Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Om noen i din familie eller slekt hadde drept noen, hadde du fortsatt hatt noen følelser ovenfor vedkommende? Jeg hadde gitt faen!

Dessuten dreier det seg ikke om hvorvidt mordernes familie eller andre fortsatt har følelser for dem, men om hva vedkommende har gjort. Følelser kan ikke spille inn her.

Det har jeg svart på før at følelsene mine ikke hadde forsvunnet nei. La oss si jeg hadde en sønn, datter elns, følelsene mine for den personen forsvinner ikke bare! Jeg er da et menneske med følelser som ikke bare kan skrus av som en knapp.

Om mine nermeste hadde drept noen og skulle bli henrettet, hadde jeg ikke bare glemt den personen. Følelser spiller inn om du liker det eller ikke.

Dessuten får ikke følelser lov å spille noen rolle i en rettsak da, uansett hvor mye man elsker en person hjelper ikke det på straffen dommstolen setter.

Og selv om noe har eksistert i mange år, betyr det nødvendigvis at det er rett? Det har blitt diskutert før at når noen tar livet av noen andre er det som oftest mer som ligger bak. Det er jo umulig å bli enige når man står på forskjellige sider av saken, det gjelder vel det meste. Og du (Glimti) har jo ikke noe bevis på at det å ta et liv er det rette å gjøre. Det blir jo bare synsing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, har lagt ut flere linker her ang. forskjellige midler brukt til henrettelser. Det danske også.

Man får ta det som er tilgjengelig.

Jeg hadde følt meg helt jævlig hvis middelet jeg hadde laget for å hjelpe og redde liv, hadde blitt brukt til å drepe av offisielle myndigheter.

Lenke til kommentar

Det har jeg svart på før at følelsene mine ikke hadde forsvunnet nei. La oss si jeg hadde en sønn, datter elns, følelsene mine for den personen forsvinner ikke bare! Jeg er da et menneske med følelser som ikke bare kan skrus av som en knapp.

Har du det? Er iallefall ekstremt lenge siden du var aktiv her sist. Men husker du var en liten stund. At det ikke føles som å trykke på en knapp og bli kvitt personen når han eller henne har begått et mord er for min del fullstendig uforstålig! Det eneste jeg hadde sørget over var at det gikk slik med vedkommende.

Om mine nermeste hadde drept noen og skulle bli henrettet, hadde jeg ikke bare glemt den personen. Følelser spiller inn om du liker det eller ikke.

Men det avgjør ingen ting.

Dessuten får ikke følelser lov å spille noen rolle i en rettsak da, uansett hvor mye man elsker en person hjelper ikke det på straffen dommstolen setter.

Heldigvis.

Og selv om noe har eksistert i mange år, betyr det nødvendigvis at det er rett? Det har blitt diskutert før at når noen tar livet av noen andre er det som oftest mer som ligger bak. Det er jo umulig å bli enige når man står på forskjellige sider av saken, det gjelder vel det meste. Og du (Glimti) har jo ikke noe bevis på at det å ta et liv er det rette å gjøre. Det blir jo bare synsing.

Ingen kan legge fram noe bevis, men jeg har svært mange ganger lagt fram mine synnspunkter og kommet med eksempler på hvorfor jeg mener det er riktig å henrette mordere.

Lenke til kommentar

Har du det? Er iallefall ekstremt lenge siden du var aktiv her sist. Men husker du var en liten stund. At det ikke føles som å trykke på en knapp og bli kvitt personen når han eller henne har begått et mord er for min del fullstendig uforstålig! Det eneste jeg hadde sørget over var at det gikk slik med vedkommende.

Ja svarte på det for noen uker siden. Det er greit du ikke føler det sånn, men for mitt vedkommende klarer jeg ikke bare skru av følelser! Det kommer helt an på hvem det gjelder, hva han/hun hadde gjort og hvordan forhold jeg hadde hatt til personen. Det er noe som heter å tilgi også vettu!

Lenke til kommentar

Hva med disse sakene der små barn på 6-7 år tar livet av f.eks broren sin? Skal disse henrettes og? Om svaret er nei vil jeg gjerne ha en god begrunnelse på hvorfor ikke. De har jo demonstrert at de kan ta et liv.

Bumper denne her til du svarer jeg Glimti. Siden du enda har til gode å svare på et eneste av inleggene mine i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...