Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Problemet er at i denne staten er jeg én mot fem millioner. Staten er tilpasset et tenkt gjennomsnittsindivid som ikke eksisterer, slik som karaktersystemet på ungdomsskolen.

Tanken om demokrati er at flertallet bestemmer framfor en eller noen få folk som i diktatur eller andre grusomme styresystemer. Og dette er en sak som angår hele landet!

Ja, dette er tanken. Men det fungerer ikke; landet er "splittet på midten". Jeg er glad for at vi har et slikt demokrati som vi har i Norge, og jeg vet ikke om en bedre løsning, men jeg ser at demokratiet ikke fungerer og at det er en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønske om penger? PR?

Såvel som upoppularitet eller til en hvilken som helst pris... Eller kansje han bare ønsker å provosere folk. SÅ at det var et intervju med ham om hvorfor han tok saken i avisen i dag. Skal få sett på det.

Samme advokaten forsvarte han ene i Benjamin-saken.

Jepp, vet det.

For alt vi vet kan advokaten innerst inne dele noen synspunkter med han

Akkurat det er umulig å vite ja. Spesielt siden vedkommend ealt har forsvart en morder-rasist tideligere...

Lenke til kommentar

Hvorfor tenker dere på ham istedefor offrene og deres etterlatte?

Jeg tenker ikke akkurat på Anders Behring Breivik, jeg tenker på samfunnet. Det er ikke samfunnet verdig å endre seg på grunn av hans handlinger.

Vi skal ikke gi Breivik gleden av å se oss endre en eneste bokstav i den store røde boka.

Men dette handler ikke om Breivik ser du...

Både ja og nei. Det handler om å avvise Breiviks ønske om et annet samfunn, og en av faktorene som kan sikre det er at vi ikke endrer noe som helst i norsk lov. Norsk lov skal ikke endres på grunn av hans handlinger, det er ikke verdig oss.

Så kan man gjerne diskutere dødsstraff på en mer generell basis. Jeg vil på det aller sterkeste motsette meg dødsstraff for noen som helst forbrytelse i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi skal ikke gi Breivik gleden av å se oss endre en eneste bokstav i den store røde boka.

Men dette handler ikke om Breivik ser du...

Både ja og nei. Det handler om å avvise Breiviks ønske om et annet samfunn, og en av faktorene som kan sikre det er at vi ikke endrer noe som helst i norsk lov. Norsk lov skal ikke endres på grunn av hans handlinger, det er ikke verdig oss.

Så kan man gjerne diskutere dødsstraff på en mer generell basis. Jeg vil på det aller sterkeste motsette meg dødsstraff for noen som helst forbrytelse i Norge.

Men det bør heller ikke gå andre veien, at vi ikke burde endre fordi da har breivik "vunnet". Man bør forsåvidt ikke bruke denne saken som noe som helst argument både for og mot i noen saker.

Ja eg tror denne tråden var laget for å diskutere det på en generell basis, eg er for dødstraff innenfor noen grenser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men det bør heller ikke gå andre veien, at vi ikke burde endre fordi da har breivik "vunnet". Man bør forsåvidt ikke bruke denne saken som noe som helst argument både for og mot i noen saker.

Det jeg fremfor alt snakker om er at vi i alle fall ikke skal endre eneste lov på grunn av Anders Behring Breivik.

Ja eg tror denne tråden var laget for å diskutere det på en generell basis, eg er for dødstraff innenfor noen grenser.

Og jeg er som sagt fortsatt like mye motstander av dødsstraff. Det finnes sikkert nok av innlegg fra min side i denne tråden som illustrerer og forklarer hvorfor.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

UANSETT om det nå hadde blitt en lovforandring der dødsstraff ble innført, hadde ikke Brevik kunne blitt dømt til det. Det er ikke mulig og idømmes en straff som ikke er virksom da lovbruddet ble utført. DET GÅR IKKE ANN.

Lenke til kommentar

Jo, men da måtte man endre §97 i Grunnloven som forbyr lover med tilbakevendene kraft. Det ville ta 12 år. Så kunne man innført dødsstraff for ABBs handlinger, og dømt ham til dødsstraff.

Ikke at jeg ønsker det, men det er teoretisk mulig.

Edit: Og det er ikke helt uvanlig at nasjoner i sorg og sjokk endrer lover slik at man skal kunne gjøre noe 'neste gang'.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Og jeg er som sagt fortsatt like mye motstander av dødsstraff. Det finnes sikkert nok av innlegg fra min side i denne tråden som illustrerer og forklarer hvorfor.

Eg er fullt klar over dette og det er en helt subjektiv sak opp til hver enkelt. Min mening er at man ikke kan la mordere vere i live. Det blir for farlig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men det er en helt idiotisk lov og forandre! En ting er om dødsstraff blir innførst, men at man skal forandre den loven kommer ikke på tale. Uansett, dødsstraff kommer aldri til å bli innførst i dette landet mer uansett.

Lenke til kommentar

Jo, men da måtte man endre §97 i Grunnloven som forbyr lover med tilbakevendene kraft. Det ville ta 12 år. Så kunne man innført dødsstraff for ABBs handlinger, og dømt ham til dødsstraff.

