Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt poeng... dommer, aktor, jury og/eller vitner/ekspertvitner? ;)

 

Du misforstår, jeg støtter dødsstraff fullt ut og det var ikke en ironisk kommentar.

 

Også i dette tilfellet med justismord er det den som utfører mordet som er morderen, i Statlig justis ala USA, Kina, etc kalles disse for bødler.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Generelt: Jeg blir virkelig KVALM av hvordan enkelte kan prioritere! :sick::yucky::thumbdown: Tenk å forsvare kaldblodige mordere... :angry: Forsvare rettighetene deres og ville gi dem en ny sjanse... :realmad: Stole på at de virkelig har forbedret seg og slippe dem løs blant normale folk... :hrm::nei: Tenker dere noen gang på hva slags konsekvenser dette kan få? Tenker dere på sikkerhet eller vil dere bare fremstå som mest mulig humane ved å spare livet til kaldblodige mordere som ikke nøler med å drepe selv? :wallbash:

 

Tenk på drapsoffrenes pårørende som risikerer å møte morderne på åpen gate. Tenk å møte dem i køen i butikken eller på vei forbi bensinstasjonen. Tenk å se morderne til dine pårørende i bilen som kjører forbi deg eller i parken mens du går søndagstur... Og tenk på den konstante faren disse folkene utgjør... Tenk på alle de uskyldige som er det neste potensielle offeret... Hvordan kan dere mene at dette systemet skaper trygghet? Hvordan kan dere forsvare det?

 

Hva med Baneheiasaken og Holmliasaken her i Norge? Hva med Englasaken i Sverige? Hva annet enn en giftsprøyte passe på "mennesker" som står bak slike handlinger? Hvordan kan man skille mellom dem og monstre? Hvordan kan man forsvare mennesklighet i folk som voldtar og dreper barn? Hvordan kan man tro på rehabilitering for folk som angriper og dreper en tennåring pga. hudfargen hans? Hvordan kan man risikere befolkningen i et lands sikkerhet ved å slippe ut slike psykopater igjen? Psykopater ja, for det er kun psykopater som kan begå slike handlinger! Og hvordan det er mulig å støtte og forsvare dem er for min del helt ufattelig! Hvordan går det ann å prioritere de skylidige framfor de pårørende og offrene? Hva slags samfunn ønsker man med dette?

 

Henrettelse finnes ikke ihumant eller galt på noe plan! Tenk på morderne... De begår drap ved hjelp av kniv, kveling, drukkning osv... De bruker de værste metoder for å kverke folk for deretter å prøve å slette alle spor og så virke uskyldige. Henrettelsen de får er et par smertestillende sprøyter for deretter en giftsprøyte så de kan sovne inn. Opplever de smerter er det snakk om et kort øyeblikk og så er det over for dem. Dette er ikke noe galt signal i det hele tatt! Det viser bare at en endelig forbrytelse gir en endelig straff. Men så human som henrettelsesprosessen er kan ikke dette kalles å synke ned til mordernes nivå slik mange vil ha det til! Og etter henrettelsen får mordernes familie liket og kan ordne med en begravelse. Det er langt ifra alle de pårørende til drapsoffre som får denne muligheten!

 

Så hvordan skal samfunnet fungere? Skal befolkningen eller de kaldblodige morderne prioriteres først? Skal man ta sjansespill med uskyldige liv for å framstå som human ovenfor en person som for lengst har gjort seg klar til galgen? Eller skal man beskytte befolkningen og prioritere deres sikkerhet framfor usle og uverdige mordere? Hvem skal gå først? De vanlige borgerne som bare ønsker et normalt liv eller de kaldblodige morderne som alt har forspilt sin sjanse?

 

Hva slags signal ønsker dere at samfunnet og folket skal gi ut? At kriminalitet godtas eller at kriminalitet blir slått ned på?

Lenke til kommentar

Har du noen nytt å dele? hvis ikke kan du la være. Først sier du at du er for dødsstraff og deretter kritiserer du alle argumentene for. Hva er det egentlig du vil oppnå?

 

Det er deg jeg venter på i denne diskusjonen.

 

Jeg kritiserer ikke alle argumentene for dødsstraff. Sant nok kritiserer jeg alle dine argumenter, men det er kun fordi jeg finner feil i de.

 

Et argument jeg for eksempel ikke ville kritisert, er argumentet om "kring-effekt". Gjennom studie av økonomi, sosiologi og psykologi vil man kunne "måle" seg frem til et estimat over hvilken effekt dødsstraff vil ha på de nærmeste, og hvor en slik beslutning ellers treffer sterkest. I mange tilfeller vil faktisk en dødsstraff bety økt sivil orden i et område, samt økonomisk flyt både for staten og de sivile pårørende - mens andre steder vil det bety det motsatte. Jeg er altså opptatt av at effekten av det man gjør må ha en "målbar" verdi, men jeg vil ikke anse "menneskeverdet" som en egen verdi. Der er mitt argument åpen for kritikk, om en person skulle ha et helt annet perspektiv på "liv" enn det jeg har.

 

Men jeg tror jeg og denne mystiske personen som har så ulike perspektiv, kanskje kunne kommet til en enighet om en styringsordning, eller et organ som tar ibruk de pårørende til å konkludere effekten av bestemmelsene som blir gjort, slik at vi kan si oss enige i en "mellomting" av den dødsstraff du ser for deg, og den rettssikkerhet venstresiden ser for seg. Dette nettopp fordi jeg er villig til å diskutere hvorvidt dødsstraff skal legiseres helt ned på et individuelt plan. Dette betyr direkte at - ja - dødsstraff blir lovlig, men rammene settes utifra individet (pårørende, forsørgende m.m.), og det er ikke nødvendigvis noen generelle rammer for en dødsstraff utenom de rettigheter alle mennesker har (eller "vi" mener mennesker burde ha).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyfløt og Khan dømt etter drapet på Faiza Ashraf

 

Shamrez Khan (29) er frifunnet for overlagt drap på Faiza Ashraf, men dømmes til 8 års fengsel for bortføring med døden til følge. Medtiltalte Håvard Nyfløt er kjent skyldig i forsettelig drap, og dømmes til 17 års fengsel.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4093514.ece

 

Akkurat, latterlig lave straffer! Her hadde en giftsprøyte hvert en helt rettferdig og naturlig straff!

Lenke til kommentar

Jeg er imot dødsstraff, for livstid men imot dødsstraff, fengsels standarden burde definitivt bli senket betydelig.

Men som de fleste som er imot dødsstraff er jeg en hykler, jeg er f.eks for at staten skal kunne slåss mot en annen stat hvis landet blir angrepet og det betyr at folk kommer til å bli drept av staten, folk som kanskje til og med ikke har gjort noe annet en å være en frontsoldat uten å ha drept et eneste menneske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...