Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Mener du at det ikke er deres feil i det hele tatt? Det går ann å søke hjelp selv også.

 

Det er ikke deres feil at de har blitt så gal at de dreper ett annet mennesket, før de har prøvd/gjort det. Etter at handlingen er gjennomført, suksess eller ikke, ligger ansvaret på den eller de som handlet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

]Du har enda ikke giddet å sjekke opp det jeg postet om psykiatrien i Norge, nei. Det er tross alt disse institusjonene som i første omgang regnes som profesjonelle hjelpemidler mot det noen arrogante kaller "psykisk ustabilitet".

 

Kan du besvare det jeg skrev eller ikke?

 

Ellers har man jo helsesøster og kommunepsykologer, som sikkert er bra å prate med for mange, men som ikke er i stand til å kunne hjelpe enkeltpersoner inn i en sosial gruppe igjen. Ergo blir denne personen værende utenfor frem til h*n har:

 

Og leger feks. som kan anbefale enn til psykologer. Du har bla. noe som heter krisepsykiatri og. Ikke lat som om det ikke finnes tilbud dersom folk føler at de trenger hjelp. Å begynne med stoff eller alkohol, søke kontakt med gjenger som Vigrid og fjerne seg mer og mer fra samfunnet er ikke den eneste løsningen som er åpen.

 

1. Endret seg til den personen alle andre enn h*n selv ønsker at h*n skal være.

 

Hva mener du med det?

 

2. Opplevd å møte toleranse blant folk rundt seg.

 

Ønsker man det så er ikke Vigrid ol. veien å gå. Da er det helle å ta ansvar for seg selv og søke hjelp om man trenger det.

 

Det er ikke deres feil at de har blitt så gal at de dreper ett annet mennesket, før de har prøvd/gjort det. Etter at handlingen er gjennomført, suksess eller ikke, ligger ansvaret på den eller de som handlet.

 

Hvem sin feil er det liksom da? Som jeg sa i innlegget over går det ann å oppsøke hjelp om man trenger det og ikke sverge til gjenger utenfor samfunnet for å føle seg tøff.

 

Som å lese en kopimaskin som hoster opp de samme argumentene gang på gang, selv om de helt klart har blitt sterkt tilbakevist i debatten. :)

 

Ja, motstanderne har ikke hatt oe som helst nytt å komme med på evigheter... :roll:

 

 

Alle? Det er noen som blir drapsmenn. Da er det nok at dette gjelder for èn, eller en minoritet - noe det helt klart gjør, selv med Magnusjs som eksempel - og da er det et argument som veier bort hele argumentasjonsrekken din. Du er vel ikke så blå at du nekter for at det er under spesielle tilfeller at vi får drapsmenn, og ikke helt hverdagslig kost?

 

Jeg har sagt for lengst at ikke alle blir drapsmenn slik Magnusjs hevder. Har du lest feil ang. hvem som skriver hva?

 

Det er den ene som har blitt utstøtt, eller aldri hatt mot til å gå i - eller aldri følt empati og forstått grunnen til terapi. Det er denne ene som har blitt et voldsoffer, bundet av biologiske og sammfunsmessige begrensninger, som til slutt ender opp med å ta livet av noen. Om det er et jogge-par eller en filmstjerne, eller Dexter Morgan som kutter strupen på seriemordere. Selvfølgelig, jeg sier "avliv dem", men ikke fordi det er det "rette å gjøre". Tror du dette, så er du oppriktig dum.

 

Du er ikke bare oppriktig dum, men komplett idiot om du forsvarer disse morderne! Jeg mener det riktige å gjøre er å prioritere utifra sikkerheten til befolkningen og ikke utifra en person som hyler og skriker at han angrer og aldri fikk hjelp i tide. Det med å søke hjelp har jeg alt skrevet hva jeg mener om så det kan du lese lenger oppe.

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Kan du besvare det jeg skrev eller ikke?

