Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Og du vil kansje forsvare de skyldige i saker som dette? Synes det er trivelig å slippe dem ut igjen og gi dem en ny sjanse?

 

Gutt (13) holdt fanget i hundebur, drept og begravd i betong

Stemor og far siktet i grotesk drapssak

 

I over ett år ble Christian Choate (13) holdt innesperret i et hundebur og mishandlet på det groveste.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10093529

 

Snakker om grusom sak... Etter det de skyldige her har gjort vil det ikke være det minste umennesklig å henrette dem ved å først gi dem smertestillend eog deretter gift gjennom sprøyte! Tvert imot vil det være svært, svært humant og langt bedre enn de fortjener!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår utmerket godt hva du mener, jeg er bare uenig. Du, derimot, tror vi forsvarer en drapsmann ved å bare ønske f.eks livstid i fengsel for vedkommende.

 

Jeg har forsøkt å forklare deg hva som er galt med dødsstraff, men du har ignorert stort sett alt jeg har sagt. Istedenfor later det til, ut fra argumentene du kommer med, at du anser muligheten for å bli drapsmann som utelukkende biologisk betinget. Og det er feil.

Lenke til kommentar

Jeg har forklart deg og en del adre hva som er galt med fengsel og dessuten hva farene er, men det er tydelig at dere enten overser deller ignorerer det fullstendig. Jeg har også forklart hvorfor dødsstraff er å foretrekke i de hendelsene som er blitt diskutert uten at noen har merket seg det. Jeg har også sagt hva jeg mener ang. drapsmenn og det å drepe. Nødverge som jeg snakket om nylig er en ting mens det å drepe uskylidge er en annen sak.

Lenke til kommentar

Nei, vi har ikke ignorert deg. Vi har svart deg samtlige ganger.

 

Så da er spørsmålene:

 

1. Er det biologisk betinget hvorvidt en person dreper, eller er det fordi samfunnet påvirker/presser h*n til det?

 

2. Hvorfor skal man i så tilfelle drepe denne personen, hvis h*n har opplevd å bli indirekte presset til å gjøre det?

 

3. Er psyken til mennesker undervurdert eller overvurdert? Og hva skal man gjøre med mennesker som sliter psykisk som en følge av faktorer som har innvirket negativt på livet deres?

Lenke til kommentar

1) Det har ingen ting å gjøre med hvem man er biologisk. Det handler om hva man velger og ønsker å gjøre. Jeg har listet opp noen saker for både deg og andre nå der de skyldige selv valgte å begå drapene uten noen grunn og der de alle var beregnelige nok til å bli dømt. Men vanskelig å kommentarer ang. sånt...

 

2) Fordi vedkommend ehar gjort den endelige forbrytelsen og det kvalifiserer til den endelige straffen. Dessuten er det snakk om sikkerhet og prioriteringer.

 

3) Mange har selv skylden for at de havner utpå kjøret. det finnes svært mange steder der man kan søke hjelp før det går så langt som til at man begår drap.

Lenke til kommentar

1. Så du tror virkelig det er så lett at man rett og slett bare gjør det for moro skyld? Sorry, men om du gjør det, tar du rett og slett feil. de fleste blir skviset ut av samfunnet, og danner et hat mot omgivelsene fordi de blir møtt med intoleranse. Eventuelt er drapsmenn personer som tidligere har opplevd undertrykkelse og mangel på makt over seg selv.

 

2. Det er fullt mulig å drepe i nødverge, rent psykisk. Da om det er personer som har vært en byrde for drapsmannen gjennom hele livet, eller personer som, rent psykisk, har presset personen til å begå et drap. Det har jeg også forsøkt å si til deg, men du nekter å innse det, fordi du tror det er så enkelt som å bare si "nei, jeg gidder ikke drepe i dag."

