehus av skuddskader.

 

- Hun løp ikke, det var som om hun halvjogget eller gikk. Da hun kom ut, så jeg at hun tok seg til magen og var litt framoverlent og ropte på hjelp, fortsetter han.

 

 

Søndag morgen ble det klart at to menn er pågrepet i forbindelse med drapet.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10112227

 

Hvorfor skal man la folk som uten videre skyter og dreper en annen person få leve videre? Hva er argumentene?

Lenke til kommentar

Hvor grov må karakteren være mener du?

 

Massedrap, seriemord, og bestialske drap (tortur og liknende) hvor skyldspørsmålet er over en hver tvil, altså at det ikke finnes noen tvil om at riktig gjerningsmann er tatt. Med "legitim avstraffelsesmetode" mener at jeg bare at jeg ikke nødvendigvis mener at dødsstraff er upassende i slike tilfeller. Jeg anser ikke dødsstraff for den type kriminalitet som bakstreversk eller usivilisert. Det betyr derimot ikke at jeg er for dødsstraff selv, for det er jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

 

1) Jeg har endret brukernavn for lengst! Forsøk å få det med deg...

 

2) Hadde han blitt henrettet som uskyldig ville feilen ligget i rettssystemet, ikke i straffen.

Ehh. Er du tilbakestående? Du siterer et innlegg fra 2012...

 

Like fullt ville en uskyldig blitt drept. Det heter mord.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Massedrap, seriemord, og bestialske drap (tortur og liknende) hvor skyldspørsmålet er over en hver tvil, altså at det ikke finnes noen tvil om at riktig gjerningsmann er tatt. Med "legitim avstraffelsesmetode" mener at jeg bare at jeg ikke nødvendigvis mener at dødsstraff er upassende i slike tilfeller. Jeg anser ikke dødsstraff for den type kriminalitet som bakstreversk eller usivilisert. Det betyr derimot ikke at jeg er for dødsstraff selv, for det er jeg ikke.

 

Et drap er et drap uansett om man dreper en unge med kniv eller en hel folkemengde med automatgevær! At et drap blir utført på en annen måte enn et annet drap gjør ikke noen forskjell og alle sammen bør straffes med døden.

Endret av M-Mathias_coca-cola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er du tilbakestående? Forstår du ikke at tråder kan stå stille fra tid til annen for så å bli gjenopplivet!?

 

 

 

Det heter en feil i systemet.

Når jeg skrev det så het du tydeligvis glimti. Når du så angriper meg for at jeg i 2012 brukte brukernavnet du da hadde istedenfor det du har endret til i ettertid så må du være rimelig idiot.

 

Nei når en uskyldig blir drept så heter det mord, og staten er morderen. Justismord har du vel ikke hørt om tenker jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utelukket folk som forsvarer mordere som er idioter! Så ikke snakk for høyt...

 

Det er helt riktig at et liv blir tatt ved at en uskyldig dømt blir henrettet. Det som imidlertid er feil er at dette er et hensiktsmessig mord begått av en morder. Det er en følge av feil i systemet. En feil som så kan finnes og rettes opp. Det vil ta tid før man klarer å skape et 100% fungerende system. Men det vil komme i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utelukket folk som forsvarer mordere som er idioter! Så ikke snakk for høyt...

 

Det er helt riktig at et liv blir tatt ved at en uskyldig dømt blir henrettet. Det som imidlertid er feil er at dette er et hensiktsmessig mord begått av en morder. Det er en følge av feil i systemet. En feil som så kan finnes og rettes opp. Det vil ta tid før man klarer å skape et 100% fungerende system. Men det vil komme i fremtiden.

Rettes opp? Hvordan kan man rette opp i å ha drept en person mener du? Vekke han fra de døde og gi han erstattning? Å drepe noen er en endelig handling. Det finnes ingen måte å ta det tilbake eller "rette det opp"

 

Er du foresten ferdig med Gish-galoppen din?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rettes opp? Hvordan kan man rette opp i å ha drept en person mener du? Vekke han fra de døde og gi han erstattning? Å drepe noen er en endelig handling. Det finnes ingen måte å ta det tilbake eller "rette det opp"

 

Feilen i systemet kan rettes opp så den ikke gjentas.

 

Er du foresten ferdig med Gish-galoppen din?

 

?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pakistan gjeninnfører dødsstraff

 

Pakistan går mot trenden i resten av verden og gjeninnfører dødsstraff. – Et alvorlig skritt i feil retning, mener Amnesty International. De frykter nå at uskyldige blir henrettet.

 

Den nye regjeringen i Pakistan vil vise handlekraft i kampen mot stadig økende kriminalitet, og fornyer ikke forbudet mot dødsstraff i landet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11118151

 

Glimrende nyhet! Dette gjorde virkelig godt å se. Godt at ikke alle lar seg lure av denne latterlige dumsnillheten og dette tåketome snakket om å være "human"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykisk syk drapsmann henrettet i USA

 

En amerikaner som ble dømt for å ha drept åtte mennesker på 1970-tallet, men som senere fikk diagnosen paranoid schizofreni, er henrettet i delstaten Florida.

