Flodec Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Man har vel strengt tatt ikke stjelt noe før man går ut av butikken med varene. Men om man ikke har problemer med å vise fram lommene så er det vel ikke noe i veien for å gjøre det. Kjedelig om butikk-eier stopper deg i døra neste gang du vil inn, og sier at du er uønsket i butikken. Lenke til kommentar
spelly Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Men for å holde seg på Topic: NEI! Det er kun politiet som har ransakelsesrett, og de må ha en god grunn til å gjøre det! Dette er faktisk strengt ulovelig! Nåvel, loven er faktisk ikke riktig så svart/hvit som du hevder.. Siterer fra et annet av mine innlegg: (i tråden "Lov å bortvise oss?") Straffeprosessloven §173 "Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen. " Straffeprosessloven §176 "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor." Straffeprosessloven § 178 "Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes. " (Dette kommer kanskje som en overraskelse!!) Med andre ord, om den butikkansatte er sikker på at han har tatt deg på fersken, så kan han lovlig pågripe deg (holde deg igjen, med makt om nødvendig. Skal "foretas så skånsomt som forholdene tillater", men om du prøver å stikke av, så...). Han kan også ransake deg, riktignok etter lovens ordlyd ikke i den hensikt å lete etter tyvegodset, (men det kan jo hende han tilfeldigvis finner det...) men etter skjulte våpen o.l. Tar den butikkansatte derimot feil, så kan sikkert den urettmessig pågrepne anmelde han for trakassering. Det var en som nasket på butikken jeg arbeidet på denne lørdagen. Dette visste jeg da, alarmen ved kassen gikk, jeg ba hun stoppe, hun latet som de ikke hørte noe, når jeg gikk etter de begynte hun å løpe som bare f... Ville jeg kunne ha holdt hun igjen, eventuelt slept hun med inn på bakrommet på butikken ? eller har jeg null rett til å gjøre dette? jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre i situasjonen, løpe etter hun eller bare late som ingenting ? Ringte iallefall til securitas, noe som resulterte i: kaaan ikke komme ned på butikken din, har så mye å gjøre :S Endret 26. juli 2009 av spelly Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det som Inge Rognmo skriver er riktig. Jeg vil legge til 2 lover for å legge ymse teorier død. Straffeprosessloven: § 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når: 1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler, 2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige, 3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder Jeg skipper pkt 4 da det er usannsynlig og ikke særlig relevant her Straffeloven § 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig. Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det betyr at hvem som helst kan pågripe hvis de ser noen stjele feks en Japp på Narvesen. Også, hvis man "finner" tyvegodset imens man ransaker tyven kan man ikke ta det. Da kan du selv bli anmeldt av tyven for ulovlig ransaking å dermed få 10x større smell enn tyven fikk En jurist må gjerne pynte på det ettersom jeg bare er en vekter som ikke kan flere lover enn disse yrkesrelevante lovene. ========================================================================== Så MiKA77 og andre, grav litt i lovboka før dere poster neste gang =D Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg stanset en gang en fyr som løp ut med en stasjonær maskin til over 10.000,- (Noen år siden nå). Fikk beskjed av politiet om at de IKKE kom til å ta i mot anmeldelsen hans mot meg for frihetsberøvelse, da han hadde begått GROVT tyveri, og §171 kom på banen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 10.000 er godt over grensa mellom nasking og tyveri, som sist jeg sjekket ligger på 2.500,- Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Kommer litt an på hvor man er. Iht Oslo Politidistrikt går grensa ved cirka 3000,-, men den er ikke lagt i stein. Man kan fint gå under tyveriregelen hvis "forholdene for øvrig" tilsier at det dømmes som tyveri. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Vet grensa går lavere. Politimannen som hentet fyren sa dette var grovt tyveri, og sa det gikk grenser ved 1500-3000 for naskeri, og kalte det for "ubetydelige summer" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå