Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Nei, du kan ikke vite det. Men samtidig så er samfunnet basert på at vi må stole på hverandre og ingen blir bedre av at man ikke stoler på en. Har man sonet ferdig og gjennomført tilbakeføringsprogrammet så får man komme ut i samfunnet igjen. Gjør du noe galt så ryker du tilbake...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at du ikke vet om de virkelig er rehabilitert. For alt du vet kan forbedringen deres være et spill for galleriet. Risikoen er for stor og tenk om det skjer et nytt drap straks de er ute, et drap som kunne vært unngått om de hadde vært henrettet eller blitt sittende inne på livstid. (Jeg har forvrig forklart før hvorfor jeg mener dødsstraff er bedre enn livstid).

Det er det jo ikke. Det er jo kommet frem flere ganger.

Du trekker jo hele tiden frem hvordan det er systemet som svikter når uskyldige blir dømt. Når du selv bruker argumentet om at de kan rømme, så svarer jeg med at da kan systemet forbedres slik at det er rømningsikkert.

Det økonomiske har allerede blitt tatt opp såpass mange ganger at det gidder jeg ikke trekke frem.

Endret av Detectable
Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke vite det. Men samtidig så er samfunnet basert på at vi må stole på hverandre og ingen blir bedre av at man ikke stoler på en. Har man sonet ferdig og gjennomført tilbakeføringsprogrammet så får man komme ut i samfunnet igjen. Gjør du noe galt så ryker du tilbake...

Og hva sier du til de pårørende til offrene når alt kunne vært unngått ved å ikke slippe dem ut igjen i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke vet om de virkelig er rehabilitert. For alt du vet kan forbedringen deres være et spill for galleriet. Risikoen er for stor og tenk om det skjer et nytt drap straks de er ute, et drap som kunne vært unngått om de hadde vært henrettet eller blitt sittende inne på livstid. (Jeg har forvrig forklart før hvorfor jeg mener dødsstraff er bedre enn livstid).

Da må vi konkludere med at risikoen er for stor for at vi skal ha motoriserte kjøretøy, risikoen er for stor for at vi skal ha kjernekraftverk, risikoen er for stor for at vi skal ha sport og leker generelt. Du ser vel at en slik argumentasjon ikke fører frem? Man kan ikke bare hardnakket fremsette nulltoleranse for tap av liv. Tap av liv vil forekomme uansett. Det nytter ikke å arbeide helt og holdent utifra et perspektiv om konsekvensetikk. Noen har faktisk idealer også, om ikke du har det.

Lenke til kommentar

Det er ikke en useriøs kommentar. Da er du alt for hårsår, eller misforstår. Dette er en enkel konklusjon å komme til utifra det konsekvens-etiske argumentet du tar i bruk. Jeg sier ikke at du ikke har idealer om andre ting, dette er strengt forbeholdt de prinsipper du velger å negere til fordel for konsekvens-etikken. Eksempler på dette er f.eks. prinsippet - eller idealet - om å gi alle en ny sjanse. Et ideal kan være rettssikkerheten, hvor dødsstraffedom direkte motarbeider den (dette kan vi gå innpå i en senere debatt), eller et ideal kan være at man ikke skal straffe for å betrygge massen, men for å endre atferd (da er vi over i et helt annet perspektiv om dømmeårsak, og mer konsekvent til Norges egne strafferammer - enn om kun på overflaten).

Dette er direkte motsigelser til den argumentasjonen du fører. Ideal-politikk er i dette tilfellet i direkte konflikt med konsekvens-etikk, slik du helt opplagt argumenterer utifra. Og det er på ingen måte useriøst. Jeg vil påstå at selve anklagelsen om at noe er useriøst, er i seg selv useriøst, om du ikke viser til hvordan det er useriøst. Og dette fordi det kun er med på å sverte motdebattanten, og på ingen måte taler for debatten.

Når du kun siterer det du gjør, så fremsetter du en stråmann. Jeg håper du kan lese dette om igjen, og forstå det annerledes nå etter dette forsøket på å oppklare: "Det nytter ikke å arbeide helt og holdent utifra et perspektiv om konsekvensetikk. Noen har faktisk idealer også, om ikke du har det."

Jeg sier at du overser et helt perspektiv om debatten, og det er ikke useriøst. Det er en observasjon.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er du som totalt mangler forståelse for dette spørsmålet! Jeg har for lengst vist til alle manglende og feilene samt all usikkerheten og alle farene i ditt system og forklart hvorfor dødsstraff er et bedre alternativ. Du har samtidig kommet med uttalelser som "diktatur", "tåpeligheter" og "klovnerier" og da blir du ikke tatt seriøst. Så enkelt er det.

Det er forøvrig skremmende og kvalmt at det går ann å forsvare mordere!

Lenke til kommentar

Det er diktatorisk å ville henrette tusenvis av uskyldige. Kan du finne et mer beskrivende ord Glimti?

I det tilfellet slår det rett tilbake på deg som vil fengsle dem!

Og det at du tror vi forsvarer mordere beviser jo bare poenget mitt med at du ikke fortsatt ikke forstår dødstraffproblematikken.

Nei, jeg har forstått den for lengst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...