Gå til innhold

Søker råd og tips om jobber offshore

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge ønsket å jobbe offshore. Jeg måtte forandre planene mine siden jeg fikk barn tidlig, men har nå begynnt å tenke tanken igjen.

Jeg har ingen relevant utdaning (er utdannet blomsterdekoratør) og siden jeg er enslig forsørger vil jeg ikke ta meg råd til en lenge utdannelse.

Jeg lurer på om noen har noen råd/tips?

Jeg vurderer renholdsarbeider bare for å få en smakebit av hvordan det er. Jeg kan jo ikke vite sikkert om dette er noe for meg før jeg har prøvt. (regner ikke med de trenger blomsterdekoratører :p)

Jeg er villig til å begynne videre utdannelse hvis jeg trives med å jobbe offshore.

Er det noen andre jobber offshore som ikke krever utdanning innen et spesiellt felt? Evnt hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I disse tider er det vanskelig å få jobb offshore uten relevant utdanning og erfaring.

Det tviler jeg ikke på. Og har veldig lyst å utdanne meg viderer, men ser ikke syn på det før jeg vet at det er noe jeg klare og trives med. Jeg har en sønn som jeg da må være borte ifra to uker om gangen og hvis det ikke er noe jeg klarer å gjennomføre vil jeg ha flere år med studier som jeg ikke får bruk for.

Vet du noe om de krever utdannelse og erfaring for renholdsarbeidere?

Lenke til kommentar
I disse tider er det vanskelig å få jobb offshore uten relevant utdanning og erfaring.

Det tviler jeg ikke på. Og har veldig lyst å utdanne meg viderer, men ser ikke syn på det før jeg vet at det er noe jeg klare og trives med. Jeg har en sønn som jeg da må være borte ifra to uker om gangen og hvis det ikke er noe jeg klarer å gjennomføre vil jeg ha flere år med studier som jeg ikke får bruk for.

Vet du noe om de krever utdannelse og erfaring for renholdsarbeidere?

Det er jeg ikke sikker på men du må ta kontakt med firmaer som driver med renhold offshore. Du kan jo ha muligheter hvis du har gode kontakter som jobber offshore.

F.eks dette firmaet kan du prøve å ta kontakt med.

Lenke til kommentar

Joker91:

Faren min jobber i Statoil Hydro. Poenget er at jeg ikke ville avsløre hva jeg planlegger før jeg vet at det er så å si i boks. (jeg er litt rar sånn, skal klare selv syndromet)

Han er ledende brønn ingenør hvis jeg husker riktig, men han reiser ikke ut lenger.

Sitter på kontoret.

Han har reist ut av og til for det om.

Jeg kan ta kontakt med dem og høre litt hva jeg må gjøre.

Setter utrolig pris på svarene jeg har fått =)

Smy:

Jeg skal få meg helsesertfikatet fortest mulig. Sammen med grunnkurset. =)

Lenke til kommentar

Hei der.

Jeg snakket nylig med Stuarden (sjef for renhold og mat) på riggen der jeg sover offshore da jeg hadde en vennine som var litt interessert i det samme som deg. Han nevnte at det aldri er uaktuelt med nye folk, men det som kom først i køen var forhåndsvis dem som har førstehjelpskurs som er basert for offshore virksomhet samt sikkerhetskurs. Jeg anbefaler deg dog å søke i forskjellige firmaer. Helsesjekken er fort gjort om du har en fastlege du har gått til en stund. Jeg måtte fornye mitt sertifikat nå i sommer og det kom på 810,- kroner. Offshore sikkerhetskurs kommer på rundt 14 000,- kroner om du bor i nærheten av et treningssenter (koster med hotell om du må reise) og førstehjelpskurs burdel ligge på en rundt 7 000 - 8 000,- kroner.

Lenke til kommentar
Hei der.

