Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes

Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem skal bestemme om hva slags forbrytelse som fortjener en viss straff?

Akkurat det kan fungere som det gjør i dag. Forstår du virkelig ikke hvor jeg vil?

Vel, noen mener f.eks. det er feil å henrette for narkotika smugling/salg

Men da er vi "enig" at hvert enkelt land bør avgjøre slike lover selv?

Lenke til kommentar

En human utført henrettelse for så alvorlige forbrytelser som drap og drapsforsøk bringer bare landet mer tilbake på sporet!

"Tilbake" er vel stikkordet her. Tilbake til å gi etter for de mest primitive instinkter i menneskesinnet, slik som hevnlyst. Glad jeg ikke klarer å ta deg helt på alvor.

Lenke til kommentar

Se på denne saken fra Storbritania: Seks stykker skøt og drepte en 22-åring. De er alle sammen dømt til livstid i fengsel for drapet og nå er altså planen å holde dem i livet i x antall år til de skal dø en naturlig død i fengselet istedefor å sette en rask og enkel giftsprøyte på dem nå... Og de er alle sammen temmelig unge så om de ikke dør på noen unaturlig måte som av vold eller sykdommer kommer de alle sammen til å leve i temmelig mange år:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4018185.ece

Lenke til kommentar

Nei, du har klart å gjøre rede for noen av dine synspunkter, men har konsekvent hoppet over noen videre utdyping av det helt essensielle "uskyldig henrettet"-aspektet og du sliter med å forstå forskjellen på direkte og indirekte konsekvenser.

Ikke snakk om å slite da det tydeligvis er du som sliter med å følge med her. jeg har svart for alle mine synnspunkter for lengst og vist hvorfor ditt argument om direkte og indirekte er verdiløst. Hva er det du mener du mangler svar på?

Siden jeg er i nær familie med en som jobber innenfor fengselsvesenet har jeg heldigvis god innsikt i hvilke tiltak som er viktig for å redusere vold og indre spenning innefor murene. Viktige ting er å holde fangene opptatt med aktiviteter som arbeid eller tilegning av kunnskap, ha god dekning av godt kursede vakter, lav tetthet av kriminelle, gode forhåndsvurderinger av hvilke innsatte som kan leve ved siden av hverandre etc.

Fortsatt er rent sjansjespill. Skal du være sikker må du tilbake til noe ala middelalderfengsler slik jeg foreslo.

På hvilken måte er det en unnskyldning? Hvis jeg slår deg, er det en direkte handling fra min side. Hvis jeg slår deg, og du drar hjem og skyter hunden din i sinne er det en indirekte konsekvens av mitt slag.

Et idiotisk eksempel. Om du slår meg smeller jeg ut et par tenner på deg! Handlinger får konskevenser! Iallefall alvorlige handlinger.

Men når feilen oppstår er det allerede for sent. Den uskyldige er død. Systemet kan forbedres, men det vil alltid være en mulighet for at nye feil oppstår.

Og akkurat den samme feilen samt flangt flere feil åpner ditt system for. Det er faktisk det minst sikre.

Hvordan skal rettsystemet rette opp i feilen som er begått når de har drept en uskyldig?

Kommer ann på hva feilen gikk ut på. Men dette er et spørsmål som kan slå tilbake på din system med det samme!

På hvilken måte?

At du påstår det er mer humant og samtidig innrømmer alle farene det utgjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...