Edit: Og det er ikke helt uvanlig at nasjoner i sorg og sjokk endrer lover slik at man skal kunne gjøre noe 'neste gang'.

Hvor har du 12 år fra? Er ikke det eneste kravet at forslag til grunnlovsendring ikke kan vedtas i samme stortingsperiode? Dvs. at en endring kan vedtas med 2/3 flertall i 2013?

Edit: Hvis man ville hatt dødsstraff tror jeg neppe å endre grunnloven steg for steg (noe som ville vært ytterligere vanskeliggjort pga. regler mot endringer som strider med lovens "ånd"), men å henvise til en folkerettslig sedvaneregel om forbrytelser mot menneskeheten el.lignende som lex superior. Dette er det norsk høyesterett gjorde etter krigen, da vi dømte forrædere til døden med den samme grunnloven som vi har i dag.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Mot dødsstraff. Ikke fordi enkelte ikke fortjener det, men fordi det kan skje feil, vi vet at flere hundre uskyldige i rettsstater i Vesten har blitt henrettet, og én uskyldig henrettet er en for mye. Risikoen, selv om den er liten med dagens DNA-teknologi i forhold til tidligere, er fremdeles for stor. Og selv om ABB opplagt er skyldig, åpner vi for dødsstraff så kan andre ikke fullt så opplagte saker ende med henrettelser senere.

En annen ting er at jeg synes dødsstraff lar slike som ABB slippe for lett unna. Man bør heller diskutere ytterligere straff som isolasjon, nektes tilgang til medier og underholdning, rett og slett gjøre resten av livet hans så miserabelt som mulig.

Endret av Clarkson
Lenke til kommentar

Hvor har du 12 år fra? Er ikke det eneste kravet at forslag til grunnlovsendring ikke kan vedtas i samme stortingsperiode? Dvs. at en endring kan vedtas med 2/3 flertall i 2013?

Edit: Hvis man ville hatt dødsstraff tror jeg neppe å endre grunnloven steg for steg (noe som ville vært ytterligere vanskeliggjort pga. regler mot endringer som strider med lovens "ånd"), men å henvise til en folkerettslig sedvaneregel om forbrytelser mot menneskeheten el.lignende som lex superior. Dette er det norsk høyesterett gjorde etter krigen, da vi dømte forrædere til døden med den samme grunnloven som vi har i dag.

Godt mulig. Men det betyr også mange år med politisk kamp.

Lenke til kommentar

Haha, skuffet Simon Aldra. Er det ikke interessant at det muligens kunne blitt dømt dødsstraff i morgen? Ren spekulering selvfølgelig, men det har blitt gjort før, med stort sett identisk grunnlov som vi har i dag, og vet ikke om alle er klar over dette.

Lenke til kommentar

Haha, skuffet Simon Aldra. Er det ikke interessant at det muligens kunne blitt dømt dødsstraff i morgen? Ren spekulering selvfølgelig, men det har blitt gjort før, med stort sett identisk grunnlov som vi har i dag, og vet ikke om alle er klar over dette.

Vi hadde jo dødsstraff til 1979. Det er vel det som er forskjellen, grunnloven tillater ikke retroaktiv straffing. Hadde vi fortsatt hatt dødsstraff da ABB begikk grusomhetene, kunne han blitt dømt til døden, men grunnloven hindrer at vi kan gjeninnføre dødsstraff nå og gi det til forbrytere som begikk kriminelle handlinger før straffen ble innført.

Rett etter krigen hadde vi som sagt dødsstraff, så da var ikke grunnloven noe hinder.

Slik jeg har forstått det, correct me if I'm wrong :)

Lenke til kommentar

Det ble idømt dødsstraff i landssvikeroppgjøret, men det var også en litt annen juridisk prosess. I aprildagene 1940 utferdiget Stortinget (med beslutningsdyktig flertall) Elverumsfullmakten. Denne ga regjeringen myndighet til å utferdige lover uten Stortingets samtykke i krigsåra, så lenge disse ble ratifisert av Stortinget etter krigen. Det var en juridisk gråsone, men dersom man ser på gjeninnføringen av dødsstraff fra 1941 som juridisk bindende, ble det begått landsforræderske handlinger også etter 1941.

Så med mindre man benekter Nygaardsvoldregjeringens myndighet til å innføre dødsstraff etter mandat gitt av Stortinget i Elverumsfullmakten er det vanskelig å si at loven fikk tilbakevendende kraft.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke akkurat på Anders Behring Breivik, jeg tenker på samfunnet. Det er ikke samfunnet verdig å endre seg på grunn av hans handlinger.

Det er i aller høyeste grad både verdig og nødvendig når vedkommendes handling går langt over de latterlige lave strafferammene som finnes her i landet!

Gjelder forøvrig ikke bare i Breiviksaken.

Lenke til kommentar

Det er i aller høyeste grad både verdig og nødvendig når vedkommendes handling går langt over de latterlige lave strafferammene som finnes her i landet!

Gjelder forøvrig ikke bare i Breiviksaken.

Å endre lover på grunn av enkelthendelser er noe jeg i nesten absolutt alle tilfeller syns er en utrolig dårlig ide.

Norske strafferammer er mer enn tilstrekkelige, siden det er fullt mulig å holde Anders Behring Breivik fengslet resten av livet hans. Det holder lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...