Jeg snakket nylig med Stuarden (sjef for renhold og mat) på riggen der jeg sover offshore da jeg hadde en vennine som var litt interessert i det samme som deg. Han nevnte at det aldri er uaktuelt med nye folk, men det som kom først i køen var forhåndsvis dem som har førstehjelpskurs som er basert for offshore virksomhet samt sikkerhetskurs. Jeg anbefaler deg dog å søke i forskjellige firmaer. Helsesjekken er fort gjort om du har en fastlege du har gått til en stund. Jeg måtte fornye mitt sertifikat nå i sommer og det kom på 810,- kroner. Offshore sikkerhetskurs kommer på rundt 14 000,- kroner om du bor i nærheten av et treningssenter (koster med hotell om du må reise) og førstehjelpskurs burdel ligge på en rundt 7 000 - 8 000,- kroner.

Tusen takk for strålende svar. Dagen min ble med ett mye bedre =)

Så hvis eg får tatt alt som du beskriver nå fortløpende har jeg en mulighet til å komme meg i jobb innen ikke alt for lang tid forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Jeg sier det bare slik jeg har hørt det og kan desverre ikke garanterer gull og grønne skoger. Du burde tenke igjennom om du har råd til å ta disse kursene og samtidig som du kan forsørge sønnen din. Kursene er rett og slett en invistering som gir avkastning om du er heldig. Du nevner at du har en forelder som har en fin stilling i StatoilHydro, og det er noe jeg ville brukt for alt det er verdt. Statoilhydro har renholdsarbeidere som går fast på samme installasjon og har det så langt jeg vet best av renholdsarbeiderene i nordsjøen. Jeg ville prøvd å komme i kontakt med noen i HR avdelingen til dem som ansetter i StatoilHydro og forespurt meg litt om hvordan ting ligger til rette for mulig ansettelse. Det er ikke til å skyve under en stol at enkelte firmaer lever tøft nå som oljeprisen har dalt. Tørr dog ikke uttale meg om renholdsbransjen :)

Lenke til kommentar
Jeg sier det bare slik jeg har hørt det og kan desverre ikke garanterer gull og grønne skoger. Du burde tenke igjennom om du har råd til å ta disse kursene og samtidig som du kan forsørge sønnen din. Kursene er rett og slett en invistering som gir avkastning om du er heldig. Du nevner at du har en forelder som har en fin stilling i StatoilHydro, og det er noe jeg ville brukt for alt det er verdt. Statoilhydro har renholdsarbeidere som går fast på samme installasjon og har det så langt jeg vet best av renholdsarbeiderene i nordsjøen. Jeg ville prøvd å komme i kontakt med noen i HR avdelingen til dem som ansetter i StatoilHydro og forespurt meg litt om hvordan ting ligger til rette for mulig ansettelse. Det er ikke til å skyve under en stol at enkelte firmaer lever tøft nå som oljeprisen har dalt. Tørr dog ikke uttale meg om renholdsbransjen :)

Jeg forventer aldri gull og grønne skoger, bare at jeg får svar som er relevante og som gir meg noe mer enn jeg vet.

Med litt viljestyrke har jeg råd til å ta kursene, uten at go gutten må lide =)

Jeg vet StatoilHydro bruker ISS som renholdsarbeidere, hva andre firmaer bruker vet jeg ikke enda.

Jeg tenkte å spørre ut faren min litt om ikke han muligens kan god snakke litt, men det er ikke nødvendig før jeg har tatt kursene som må tas.

Hvilken rigg er du stasjonert på?Det vil jo bli til at jeg tar en risk når jeg begynner på denne galskapen,men hvis jeg får jobben er det verdt det. =)

Og jeg har ingen planer om å slutte å søke om jeg får avslag. :)

Lenke til kommentar
Du trenger ikke kursene for å få jobb. Arbeidsgivere betaler de for deg hvis de vil ha deg.

Jeg tenkte at jeg har en fordel hvis jeg har kursene i bakhånd, men jeg kan jo begynne å søke å se om jeg har en mulighet å få det dekket. Det hadde jo vært en stor fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...