Gå til innhold

Gjøre Enkeltmannsforetak til NUF

Anbefalte innlegg

Jeg har et enkeltmannsforetak som jeg registrerte i august i fjor. HAdde ingen inntekter, eller utgifter i 2008, men hittil i 2009 har jeg hatt ca 30000,- i utgifter og litt i overkant av 100000,- i inntekter. Jeg har opprettet et NUF nå i juli i år og vil overføre alt som har vært tilhørende enkeltmannsforetaket til NUF'et.

Utgiftene er for det meste kjøp av domener på auksjon, domeneregistreringer, domenehosting,

google adwords og lignende pay-per-click reklame.

Inntektene er provisjon fra firmaer som jeg fører trafikk til (diverse partner/affiliate programmer), salg av domener på auksjon, reklameinntekter fra parkerte domener og diverse pay-per-click tjenester.

Det jeg lurer på er om inntekter og utgifter som er påløpt før NUF'et er opprettet kan føres på NUF'et slik at det blir mindre skatt å betale, eller om jeg kun kan føre på inntekter og utgifter fra og med datoen NUF'et er opprettet slik at jeg på en måte må "gjøre opp" enkeltmannsforetaket med inntektene og utgiftene den har hatt i først halvår 2009, for så å begynne å føre på nytt fra datoen NUF'et er opprettet.

Alle inntekter og utgifter har gått via privatkonto og kredittkort hittil.

Jeg kan foreløpig svært lite om skatteregler, regnskap og den slags, og mener derfor det er på tide jeg lærer litt om det her, slik at jeg ikke begår noen store blemmer nå etterhvert som omsetningen øker.

Alle svar med tips og nyttige ideer, linker til sider med nyttig info, samt viktige regler og ting jeg må huske på mottas med stor takk! Hilsen "Lærlingen" :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...