Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bestemmer du selv. Men skal vi diskutere dødsstraff er det ingen vits å diskutere det utifra et system som ikke finnes.

 

Selv om Rett og Galt ikke praktiseres, syns jeg det er særdeles relevant utgangspunkt for å diskutere døds-straff.

 

Dødsstraff ble avskaffet for lengst. USA er det eneste vestlige landet som fortsatt praktiserer det.

Hmm, hadde ikke fått med meg at Norge avskaffet dødsstraff i 1979 jeg.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsstraff

 

Inneholder en liste av fullbyrdede straffer, of interessant nok er alle forbrytelsene mord, unntatt ett par Staten var offeret

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvor er poenget ved å diskutere et system som uansett ikke praktiseres? Og hvilken av de to rettssakene og henrettelsene jeg beskrev foretrekker du å bruke?

Jeg anser det som særdeles viktig at man forsvarer en eventuell dødsstraff med "rett og galt" og ikke kun fordi ett flertall av politikere har stemt for det. For å si det slik enten diskuterer man det som politikerne kan og bør basere sine stemmer på, eller så aksepterer vi blindt at deres synsing er viktigere enn rett og galt.

 

 

Jeg anser at det er ingen hensikt med en rettssak hvor man allerede kjenner utfallet, da er det like greit å gå direkte til henrettelsen.

 

Om utfallet er usikkert er det best å ta rettssaken.

Lenke til kommentar

Hvordan du mener Norge og systemet burde fungert er en annen sak. Det finnes flere tråder å diskutere det i. Vil anbefale "Hva hadde du gjort om du hadde all makt i Norge".

 

Det er ikke det minste tenkelig at systemet vi har i dag blir erstattet av det du kaller "rett og galt" så da er det ingen vits å diskutere utifra det heller. Hvis dødsstraff blir innført igjen slik noen mener det burde så vil det bli innført etter dagens system.

Lenke til kommentar

Da er det igrunnen ingen vits i å diskutere dødsstraff, ettersom "det er ikke det minste tenkelig" at det vil bli gjenninført "etter dagens system".

 

Om det derimot skal bli gjenninført må man komme med argumenter for politikere som ikke har noen begrensing av dagens lov, tvert imot de bestemmer hva loven er.

 

Faktum er at jeg kjører en moralsk linje (rett vs galt) som begrunnelse er det du misliker fordi du ikke kjører denne linjen med begrunnelse.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvor mye vegg kan man være i en debatt?

 

Ønsker man å argumentere for dødsstraff, så må jo man argumentere for dødsstraff. Det sier seg selv. En av disse måtene å gjøre dette på, er gjennom å diskutere rettigheter, ideologier, eller andre syn om rett og galt (slik Skatteflyktning gjør). Det burde ikke engang være mulig å misforstå såpass at man tror at dette er irrelevant. Da har man bare ikke peiling på hvordan en diskusjon foregår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kastet datteren (4) fra bro - dømt til livstid

 

Arthur Phillip Freeman kastet sin fire år gamle datter fra en 80 meter høy bro.

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/kastet-datteren-4-fra-bro-doemt-til-livstid-3466220.html

 

Her har man nok et håpløst tilfelle og et håpløst eksempel: Det håpløse tilfellet her er den skyldige som kan gjøre noe slikt. Det håpløse eksempelet er at han får livstid istedefor en giftsprøyte med det samme etter å ha gjort noe sånt...

Lenke til kommentar

Snakk for deg selv... :roll:

 

Jeg kan diskutere hvis OG BARE HVIS du gjør det uten å komme med tåpelig og useriøse uttalelser! "Diktatur" og andre tåpeligheter du har kommet med hører ikke hjemme i en tråd om et alvorlig tema som dette! I den siste saken her snakker vi om en som kastet sin fireårige datter fra en bro så hun kunne drukne. De andre sakene som er linket til er også svært, svært alvorlige og generelt er det dødsstraff vi diskuterer. Og det er utelukket et tema som må tas alvorlig!

Lenke til kommentar

Nei, det finnes ikke meningsløst! Det viser hva slags grusomme folk som finnes og hvorfor dødsstraff er nødvendig!

 

"Det viser hva slags grusomme folk som finnes" chart?cht=tx&chl=\cancel{=}"hvorfor dødsstraff er nødvendig!"

 

Det ene medfører ikke det andre. Argumentasjonen din mangler, fullstendig.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å si det. En argumentasjon er en rekke begrunnende eller gjendrivende teser, brukt spesifikt i den hensikt å forklare et synspunkt. Nå tar jeg selvsagt utgangspunkt i en rasjonell argumentasjon, ettersom retorikk er det du driver med, og bærer igrunn ingen tyngde i seg selv.

 

Det er å si "fordi jeg sier det". Det er tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...