Du gjør jo ikke det, så. Din debatteringsteknikk går ut på å be om kilder, for siden å gi blanke i å lese dem, og bare fortsette å be om kilder. Men ja, jeg kan godt svare deg: Se for deg en tolvåring med sosiale problemer. Forventer du at en slik person skal oppsøke profesjonell hjelp på egenhånd? Vet vedkommende i det hele tatt hva en psykolog er for noe? Så nei, jeg tror ikke et "problembarn" (la oss bruke terminologien her) vil oppsøke psykolog alene, og jeg vet ikke om foreldrene har gjort det. En grunnskoleelev som går til psykolog opplever skam. Det bør du også forstå.

 

Sånn, nå kan du lese artiklene jeg postet om psykiatrien i Norge, så du kanskje forstår hvorfor flere dreper eller utvikler psykoser i Norge. De samme som du vil henrette.

 

Og leger feks. som kan anbefale enn til psykologer. Du har bla. noe som heter krisepsykiatri og. Ikke lat som om det ikke finnes tilbud dersom folk føler at de trenger hjelp. Å begynne med stoff eller alkohol, søke kontakt med gjenger som Vigrid og fjerne seg mer og mer fra samfunnet er ikke den eneste løsningen som er åpen.
Det er definitivt den enkleste. Og om folk begynner med alkhool eller piller, er det ikke noe galt i det. Ikke for andre enn personen selv, i det minste, med mindre det går over til et tungt misbruk.

 

1. Endret seg til den personen alle andre enn h*n selv ønsker at h*n skal være.

 

Hva mener du med det?

At en person kan oppnå aksept ved å undertrykke alle sine drifter, instinkter og særegenskaper bare for å passe inn i en gruppe. Med andre ord: At vedkommende ikke lengre er seg selv, men den personen alle andre vil at h*n skal være.

 

2. Opplevd å møte toleranse blant folk rundt seg.

 

Ønsker man det så er ikke Vigrid ol. veien å gå.

Jo, det er faktisk det. I Vigrid møter de deg med toleranse for den du er, fordi de selv er personer som har falt utenfor. Men fint at du nå avslørte deg som en av de personlighetsranerne som helst ønsker at alle skal være som deg, og som ikke aksepterer at folk er annerledes.

 

Det du sier her, er altså at du vil tvinge folk til å søke hjelp for å omvende dem til mennesker som samfunnet ønsker at de skal være?

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Du gjør jo ikke det, så. Din debatteringsteknikk går ut på å be om kilder, for siden å gi blanke i å lese dem, og bare fortsette å be om kilder.

 

Min teknikk går ut på å holde seg seriøs og på å holde seg til rene fakta, til ting som kan bevises. Forøvrig har jeg mistet all interesse når det gjelder dine kilder og argumenter etter de konspirasjonene og all propagandaen du la fram om Afghanistan og Irak. Så ikke tenk mer på å prøve å bevise ting.

 

 

Men ja, jeg kan godt svare deg: Se for deg en tolvåring med sosiale problemer. Forventer du at en slik person skal oppsøke profesjonell hjelp på egenhånd? Vet vedkommende i det hele tatt hva en psykolog er for noe? Så nei, jeg tror ikke et "problembarn" (la oss bruke terminologien her) vil oppsøke psykolog alene, og jeg vet ikke om foreldrene har gjort det. En grunnskoleelev som går til psykolog opplever skam. Det bør du også forstå.

 

Først og fremst må du forstå en ting: Å gå til psykolog har ingen ting med skam å gjøre!

 

Nei, en tolvåring finne rikke slikt alene. Hvis det er problemer i den alderen uten at noe følges opp burd ebarnevernet gripe inn. Desverre er det langt ifra så effektivt som man håper.

