Gå til innhold

Hvilket skjermkort skal jeg kjøpe?

[AD]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"]jeg tenke jeg skulle skaffe meg et nytt skjermkort, men lurer fælt på hva jeg skal kjøpe.

tenker og bruke rund en 3000 (max, vel)

- noen som har noen tips om hva jeg bør få meg?  :D

Hvis du skal kjøpe i dag for ca. 3000, er det egentlig ingen tvil. Et kort basert på ATI Radeon 9700 Pro. Grunnen finner du vel i enhver test som sammeligner disse kortene med nVidia sine.

Lenke til kommentar

et kort til omtrent 3000,-

da er ATI Radeon 9700 PRO definitivt det beste valget,

eks. dette kortet til en pris av 3089,- (komplett) :

Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO 128MB

- AGP, ATI 9700PRO, DVI, TV-Out, Retail

har samme kortet selv, er veldig fornøyd med det

Lenke til kommentar
"]funker radeon 9700 med et msi k7t266pro 2 HK?

Ja, det vil fungere med mye eldre hovedkort enn det også (tror det er minimum 2xAGP som er kravet)

Men det kan muligens være litt overkill. Du får neppe så høye tall som med et nyere hovedkort og CPU. Særlig på lave oppløsninger.

Hvor mye FPS får du f.eks med favorittspillet ditt på 640x480 nå? Det blir neppe noe høyere med R9700. På høye oppløsninger vil du nok merke mye mer. Hvilken oppløsning kjører du på nå? Hvilket skjermkort og CPU har du nå? Hvilke spill planlegger du å spille?

Lenke til kommentar

jeg spiller mye battlefield 1942 (inkl desertcombat) Raven shield, og g&g generals. Jeg har en amd 1800+ prosessor, 1024mb pc 2100 ddr ram, jeg foretrekker og kjøre så høye oppløsninger som mulig. har ikke tid til å måle fps nå, kan gjøre det senere. må gå! forball trening og middag :wink:

Lenke til kommentar
"]jeg spiller mye battlefield 1942 (inkl desertcombat) Raven shield, og g&g generals. Jeg har en amd 1800+ prosessor, 1024mb pc 2100 ddr ram, jeg foretrekker og kjøre så høye oppløsninger som mulig. har ikke tid til å måle fps nå, kan gjøre det senere. må gå! forball trening og middag :wink:

Fant ingen nyttige benchmark på Raven shield og g&g generals i farta, men kan i hvertfall si hva battlefield 1942 vil tjene på ytelsemessig: ny CPU. Sjekk her Med utgangspunktet Athlon 1400 og Geforce4 Ti 4200 gir:

* Kjøp av Radeon 9700: 1% bedre ytelse for ca 3000kr

* Kjøp av Athlon 2800+: 63% bedre ytelse for ca 2000kr

* Kjøp av Athlon 2800+ og Radeon 9700: 80% bedre ytelse for ca 5000kr

Det beste du kan gjøre for Battlefield 1942 for 3000kr er altså helt klart å kjøpe ny CPU. Forskjell mellom chipsett og typen ram hadde forøvrig så minimalt å si i testene at de utelatte den faktoren etter hvert. (det inkluderer et HK med KT133A og SDram)

Håper du finner benchmarks på de andre spillene dine også, så du får et bedre grunnlag til å vite hva du kan forvente deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du skal kjøpe i dag for ca. 3000, er det egentlig ingen tvil. Et kort basert på ATI Radeon 9700 Pro. Grunnen finner du vel i enhver test som sammeligner disse kortene med nVidia sine.

lenge siden du har lest en test? Både 9800 Pro og FX 5900 Ultra er raskere enn 9700 pro. Og med nye drivere økte ytelsen til GeForce FX 5800 Ultra betraktelig - kom opp på nivå med 9700 pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...