Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig formulert. Det må undersøkelser til før man kan erklære om vedkommende er tilregnelig nok til å kunne stilles for retten eller ikke. Du nevner heller ingen ting og det skulle vært folk på byen eller myndighetene som skulle ha slått ham i hjel.

Lenke til kommentar

Du er en hard negl som nekter å forstå noe du :p

Okei, din bror, med (la oss si) kraftig ADHD og aggresjonsproblemer kommer i et barslagsmål der han dreper to menn han kommer i krangel med. Han blir fengslet og får dødstraff og skal få samme behandling som ofrene sine, han blir jult opp og banket til han dør av en bøddel.

Hadde du godtatt dette eller ikke?

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

I all hovedsak er jeg veldig mot dødsstraff.

Det er ganske uheldig å plutselig ha henrettet en person det i etterkant viser seg at var uskyldig.

Men ingen regler uten unntak. Jeg var ganske for dødsstraff i forhold til Saddam. Jeg synes egentlig ikke det var en sterk nok straff. jeg skulle helst sett han sitte i et hull i bakken uten vinduer resetn av livet, men han ville da gjort USA til et enda større terrormål enn de allerede er og det går da på riketssikkerhet.

Jeg er mer for livstid enn dødsstraff, men også bedre fengselsikkerhet. Da med tanke på tystere på utsiden. Er man i fengsel skal man ikke ha noe kontakt med folk på utsiden. Men om å ha en person fengslet utgir en risiko for et helt folkeslag, da er dødsstraff greit for meg. Men dette kan nesten kalles preventiv nødverge.

Lenke til kommentar

I all hovedsak er jeg veldig mot dødsstraff.

Det er ganske uheldig å plutselig ha henrettet en person det i etterkant viser seg at var uskyldig.

Du kan bare begynne å lese igjennom dene såvel som de andre trådene som har tatt opp temaet om du vil ha den diskusjonen.

Men ingen regler uten unntak. Jeg var ganske for dødsstraff i forhold til Saddam. Jeg synes egentlig ikke det var en sterk nok straff. jeg skulle helst sett han sitte i et hull i bakken uten vinduer resetn av livet, men han ville da gjort USA til et enda større terrormål enn de allerede er og det går da på riketssikkerhet.

Godt poeng. jeg har selv prøvd å vise til Saddam Hussein såvel som Adolf Hitler og Josef Stalin samt andre for å høre med folk hva de mener om ekstreme eksempler. Om dødsstraff i slike saker er lttvinte er en sak, men da er du ferdig med dem for godt. Det er det som er det geniale.

Jeg er mer for livstid enn dødsstraff, men også bedre fengselsikkerhet. Da med tanke på tystere på utsiden. Er man i fengsel skal man ikke ha noe kontakt med folk på utsiden. Men om å ha en person fengslet utgir en risiko for et helt folkeslag, da er dødsstraff greit for meg. Men dette kan nesten kalles preventiv nødverge.

Et annet problem som må tas med er faren for vold i fengselet enten mot andre fanger eller mot fengselsvesenet. Hva er forslaget ditt for bedre sikkerhet der? Forøvrig er det svært, svært mange fanger som utgjør en risiko selvom det ikke går på et helt folkeslag...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Antagelig hadde tallene da vært for deprimerende for dem til at de gadd å gi det ut.

Hehe, du baserer denne lille konspirasjonsteorien din på at gjengen i Amnesty blir deprimerte? Tror ikke du helt vet hvordan profesjonelle organisasjoner jobber. De har ikke noen eksakte tall, ergo kan de bare anslå. I dette tilfellet anslår de "tusenvis" (ikke akkurat noe å hoppe i taket for).

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke umulig at Kina avskaffer dødsstraff i fremtiden de også. Se på Russland/Sovjet, som før var i verdenstoppen hva gjaldt henrettelser. Flere tusen sies å ha blitt drept hvert år noen få tiår tilbake. Selvom det ikke er avskaffet der enda heller, har russerne hvertfall innført en midlertidig stopp. Hviterussland hadde "kun" to henrettelser i fjor. Ting kan plutselig forandre seg, selvom det kanskje ikke ser sånn ut.

Lenke til kommentar

Hehe ja... Det er ikke en profesjonell organisasjon, men en barneorganisasjon hvis teknikk går ut på å henge ut flest mulig! Metodene deres er komplett ubrukelige på alt annet enn barneskolenivå!

Og de forteller jo forøvrig om fler som dømmes til døden og at det igjen henrettes folk i Europa pga. Hviterussland så helt strålende er det jo ikke for deres del... At de i tillegg utelukker den nasjonen som henretter flest sier jo og sitt...

Saken er at dødsstraff er en nødvednig og rettferid straffememetode som alltid har eksistert og som tydeligvis store deler av verden fortsatt ikke er villige til å gi slipp på til fordel for usikkre og dårlige metoder.

Lenke til kommentar

Hehe ja... Det er ikke en profesjonell organisasjon, men en barneorganisasjon hvis teknikk går ut på å henge ut flest mulig! Metodene deres er komplett ubrukelige på alt annet enn barneskolenivå!

Hva begrunner du dette med? Mener du at tallene til Amnesty ikke stemmer?

Lenke til kommentar

Du har ikke forklarti noe som helst. Det jeg har sagt at de uteluker Kina fullstendig for å ikke skape så deprimerende tall for seg selv er vel så mye forklaring.

Og ja, Amnesty Internationale er en organisasjon hvis taktikk er å henge ut dem de kritiserer offentlig, hvilket hører hjemme på barnehagenivå. Samtidig uttaler de seg helt skråsikkert om at dødsstraff vil forsvinne fra verden da de sier det er uungåelig, hvilket også er en barnslig og tåpelig taktikk.

Hvorfor skulle alle og enhver i verden være interessert i å avskaffe dødsstraff? Svar gjerne på det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...