 

Men en 15-16åring derimot vet om tilbud som finnes. Og det er gjerne mer aktuelt for en på den alderen og oppsøke hjelp. Problemer i barnealder er en helt annen sak enn problemer i ungdoms og etter hvert voksen alder. Og å si at det er for sne tå søke hjelp når man er 15-16 år er altfor lettvint. Riktignok hadde det vært bedre å få gjort det mens man var 10-12 år, men det erlangt ifra for sent. Å bare skylde på systemet her blir altfor lettvint og feil!

 

Sånn, nå kan du lese artiklene jeg postet om psykiatrien i Norge, så du kanskje forstår hvorfor flere dreper eller utvikler psykoser i Norge. De samme som du vil henrette.

 

Som sagt gir jeg ingen ting for dine kilder lenger.

 

Det er definitivt den enkleste. Og om folk begynner med alkhool eller piller, er det ikke noe galt i det. Ikke for andre enn personen selv, i det minste, med mindre det går over til et tungt misbruk.

 

At det er det enkleste betyr ikke at det er det riktige. Spørsmålet er om folk er villige til å kjempe.

 

At en person kan oppnå aksept ved å undertrykke alle sine drifter, instinkter og særegenskaper bare for å passe inn i en gruppe. Med andre ord: At vedkommende ikke lengre er seg selv, men den personen alle andre vil at h*n skal være.

 

Med andre ord, igjen de som velger den enkleste utveien og ikke kjemper. Vet du hva jeg har gjort i alle år? Gitt jamt faen i hva folk mener om meg! Det funker faktisk svært, svært godt.

 

Jo, det er faktisk det. I Vigrid møter de deg med toleranse for den du er, fordi de selv er personer som har falt utenfor. Men fint at du nå avslørte deg som en av de personlighetsranerne som helst ønsker at alle skal være som deg, og som ikke aksepterer at folk er annerledes.

 

Nei, det er det ikke! Vigrid er et skalkesjul for rasister som later som om de tar inn folk og aksepterer dem, men egentlig vil manipulere dem til hardbarkede rasister!

 

Fint at du nå avslører total mangel på kunnskap samt at du ikke klarer å la være å gå på person...

 

Det du sier her, er altså at du vil tvinge folk til å søke hjelp for å omvende dem til mennesker som samfunnet ønsker at de skal være?

 

Det bør være enklere å tvinge folk til hjelp ja for å unngå at de skal havne utenfor og ende opp som kriminelle. Både for deres egen og for andres del.

Lenke til kommentar

Min teknikk går ut på å holde seg seriøs og på å holde seg til rene fakta, til ting som kan bevises. Forøvrig har jeg mistet all interesse når det gjelder dine kilder og argumenter etter de konspirasjonene og all propagandaen du la fram om Afghanistan og Irak. Så ikke tenk mer på å prøve å bevise ting.

Så du ønsker altså å fortsette å debattere her, men uten at jeg blar frem kilder? Haha, du overgår deg selv gang på gang, Glimti.

Sakene om psykiatrien i Norge var fra VG og Aftenposten, om du skulle fatte interesse for dem, men det gjør du vel ikke, siden du jo kan risikere å ikke ha et motsvar. Du tilbakeviser alle kilder og logiske forfatninger jeg kommer med. Da er det umulig å føre en plausibel debatt.

 

Først og fremst må du forstå en ting: Å gå til psykolog har ingen ting med skam å gjøre!
For en tolvåring er det det. Jeg hadde i hvert fall ikke gått rundt i klassen min og skrytt av det om jeg som tolvåring måtte til psykolog.

 

Sånn, nå kan du lese artiklene jeg postet om psykiatrien i Norge, så du kanskje forstår hvorfor flere dreper eller utvikler psykoser i Norge. De samme som du vil henrette.

 

Som sagt gir jeg ingen ting for dine kilder lenger.

Så du har ikke et svar på en essensiell del av debatten. :thumbup:

 

At det er det enkleste betyr ikke at det er det riktige. Spørsmålet er om folk er villige til å kjempe.
Har du aldri valgt den lette veien i livet? Eller er du sliteren som ender opp med halve kongeriket?