 

65-åringen var dømt for å ha drept seks mennesker i en narkorelatert massakre i 1977, samt for å ha drept to tenåringer året etter.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10112612

 

Godt å se at det finnes ansvarlige folk som fortsetter med dødsstraff og henrettelser til tross for en rekke protester fra tullinger. Rettferdigheten må skje i saker som dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dødsdømt drapsmann vil donere hjertet sitt

For 20 år siden voldtok og drepte Ronald Phillips (40) kjærestens tre år gamle datter. Nå kan hjertet hans bli noen annen sitt.

 

 

Muligheten til å donere organer oppstår fordi en rekke europeiske produsenter har stanset eksporten av pentobarbital til amerikanske fengsler. Fengselslageret i Ohio er nå tomt.

 

Phillips blir dermed den første som skal henrettes med en blanding av midazolam (beroligende) og hydromorphone (smertestillende). Den nye giftmiksen skader imidlertid ikke organene, slik at det vil være teoretisk mulig for dødsdømte å donere.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10127834

 

Enda en positiv ting med dødsstraff! :thumbup:

 

Lenke til kommentar

Hentet fra Rasjonalgaudismen:

En person har rett til frihet, hvilket inkluderer følgende punkt: så lenge han ikke krenker andres naturgitte rettigheter. Dersom en person myrder et annet menneske, har morderen brukt sin frihet til å krenke et annet menneskes liv, og det følger logisk av forrige setning at han ikke lenger har den ubeskårete rett til frihet. Men det følger ikke logisk at morderen skal fradømmes retten til liv. Morderen bruker sin frihet til å drepe, tjuven bruker sin frihet til å stjele, pyromanen bruker sin frihet til å krenke annen manns eiendom. I alle tilfellene er det snakk om rettighetskrenkende bruk av frihet, og derfor er det friheten som må begrenses. Man vil selvfølgelig begrense (eliminere) morderens frihet gjennom dødsstraff, men dødsstraff vil være rettighetskrenkende siden det begrenser den kriminelles frihet mer enn hva som er nødvendig for å hindre gjentakelse (hindring av gjentakelse kan alltid oppnåes ved hjelp av mindre frihetsberøvelse maksimalt reell livstidsdom). Dødsstraff skal ikke være en del av strafferettspleien siden man kan oppnå hensikten (å begrense morderens frihet) på en mer sivilisert måte ved å sperre ham inne.

 

Dødsstraff er bare aktuell som et ekstremt unntakstilfelle i et kaotisk anarki eller en krigssituasjon hvor situasjonen i praksis er slik at det er fysisk vanskelig å holde en farlig morder innesperret i fengsel. Faren for at han kan slippe ut av fengslet på grunn av krig, borgerkrig, anarki e.l. vil kunne legitimere dødsstraff eller omgjøring av allerede idømt fengselsstraff til dødsstraff. Dødsstraff kan også være aktuell dersom den drapsdømte selv ber om å få omgjort lang fengselsstraff til dødsstraff. I et slikt tilfelle må det bevises at dette virkelig er den drapsdømtes rasjonelle ønske, og at han ikke ber om dødsstraff i sinnsforvirret tilstand. Men man trenger ikke å ha en lovgivning som gir drapsmenn mulighet til å velge dødsstraff framfor lang fengselsstraff en straffedømt har ingen naturgitt rett til å bestemme sin egen straff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Texas: Uskyldig dømt og henrettetI 1989 ble Carlos DeLuna (27) henrettet for et drap han etter all sannsynlighet ikke begikk.

 

 

Siden 1973 har rundt 140 personer blitt løslatt fra dødscelle i USA etter at det ble bevist at de var uskyldige, ifølge Amnesty.

 

- Mange hadde sittet i årevis. For noen av disse personene hadde det allerede blitt fastsatt en henrettelsesdato, men henrettelsen ble utsatt bare timer før den skulle finne sted, sier Egenæs. – De 140 løslatte hadde lykken på sin side, hvor mange uskyldige som ligger i navnløse graver ved amerikanske fengsler vil vi aldri få vite.

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/texas-uskyldig-d%C3%B8mt-og-henrettet-0

 

Dette alene er grunn nok til å ikke praksisere dødsstraff for meg.

Lenke til kommentar

Det er MYE dyrere å henrette noen enn å sette dem inn på livsstid. Pluss at ved livstid så har man sjans til å benåde noen hvis man finner ut at personen er uskyldig. Noe flere har blitt, men da etter de har blitt henrettet. Men da er det jo altfor sent.

 

 

Forbanna gammeldags og utdatert holdning å stemme for dødsstraff. Da har man ikke skjønt det.

 

Og for ikke å snakke om at da er det ytterligere en familie som må lide. En uskyldig familie sådan. Offerets familie er ikke den eneste som blir skadelidende i en slik situasjon, morderens familie blir sterkt påvirket også. Og de har heller ikke gjort noe galt. Med unntak selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...