Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Dødstraff koster mer

Det har vært fram og tilbake en del ganger ja. Du har en rettsprosses som muligens blir dyrere enn andre, men så slipper du å ha vedkommend ei fengsel i x antall år for å vente på at vedkommende skal dø en naturlig død samt rømming som ved livstid og slipper risikoen for at vedkommende gjentar handlingen eller begår andre kriminelle handlinger dersom de slippes ut igjen.

fører til økt kriminalitet

Det er en sak som angår hele samfunnet og ikke bare dødsstraffen i seg selv.

tar livet av uskyldige mennesker

Tatt ogg og besvart utallige ganger.

dødsdømte utgjør en høy risiko for de rundt seg (ingenting å tape)

Denne må du gjern eforklare nærmere. Hvordan kan en som er dømt til døden utgjøre noen fare for noen ved mindre vedkommend eplasseres sammen med andre før dødsstraffen utføres?

samfunnet lærer at staten kan ta livet av folk

Det man lærer er at en endelig forbrytelse fører til en endelig straff.

å ta livet av mennesker er uetisk.

Ikke med en human henrettelse.

Dette er argumenter som er nevnt flere ganger og som du har svart på (dårlig). Mener du å si at du ikke har fått med deg dette? Eller har du en annen festlig unnskyldning på lager?

Nå oppfører du deg bare useriøst og tåpelig. Skriv seriøst hvis du vil ha svar. Alle svarene har vært gode. Og de har vært langt mer detaljerte enn denne opprammsingen nå. Jo, jeg husker det når du nevner det, men hadde nærmest glemt de delene av diskusjonen etter den endeløse diskusjonen KjemikerJon og jeg har hatt om uskyldige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du først listet dem opp virke tdet som du ville ha svar og det fikk du kortfattet. Ellers trenger du ikke å lure på noe spesielt for jeg huske rsvært godt de trådene dette har vært diskutert i. Vil du ha linker til eldre tråder? I så fall kan du få en god del å gå igjennom her. Og jeg synes fortsatt at svarene mine er gode og ser ikke på noen av disse argumentene som noen grunn til å endre min mening om dødsstraff.

Hvorfor skal foresten folk som voldtar og dreper barn ikke selv dø på en rolig måte som straff? Hvorfor skal ikke folk som dreper en tennåring pga. hudfargen dø en rolig død som straff? Hvorfor er det feil når det selv har begått drap på så kaldblodige måter? Det er en luksus å dø på den måten de burde henrettes på når du sammenligner med hva de har utsatt offrene sine for.

Lenke til kommentar

Igjen, hva i helvette er det egentlig du vil ha dokumentert? Kan du ikke bare skrive det istedefor å drive med en uforståelig rabling i quotene!?

Det står klinkende klart i innlegget du siterte litt lengre oppe. Jeg gidder ikke å gjenta meg selv kun fordi du ikke kan forstå grunnleggende norsk.

Lenke til kommentar

Ikke kom med useriøse ting som "ikke kan forstå grunnleggende norsk". hvis du vil ha svar på bare skriv ned hva du vil ha svar på istedefor å komme med en quote med masse understrekninger og skriftstørrelser. Merk deg også at jeg ikke har snakket utifra dokumentasjoner.

Lenke til kommentar

Det er ikke useriøst, du utlyser null språkforståelse, og det er et problem i en debatt. Jeg har skrevet nøyaktig hva jeg ønsker dokumentasjon på, og det står veldig tydelig i dette innlegget med "masse understreking og farger". Det er derfor det er understreket, uthevet og farget. For at du skal se det. Det er veldig tydelig.

Lenke til kommentar

Ja, det er akkurat det jeg kaller det.

Da burde du revurdere din misforståtte forståelse av personangrep. Jeg har aldri angrepet deg som person, eller brutt noen av reglene her inne, og moderatorene ser seg tydeligvis enig i det.

Og la meg gjøre oppmerksom på at jeg ikke kommer til å besvare den slags dritt for fremtiden! Og husker du hvor lenge det var før du svarte sist gang? Så du bør være den siste til å klage på akkurat det der...

Lavmål. Det var et tilfelle og en ren glipp fra min side. Du har derimot gjort dette til vane, og har feks. enda ikke besvart på Amnesty-anklagene og unngår andre spørsmål. Du er aktiv i andre tråder, og ofte ser deg vi ikke igjen før du poster tråder som har litemed den pågående diskusjonen å gjøre.

Motstanderne av dødsstraff har aldri annet argument enn faren for å henrette uskyldige.

Feil. Enten har du ikke lest hva som er skrevet eller så farer du med løgn.

Iblant klarer noen å skrive noe om å være mer humane og mennesklige samt heve seg over nivået til moderne, hvilket er tilbakebevist for lengst.

Feil igjen. Hva som er humant og menneskelig er en ren subjektiv vurdering, og kan derfor ikke bevises hverken den ene eller andre veien.

Når det gjelder argumentet om uskyldige er det gang på gang reist spørsmål ved om det skal gjelde for andre straffemetoder også og det er blit vist til hvilke farene denne metoden åpner for.

Vennligst omformuler. Det forstod jeg ikke.

Edit: Etter å ha lest igjennom innleggene som ble postet etter mitt forrige ser jeg at komikken ikke stopper. Du understreker poenget mitt ved å fortsette å unngå å svare på det folk spør om.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Dødsstraff hører ikke hjemme i et samfunn, uansett...

Jo, i aller høyeste grad. En endelig straff for en endelig forbrytelse og dessuten gjennomføres henrettelsen på en human og rolig måte. Ingen ting i veien her.

Poenget er at man gjerne vil gjenføre dem til samfunnet som gode samfunnsborgere... Poenget er da at man skal få dem til å ikke gjøre slike handlinger igjen.

Det er altfor farlig! De har vist hva de er i stand til å gjøre.

Lenke til kommentar

Så dere syns det er bedre å ta igjen med samme mynt "øye for øye, tann for tann" enn å hindre noen til å gjøre det igjen?

Glad dere ikke jobber i domstolene/regjeringen.

Ja, vi skal være glade at ikke kristenfolket har større makt i dette landet enn de har. :)

Du kjenner ikke mane kristen da tror jeg. Støtter kristne generelt tortur og drap på mordere?

Kristne støtter vel segregering av homofile, undertrykking av kvinner - akkurat slik guden deres gjør antar jeg.

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke vet om de virkelig er rehabilitert. For alt du vet kan forbedringen deres være et spill for galleriet. Risikoen er for stor og tenk om det skjer et nytt drap straks de er ute, et drap som kunne vært unngått om de hadde vært henrettet eller blitt sittende inne på livstid. (Jeg har forvrig forklart før hvorfor jeg mener dødsstraff er bedre enn livstid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...