Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

La oss ta eksempel i en sak her i Norge: Baneheiasaken. Her var det to gutter/menn på 19 og 21 år som valgte seg ut to jenter på 8 og 10 år og lokket dem med seg inn i skogen for så å voldta og drepe dem. Hva slags straff fortjener dette om ikke dødsstraff?

 

Og hva med en annen sak: Holmliasaken. Her angrep to stykker en gutt på 15 år med kniv og drepte ham fordi han var mørkere enn dem i huden. Og da det ble kjent at Benjamin Hermannsen var død begynte Joe Erling Jahr å le og skrøt av at han kunne gå med røde lisser i boothsene. Hva fortjener dette om ikke dødsstraff?

 

Slike morderiske, syke mennesker som de skyldige i disse sakene har ingen ting å gjøre ute blant normale folk! Det samme gjelder de skyldige i en rekke andre saker og! har du hørt om Englasaken i Sverige? I så fall, hva mener du er straff nok for Anders Eklund?

 

Man kan aldri stole på at slike folk rehabiliteres. Det er rett og slett altfor farlig å noen sinne slippe dem løs igjen! Og hva er poenget med å holde dem i live i fengsel i x antall år bare for å la dem dø en naturlig død? Dessuten er det fare for vold samt drap i fengselet. Det kan enten gå utover fanger eller fengselspersonalet. Fare for rømming er det også. Det beste og sikkreste her er henrettelse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig synes jeg det er forferdelige saker, og ja de fortjener nok dødsstraff. Men jeg mener at ingen mennesker har rett til å ta et annet liv, uansett! I min mening gjør de da det samme, altså tar et annet liv. Men dette er jo hva JEG mener. Da synes jeg faktisk at livsstid i fengsel er bedre. Og jeg har ikke sagt noe om å slippe dem ut igjen.

Lenke til kommentar

Som sagt kan de rømme samt utføre vold og drap i fengslene så det er ingen ideel løsning. Dessuten er det ingen vits å bruke ressurser på å holde dem i livet i x antall år når de uasnett skal dø.

 

Når det gjelder henrettelsene er dette utført på en mild og human måte med smertestillend eførst og deretter giftsprøyte. Så kan familiene deres ordne med begravelsen. Det er ingen ting sammenlignet med drap som gjerne inkluderer drukkning, kveling, kniv osv...

Lenke til kommentar

Jo da, det er jo humant å ta livet av noen med giftsprøyte, uten smerter. Men det er fortsatt i strid med min mening. Og som jeg sa: lov å være uenig :)

 

Men skal vi dra dette lenger?!, så mister jo familien til forbryteren (sønnen,datteren sin). Uansett om de har drept noen, var jo noen glad i dem å! (velger jeg å tro)

 

Men nå er vi jo så heldige at jeg ikke sitter i regjeringen å bestemmer noe da ;) så ser ikke problemet. Bare sa hva jeg mente!

Lenke til kommentar

Hadde du fortsatt hatt noen følelser ovenfor et familie eller slektsmedlem om vedkommende hadde drept noen? Jeg hadde gitt jamt fane i vedkommende! Uansett så er det offeret og ikke den skyldige man skal prioritere samt sikkerheten til befolkningen. Og den skyldiges familie lærer seg å leve med dem om de fortsatt har følelser for vedkommende.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok hvis noen jeg var veldig glad i, f.eks barn eller søsken, foreldre, jeg sto meget nær. Så ja hadde nok vært glad i dem. Men jo hadde de tatt livet av noen så hadde jeg blitt lei meg, fortvila etc.

Men hadde ikke ønsket at de skulle dødd nei. Men dette kommer jo helt an på saken seff.

Lenke til kommentar

Hadde du fortsatt hatt noen følelser ovenfor et familie eller slektsmedlem om vedkommende hadde drept noen? Jeg hadde gitt jamt fane i vedkommende! Uansett så er det offeret og ikke den skyldige man skal prioritere samt sikkerheten til befolkningen. Og den skyldiges familie lærer seg å leve med dem om de fortsatt har følelser for vedkommende.