 

Med andre ord, igjen de som velger den enkleste utveien og ikke kjemper. Vet du hva jeg har gjort i alle år? Gitt jamt faen i hva folk mener om meg! Det funker faktisk svært, svært godt.
Jeg vet ikke hvor godt det fungerer for deg, men i motsetning til hva du åpenbart synes å tro og mene, så varierer biologiske strukturer og eksterne sosiale påvirkninger fra person til person. Derfor er ikke alle sammen drapsmenn, voldtektsforbrytere, leger, advokater, politikere eller fotballspillere. Var du klar over det?

 

Nei, det er det ikke! Vigrid er et skalkesjul for rasister som later som om de tar inn folk og aksepterer dem, men egentlig vil manipulere dem til hardbarkede rasister!
Helt enig, men en person som er utstøtt blir fortsatt tatt inn i varmen i Vigrid som den personen h*n er, og ikke som den personen h*n ble tvunget til å være av andre.

 

Det du sier her, er altså at du vil tvinge folk til å søke hjelp for å omvende dem til mennesker som samfunnet ønsker at de skal være?

 

Det bør være enklere å tvinge folk til hjelp ja for å unngå at de skal havne utenfor og ende opp som kriminelle. Både for deres egen og for andres del.

Du trenger ikke tvinge dem til hjelp om du aksepterer dem som de er. Men du vil derimot tvinge dem til å bli som alle andre, og det er sånt naziene holdt på med for å få kontroll over befolkningen.

 

Vel, jeg melder meg herved ut. Heldigvis havner du aldri i en rasjonell paneldebatt, for der stilles det i hvert fall krav til at man er humanitær, saklig og aksepterer kildebruk, tre punkter du er sterkt imot. :cool:

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Så du ønsker altså å fortsette å debattere her, men uten at jeg blar frem kilder? Haha, du overgår deg selv gang på gang, Glimti.

Sakene om psykiatrien i Norge var fra VG og Aftenposten, om du skulle fatte interesse for dem, men det gjør du vel ikke, siden du jo kan risikere å ikke ha et motsvar. Du tilbakeviser alle kilder og logiske forfatninger jeg kommer med. Da er det umulig å føre en plausibel debatt.

 

Jeg ønsker nøytrale og sakelige kilder, ikke propaganda og konspirasjoner som overser hendelser som gikk verden rundt på 90-tallet og som alle vet om slik tilfellet med den artikklen om Irak var.

 

Hvis du hadde lest og merket deg svarene mine i denne tråden så ville du visst hvorfor jeg ikke øyeblikkelig så på den linken din. Husker du hva det var jeg skrev? Jeg har alltid et motsvar så lenge den eller dem jeg diskuterer med er seriøse, men det er også minstekravet for at jeg skal gidde å svare. Grunnen til at det er umulig med en sakelig debatt så langt er altså fordi du støtter deg til konspirasjoner og propaganda.

 

For en tolvåring er det det. Jeg hadde i hvert fall ikke gått rundt i klassen min og skrytt av det om jeg som tolvåring måtte til psykolog.

 

Dette blir en helt personelig vurdering fra din del. At du hadde følt det slik betyr ikke at alle andre hadde følt det slik.

 

Så du har ikke et svar på en essensiell del av debatten. :thumbup:

 

Hvis det hadde vært noe seriøst som er verdt å merke seg så.

 

Har du aldri valgt den lette veien i livet? Eller er du sliteren som ender opp med halve kongeriket?

 

Slike idiotisk kommentarerer som den adre settningen din her er en av grunnene til at jeg ikke klarer å ta deg seriøst. Hvorfor skriver du sånt?

 

Jeg vet ikke hvor godt det fungerer for deg, men i motsetning til hva du åpenbart synes å tro og mene, så varierer biologiske strukturer og eksterne sosiale påvirkninger fra person til person. Derfor er ikke alle sammen drapsmenn, voldtektsforbrytere, leger, advokater, politikere eller fotballspillere. Var du klar over det?

