Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på lønn når man får "fri" på kort varsel?

Daniel-G

Anbefalte innlegg

Han jeg bor sammen med jobber som konditorlærling..

Nå i sommer er det lite å gjøre så det var ikke vits i at han kom på jobb..

-For 2 uker siden jobba han mandag, og fikk vite at han ikke behøvde å jobbe resten av uka..

-så fikk han beskjed i slutten av forrige uke (da han hadde jobba noen dager igjen) at han ikke skulle komme de 2 neste ukene..

Det vil si at han har skrivet timer for ca 1 av 4 uker i juli..

Og dette blir ikke akkurat mye kroner for en lærling (dekker jo ikke husleie engang)..

Har arbeidsgiver rett til å gjøre dette? har han ikke rett på å få vaktliste 14 dager i forveien, og få lønn for hele den tiden han skal ha jobbet, uansett om det er noe å gjøre eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok være lønn her. Lærlinger flest går på fast mnd lønn, og her er det mer snakk om at han får fri, ikke tar seg fri. Viss det er snakk om uten lønn så lukter det litt permitering ute å går. Det gis beskjed om i god tid i forveien i vertfall. Kjenner en som er lærling selv og han har fri tid til annen i dårlige sesonger. Han får nå lønn uansett.

Lenke til kommentar

Som fast ansatt, i de fleste tilfeller, er det forhåndsutbetaling. Som lærling er det vel 75 eller 76 timer pr. 2 uke som er lønnet. Med mindre det er gitt beskjed om noe annet 12 arbeidsdager i forveien (2 uker).

Lenke til kommentar

Jeg synes også dette høres ut som svært uryddig oppførsel fra arbeidsgivers side. Det kommer an på hva kontrakten sier, men jeg tror det riktige hadde vært om han hadde fått brev om permittering. Hvis han har tjent nok fra før kunne han da tatt det med til NAV og fått dagpenger for den tiden han ikke jobber.

En annen sak er at hvis han er lærling er det vel meningen han skal lære noe, og det får han ikke gjort så lenge han er permittert. Det kan mao. gi problemer i forhold til fagbrev eller hva det nå er han kan få når utdannelsen er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...