 

3. Psykiatriske klinikker, tenker du på? Jeg har linket til saker om psykiatriske klinikker på forrige(?) side. Og så lurer jeg også på hvilke tilfeller man selv er skyld i å havne på kjøret for. Jeg forventer at du svarer meg på nettopp dét, for nå er jeg interessert.

Lenke til kommentar

1. Så du tror virkelig det er så lett at man rett og slett bare gjør det for moro skyld? Sorry, men om du gjør det, tar du rett og slett feil. de fleste blir skviset ut av samfunnet, og danner et hat mot omgivelsene fordi de blir møtt med intoleranse. Eventuelt er drapsmenn personer som tidligere har opplevd undertrykkelse og mangel på makt over seg selv.

 

Igjen, har du fulgt med på noen av de eksemplene jeg har gitt deg? Tydeligvis ikke, for i så fall så hadde du vist hva jeg siktet til. Å velge seg ut tilfeldige småjenter på badetur for så å voldta og drepe dem som i Baneheiasaken, å angripe en tenåring og drepe ham med kniv fordi han er mørkere enn deg selv i huden som med Holmliasaken og å skyte noen fordi man vil ha en gård som i Orderudsaken - i alle disse sakene ble offrene drept for morro skyld! Det samme med å angripe, voldta og drepe en småjente som sykkler alene som med Engasaken i Sverige.

 

Hadde du lest det jeg tideligere har skrevet ville du vist at jeg har nevnt og vist til disse eksemplene flere ganger. Nå kan du forhåpentligvis kommentere dem...

 

2. Det er fullt mulig å drepe i nødverge, rent psykisk. Da om det er personer som har vært en byrde for drapsmannen gjennom hele livet, eller personer som, rent psykisk, har presset personen til å begå et drap. Det har jeg også forsøkt å si til deg, men du nekter å innse det, fordi du tror det er så enkelt som å bare si "nei, jeg gidder ikke drepe i dag."

 

Jeg har sagt meg fullt enig i at det er mulig å drepe i nødverge og at jeg sikkert hadde gjort det selv. Dette hadde du også visst hvis du hadde lest det jeg tideligere har skrevet til deg.

 

3. Psykiatriske klinikker, tenker du på? Jeg har linket til saker om psykiatriske klinikker på forrige(?) side. Og så lurer jeg også på hvilke tilfeller man selv er skyld i å havne på kjøret for. Jeg forventer at du svarer meg på nettopp dét, for nå er jeg interessert.

 

Jeg har ikke sjekket den saken du linket til fordi jeg ikke har hatt så god tid til det. Siden jeg har diskutert dødsstraff gjennom forskjellige tråder gang på gang er ikke dette den debatten jeg er mest aktiv i lenger. Skal sjekke den og besvare det innlegget ditt og. Forhåpentligvis blir det senere i kveld.

 

Når det gjelder det å havne utpå kjøret så finnes det utallige eksempler på folk som gjør det fra barnealder av mens andre gjør det fra ungdomsalder av og noen litt senere. Ingen av dem trenger egentlig å ha et eneste problem fra fødslen av, noen velger rett og slett selv å gå på gale veier. Så hvilke tilfeller det kan være er umulig å svare på. Det er så mangt.

Lenke til kommentar

Igjen, har du fulgt med på noen av de eksemplene jeg har gitt deg? Tydeligvis ikke, for i så fall så hadde du vist hva jeg siktet til. Å velge seg ut tilfeldige småjenter på badetur for så å voldta og drepe dem som i Baneheiasaken, å angripe en tenåring og drepe ham med kniv fordi han er mørkere enn deg selv i huden som med Holmliasaken og å skyte noen fordi man vil ha en gård som i Orderudsaken - i alle disse sakene ble offrene drept for morro skyld!

Feil. Baneheia-drapene kan like fullt ha vært et soleklart rop om hjelp fra personer som tidligere har opplevd undetrykkelse i livet sitt. Den undertrykkelsen var seksuelt relatert for Kristiansens del, i hvert fall. Og nettopp seksuell undertrykkelse er en naturlig årsak til vanvittig mange voldtekter. Samtidig hadde ingen av de to drapsdømte mange venner, og ble møtt med intoleranse i barndommen sin.