 

Jeg vet ikke hva du tror, men det biologiske, hvordan man blir født, har langt ifra alt å si. Spørsmålet er hvem du blir født hos og hvordan du vokser opp. Det er det som gjerne avgjør hvordan du utvikler deg. Var du klar over det?

 

Nei, alle er ikke drapsmenn. Og det er det jeg har prøvd å forklare deg hele tiden. Jeg har også prøvd å peke på forskjellen på mordere, folk som må drepe i nødverge og på folk som har som jobb å henrette mordere på en skånsom måte. Forskjellene her er enorme!

 

Helt enig, men en person som er utstøtt blir fortsatt tatt inn i varmen i Vigrid som den personen h*n er, og ikke som den personen h*n ble tvunget til å være av andre.

 

For å bli manipulert til det Vigrid vil forme dem som ja. Det er ikke noe edelt i handlingene deres.

 

Du trenger ikke tvinge dem til hjelp om du aksepterer dem som de er. Men du vil derimot tvinge dem til å bli som alle andre, og det er sånt naziene holdt på med for å få kontroll over befolkningen.

 

Dette avslører at du ikke leser gjennom eller tenker over det jeg skriver. Jeg skriver at det bør bli enklere å tvinge folk til hjelp fordi det er enklere å hjelpe dem på et tidelig stadium slik at det ikke blir noen problemer for dem senere og at det er det beste for både dem og andre.

 

Vel, jeg melder meg herved ut. Heldigvis havner du aldri i en rasjonell paneldebatt, for der stilles det i hvert fall krav til at man er humanitær, saklig og aksepterer kildebruk, tre punkter du er sterkt imot. :cool:

 

Fint, meld deg ut. Du klarer jo ikke å vise til noen av påstandene dine eller argumentere for dem heller. Den eneste det er fint for at dette ikke er en offentlig og gjennomseriøs debatt er deg! Du har jo ikke tatt noe av det jeg skriver på alvor som faren for vold og drap i fengselet, flukt samt gjentagelsesfaren. Er dette fordi disse tingene taler mot din sak? Vil du overse de mest alvorlige argumentene for å unngå ubehagelige deler av diskusjonen?

 

Denne tråden dreier seg om dødsstraff og det er jeg for når det har kommet så langt med folk at de dreper andre. Jeg har alt gitt deg eksempler på saker der det ikke er noe motiv bak annet enn at de skyldige ønsker å drepe. I alle disse sakene var de skyldige tilregnelige nok til å stilles for en domstol og dømmes så dermed faller ditt argument om de psykiske bort. Men det taler for det jeg sier om at det er bedre å tvinge noen til hjelp i liten alder enn å la dem utvikle seg til ungdomskriminelle og deretter havne på kjøret. Plutselig, før du aner ordet av det, ender det med drap!

Lenke til kommentar

Det er ikke deres feil at de har blitt så gal at de dreper ett annet mennesket, før de har prøvd/gjort det. Etter at handlingen er gjennomført, suksess eller ikke, ligger ansvaret på den eller de som handlet.

 

Hvem sin feil er det liksom da? Som jeg sa i innlegget over går det ann å oppsøke hjelp om man trenger det og ikke sverge til gjenger utenfor samfunnet for å føle seg tøff.

 

 

Det eg mente var at de ikke burde straffes før handlingen er gjennomført...

Lenke til kommentar

Han har vist hva han er villig til å gjøre og hvorfor er du villig til å ta risikoen? Om så risikoen for gjentagelse bare er 1% er det fortsatt for mye og en risiko man ikke skal være villig til å ta.

 

Det jeg prøver å bevise med disse forskjellige sakene er hvor mange mordere og hvor mange som er villige til å ta liv vi egentlig har der ute og hvor fort en episode kan skje. Slike folk er for farlige til å slippes ut igjen og jeg har alt forklart flere gange rhva jeg mener om livstid framfor dødsstraff.

