Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Mann drept på åpen gate i Göteborg

 

En mann ble lørdag morgen skutt på åpen gate i den svenske byen Göteborg. Mannen døde av skuddene, ifølge politiet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7613584

 

Her er jo eksempelet på en som er altfor livsfarlig til å gå fritt! Blir han tatt burde han henrettes rolig og stille så vi ikke risikerer noe mer fare med ham.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faren for vold mellom fanger og mot fengselsvakter. Det er fkatisk bare noe år siden det sto en artikkel i avisen om at fengselsvesent fryktet for sikkerheten pga. kampsport blant fangene. Husker det var i forbindelse med Gry-saken. Husker du den?

 

Ang. det med Kina så er jeg i utgangspunktet kun for dødsstraff for drap så det gjør meg ingen ting at de fjerne r dødsstraff for andre, mindre alvorlige forbrytelser. Faktisk synes jeg det høres ut som en god ide. De burde også skifte til å kun bruke giftsprøyte slik man gjør i USA.

Lenke til kommentar

Mann (23) stukket til døde med kniv på Askøy

 

En mann i 30-årene er pågrepet.

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/01/nyheter/innenriks/knivstiking/16372196/

 

Enda et eksempel på en mann aldri kan slippe ut igjen. Han har vist hva han er villig til å gjøre og dermed kan gjøre igjen. Og da kommer spørsmålet: Hvorfor holde ham i livet i x antall år for at han skal dø en naturlig død når han kan henrettes enkelt og greit ved hjelp av giftsprøyte?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noen større risiko med han her enn de mange andre som begår drap i løpet av livet, og da bare 1.

 

Antagelig, slik jeg leser saken så er det festbråk og fyr som prøver å få dem til å dempe seg, krangling og denne går for langt... Men det er slik jeg tolker saken.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt deg flere eksempler på hvor gjentagelse har skjedd og du fortsetter og fortsetter å s at rehabilitering eller forvaring er løsningen. Men siden du er villig til å slippe dem ut dersom du tror de er rehabilitert, hvor skal grensen for det gå? Hva skal være bevisene for at det er tygt å slippe noen ut igjen?

 

Og hva skal du si til de pårørende av offeret for gjentagelse dersom det skjer når alt hadde vært unngått om galningen aldri hadde blitt sluppet ut?

Lenke til kommentar

Det er heldigvis ikke jeg som skal vurdere når noen for slippe løs, men forhåpentligvis en gruppe kompetente mennesker på nettopp det. Om jeg skulle gjort det ville nok gjentagelsesfaren vært betydelig høyere...

 

Akkurat det samme som man sier i dag. Beklager, men ingenting tydet på at dette ville skje. Det er en kostnad ved å ha et humant samfunn at slikt KAN skje, sjansen for at det skjer er derimot liten. Det er FÅ drapsmenn som "gjentar" seg selv. Og de som er finnes som regel i kriminelle miljøer og dreper andre kriminelle...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...