 

Det sier jo egentlig litt om hvor lite skikket du er til å delta i en slik debatt. Verden er langt i fra så svart/hvitt som mange mennesker tydeligvis tror den er. Ingen mennesker hadde greid å bare fullstendig kutte alle følelsesmessige bånd ovenfor en de er glad i bare fordi det mennesket pluttselig har utført en handling vi anser som forkastelig.

 

Er egemtlig overrasket over hvor lett folk har for å kun se verden i svart/hvitt hvor det er de snille menneskene mot de slemme. Jeg mener alle mennesker potensielt kan ta livet av andre under de rette omstendighetene.

 

Kanskje det smarte er å kun forholde oss til kald statistikk, og dermed bare avrette alle mennesker som har hatt en oppvekst preget av vold og mishandling? Det er tross alt en alt for stor risiko for at de kommer til å være til skade for samfunnet senere, og såklart mye lettere en å faktisk finne ut hvorfor disse menneskene statistisk sett ender opp som de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du fortsatt hatt noen følelser ovenfor et familie eller slektsmedlem om vedkommende hadde drept noen? Jeg hadde gitt jamt fane i vedkommende! Uansett så er det offeret og ikke den skyldige man skal prioritere samt sikkerheten til befolkningen. Og den skyldiges familie lærer seg å leve med dem om de fortsatt har følelser for vedkommende.

Ja, jeg hadde fortsatt elsket den av mine barn, søsken, venner eller foreldre som hadde gjort noe slikt. Om jeg hadde forstått hvorfor er en annen sak...

Lenke til kommentar

Jo, i det fulle og hele. Jeg spurte om noen fortsatt ville hatt følelser for dem, men uansett om svaret er "ja" eller "nei" så er det ikke det som spiller inn.

Men da et fullstendig idiotisk spørsmål å stille når du ikke bryr deg om svaret. Spørsmålet ditt og ditt eget svar på det gav heller ingen indikasjon på at du ikke brydde deg om svaret. Derfor tåpelig av deg å svare slik du gjør i ditt tilsvar til dette. At folk ikke mener det samme som deg virker det som du generelt har et problem med...

Lenke til kommentar

Jo, i det fulle og hele. Jeg spurte om noen fortsatt ville hatt følelser for dem, men uansett om svaret er "ja" eller "nei" så er det ikke det som spiller inn.

Men da et fullstendig idiotisk spørsmål å stille når du ikke bryr deg om svaret. Spørsmålet ditt og ditt eget svar på det gav heller ingen indikasjon på at du ikke brydde deg om svaret. Derfor tåpelig av deg å svare slik du gjør i ditt tilsvar til dette. At folk ikke mener det samme som deg virker det som du generelt har et problem med...

 

Hehe kan jeg skrive under på. På grunn av tidligere krangler på forumet har jo Glimti gått til det ultimate barnslige steget å nekte å svare på noe som helst jeg skriver til han uansett sammenheng, relevans eller måten det er skrevet på.

Lenke til kommentar

Men da et fullstendig idiotisk spørsmål å stille når du ikke bryr deg om svaret. Spørsmålet ditt og ditt eget svar på det gav heller ingen indikasjon på at du ikke brydde deg om svaret. Derfor tåpelig av deg å svare slik du gjør i ditt tilsvar til dette. At folk ikke mener det samme som deg virker det som du generelt har et problem med...

 

Greit nok, det var dårlig skrevet. Spørsmålet er om man vil ha følelser for et familie eller slektsmedlem selv dersom vedkommende begår drap. Grunnen til at jeg stilte det er at folk har snakket om følelser. Personelig hadde ikke vedkommend evært i noen familie eller slekt med meg mer så lenge det var opp til meg.

 

Men for å bringe debatten videre igjen så vil jeg si at det uansett ikke har noe å si da man må fokusere på hva morderen har gjort og ikke på hva morderens familie måtte føle. Pårørende har du på begge sider og selvom det må være forferdelig for både offerets og gjerningsmannens pårørende at gjerningsmannen gjorde dette så kan ikke det styre saken. Føler de pårørende noe ovenfor gjerningsmannen fremdeles så lærer de seg uansett å leve med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...