 

For Joe Erling Jahrs del, var det at han ble skviset ut av samfunnet årsaken til at han i utgangspunktet ble rasist. Han ble tatt imot av den eneste gruppen mennesker som aksepterte han som den han var, og det var tilfeldigvis Vigrid. Vigrid er en organisasjon som stort sett består av en gjeng unge voksne som ikke faller innenfor sosiale rammer. Altså er det samfunnets intoleranse som presser disse personene inn i slike organisasjoner. Og når du først møter folk som tar deg imot og aksepterer din eksistens, er det også lett å la seg manipulere av disse.

 

Når det gjelder det å havne utpå kjøret så finnes det utallige eksempler på folk som gjør det fra barnealder av mens andre gjør det fra ungdomsalder av og noen litt senere. Ingen av dem trenger egentlig å ha et eneste problem fra fødslen av, noen velger rett og slett selv å gå på gale veier. Så hvilke tilfeller det kan være er umulig å svare på. Det er så mangt.

Nei, jeg vil ha konkrete eksempler på hva du mener er et ok grunnlag for å fordømme og skvise ut mennesker på.
Lenke til kommentar

Påstand om åtte års forvaring for drapsforsøk

 

Statsadvokaten har lagt ned påstand om forvaring i åtte år for en 25 år gammel mann som knivstakk en 16-åring på Åmøy utenfor Stavanger i desember i fjor.

 

- Påtalemyndigheten mener at drapsforsøket ble begått under særdeles skjerpende omstendigheter og at gjentakelsesfaren er stor. Derfor holder det ikke med tidsbestemt fengselsstraff for å verne samfunnet, sa statsadvokat Birgitte Budal Løvlund i sin prosedyre.

 

25-åringen stakk 16-åringen i halsen seks eller sju ganger med to kniver. Det skjedde mens tenåringen overnattet på sofaen i et hus på Austre Åmøy.

 

- Vi kjenner ikke motivet. Handlingen fremstår som ren drapslyst. Den er totalt uten foranledning, begått mot en sovende, beruset 16-åring. En gutt som opplevde stor smerte og frykt - som ville dødd hvis han ikke hadde greid å flykte, sa Løvlund i Stavanger tingrett onsdag.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10093609

 

Ren drapslyst og stor gjentagelsesfare! Dette høres jo ut som en person som noen sinne kan rehabiliteres og som det er trygt å slippe ut igjen i samfunnet for så å håpe på det beste...

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Si meg, har disse folkene tatt noe initsiativ til å få hjelp selv? Har de prøvd å ta i bruk et eneste av alle de tilbudene som finnes her i samfunnet? Eller er det kansje seg selv de må klandre for at gikk som det gikk...

 

Forklaringene dine holder ikke mål, enkelt og greit. Det hele blir et forsøk på å unnskylde dem.

Lenke til kommentar

Si meg, har disse folkene tatt noe initsiativ til å få hjelp selv? Har de prøvd å ta i bruk et eneste av alle de tilbudene som finnes her i samfunnet? Eller er det kansje seg selv de må klandre for at gikk som det gikk...

Du har enda ikke giddet å sjekke opp det jeg postet om psykiatrien i Norge, nei. Det er tross alt disse institusjonene som i første omgang regnes som profesjonelle hjelpemidler mot det noen arrogante kaller "psykisk ustabilitet".

 

Ellers har man jo helsesøster og kommunepsykologer, som sikkert er bra å prate med for mange, men som ikke er i stand til å kunne hjelpe enkeltpersoner inn i en sosial gruppe igjen. Ergo blir denne personen værende utenfor frem til h*n har:

 

1. Endret seg til den personen alle andre enn h*n selv ønsker at h*n skal være.

2. Opplevd å møte toleranse blant folk rundt seg.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...