Lenke til kommentar

Som å lese en kopimaskin som hoster opp de samme argumentene gang på gang, selv om de helt klart har blitt sterkt tilbakevist i debatten. :)

 

Dette blir en helt personelig vurdering fra din del. At du hadde følt det slik betyr ikke at alle andre hadde følt det slik.

 

Alle? Det er noen som blir drapsmenn. Da er det nok at dette gjelder for èn, eller en minoritet - noe det helt klart gjør, selv med Magnusjs som eksempel - og da er det et argument som veier bort hele argumentasjonsrekken din. Du er vel ikke så blå at du nekter for at det er under spesielle tilfeller at vi får drapsmenn, og ikke helt hverdagslig kost?

 

Det er den ene som har blitt utstøtt, eller aldri hatt mot til å gå i - eller aldri følt empati og forstått grunnen til terapi. Det er denne ene som har blitt et voldsoffer, bundet av biologiske og sammfunsmessige begrensninger, som til slutt ender opp med å ta livet av noen. Om det er et jogge-par eller en filmstjerne, eller Dexter Morgan som kutter strupen på seriemordere. Selvfølgelig, jeg sier "avliv dem", men ikke fordi det er det "rette å gjøre". Tror du dette, så er du oppriktig dum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her har vi en interessang sak:

 

Kuttet hodet av britisk kvinne

 

En hjemløs sinnsforvirret mann med kniv angrep og kuttet hodet av en britiske kvinne i et kjøpesenter på den spanske ferieøya Tenerife i dag.

 

Ordføreren i byen Arona sier mannen er en bulgarer med kjente psykiske problemer.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7632818

 

Denne mannen er iallefall atfor, altfor farlig til å kunne gå fritt blant folk! Nå er jeg spent på hva slags psykiske problemer det er snakk om. Vi har jo hatt skaer der det har blitt snakket om at de skyldige har psykiske problemer, men hvor de er blitt funnet tilregnelige til å bli stilt for en dømstol og dømt. Det burde sjekkes grundig hvor tilregnelig denne mannen egentlig er før det snakkes noe om psykiske problemer. Hvis han ikke er tilregnelig er det god grunn til å spørre seg hvorfor han aldri har fått hjelp og et godt bevis på det jeg har sagt om at det burde være letter eå påtvinge folk hjelp. Uansett er det klart at han ikke kan være ute blant folk og om han ikke er tilregnelig nok til å havne i fengsel blir vel svaret polstret celle da det er altfor farlig å ha ham i åpen institusjon med tanke på alle de andre som er der.

Lenke til kommentar

Denne mannen er iallefall atfor, altfor farlig til å kunne gå fritt blant folk! Nå er jeg spent på hva slags psykiske problemer det er snakk om. Vi har jo hatt skaer der det har blitt snakket om at de skyldige har psykiske problemer, men hvor de er blitt funnet tilregnelige til å bli stilt for en dømstol og dømt. Det burde sjekkes grundig hvor tilregnelig denne mannen egentlig er før det snakkes noe om psykiske problemer. Hvis han ikke er tilregnelig er det god grunn til å spørre seg hvorfor han aldri har fått hjelp og et godt bevis på det jeg har sagt om at det burde være letter eå påtvinge folk hjelp.

Mordere har ofte psykiske problemer som det er vanskelig å behandle, fordi de er direkte forårsaket av andre ting enn en medfødt sykdom. Da gir man dem antidepressiva og gir seg en blank faen i om det fungerer (som det jo stort sett aldri gjør).

 

Vis mennesker respekt, og akseptér dem. Ikke bryt folks psyke og holdninger ned gjennom hat og drap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men så mener jeg også rettssystemet bør endres så man tar mer hensyn til forebygging av psykisk terror fremfor å sende alle i fengsel, dødsstraff eller ei. Og nei, jeg er ikke imot fengsel, men det finnes grenser for hvor stort fokus man skal ha på å straffe og drepe folk, fremfor å gjøre verden til et litt bedre sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...