norwaay Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 hei va her om dagen på butikken så va ej inne en tur så gikk ej ut igjenn der ej møtte nokken bekjente så resulterte att vi gjikk inn igjenn i butikken, va der ei lita stund det resulterte i vi blei tatt inn på bakrommet å dei spurte ka vi hadde i lommene våres. spørsmålet er det lovlig å kan du bare si att dei ikke har lov til å gjør det e jo flaut å bli tatt inn på bakrommet for nokke du ikke har gjort. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 de kan spør dere men ikke tvinge dere til å vise hva dere har i lommene. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hvilket språk er det i førsteinnlegget? Google translate ga ikke noe svar Lenke til kommentar
Xzii Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Ålesundsk eller deromkringsk. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Men for å holde seg på Topic: NEI! Det er kun politiet som har ransakelsesrett, og de må ha en god grunn til å gjøre det! Dette er faktisk strengt ulovelig! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 hei va her om dagen på butikken så va ej inne en tur så gikk ej ut igjenn der ej møtte nokken bekjente så resulterte att vi gjikk inn igjenn i butikken, va der ei lita stund det resulterte i vi blei tatt inn på bakrommet å dei spurte ka vi hadde i lommene våres. spørsmålet er det lovlig å kan du bare si att dei ikke har lov til å gjør det e jo flaut å bli tatt inn på bakrommet for nokke du ikke har gjort. Det høres merkelig ut at dere bare er inne i en butikk for så å bli tatt på bakrommet, hva var forklaringen deres? Og er du sikker på at du tar med hele historien nå? Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) hvilke klær er det dere bruker? Noen mennesker reagerer på hetter eller store baggy klær, kan være nok. Men de har fortsatt ikke lov å ransake dere uten at politiet er til stede. du skulle bedt dem tilkalle politiet om det er slik du sier , dere hadde ikke stjålet noe som helst. Endret 23. juli 2009 av Raude Lenke til kommentar
lurifax666 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 har skjedd med meg 2-3 gangar, men har aldri blitt tatt inn på noko bakrom, bære stått utfor eller inni butikken. Har aldri stjelt, skjønner ikkje folk trur eg gjer det. Men den eine gangen skulle eg kjøpe brus, så sto det fult av skumle 10. klassingar der, så eg tørte ikkje, derfor gjekk eg ut igjen uten å kjøpe noko, så hugsa eg at butikk fyren sa etterpå eg hadde nekta og tømme lommene mine at eg ikkje fikk lov være på butikken vist eg ikkje kjøpte noko. Eg sa dog at han bære måtte kjenne så masse han ville i lommene min, men eg nekta tømme dei det tørte han ikkje Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Juridisk er det vel berre politiet som har lov til å ransakelse personer. Men sånn heilt ut av det blå, kva faen er det så gjer det så inni hampen vanskeleg å gjere det vektaren spør om, har ein ingenting å skjule så skulle det jo ikkje vere noko problem. Å nekte blir jo berre så sette eit stort stempel med "Skyldig" i panna. Totalt unødvendig vil eg hevde, iallefall om ein fakisk er uskyldig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Jankee : Og hvordan tror du en tenåring med en kondom i lomma takkler å bli ransaket? Det finnes nok mange gode grunner til at man ikke ønsker å vise hva man har i lommene, blandt annet retten til privatliv. Nei,ransakelse på bakrommet bør det bli slutt på, her er det kun politi eller godkjent vekter som bør ha tillatelse til å be om dette (ikke vanlige butikkansatte). Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Men for å holde seg på Topic: NEI! Det er kun politiet som har ransakelsesrett, og de må ha en god grunn til å gjøre det! Dette er faktisk strengt ulovelig! Nåvel, loven er faktisk ikke riktig så svart/hvit som du hevder.. Siterer fra et annet av mine innlegg: (i tråden "Lov å bortvise oss?") Straffeprosessloven §173 "Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen. " Straffeprosessloven §176 "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor." Straffeprosessloven § 178 "Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes. " (Dette kommer kanskje som en overraskelse!!) Med andre ord, om den butikkansatte er sikker på at han har tatt deg på fersken, så kan han lovlig pågripe deg (holde deg igjen, med makt om nødvendig. Skal "foretas så skånsomt som forholdene tillater", men om du prøver å stikke av, så...). Han kan også ransake deg, riktignok etter lovens ordlyd ikke i den hensikt å lete etter tyvegodset, (men det kan jo hende han tilfeldigvis finner det...) men etter skjulte våpen o.l. Tar den butikkansatte derimot feil, så kan sikkert den urettmessig pågrepne anmelde han for trakassering. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg bare lurer på en ting: Tittel sier ransakt, men innholdet i første post sier: va der ei lita stund det resulterte i vi blei tatt inn på bakrommet å dei spurte ka vi hadde i lommene våres. Det er ikke noe her som tilsier de ble ransaket - de ble spurt hva de hadde i lommene, og tatt med på et bakrom, men ikke ransaket. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 hei va her om dagen på butikken så va ej inne en tur så gikk ej ut igjenn der ej møtte nokken bekjente så resulterte att vi gjikk inn igjenn i butikken, va der ei lita stund det resulterte i vi blei tatt inn på bakrommet å dei spurte ka vi hadde i lommene våres. spørsmålet er det lovlig å kan du bare si att dei ikke har lov til å gjør det e jo flaut å bli tatt inn på bakrommet for nokke du ikke har gjort. Hei Man skal bruke bokmål eller nynorsk skriftmåte på forumet og ikke den lokale dialekten i skriveform. Jeg gjør ikke noe med dette denne gang men husk det til neste. Send PM om det skulle være noe problem med dette. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 I dette tilfellet kunne du bare bedt vedkommene om å dra seg til helvete. Med mindre han tar deg på fersk gjerning, så har han(ansatt) ingen rett til å holde deg igjen. Vektere har ingen ransakelses rett, kun myndighet til å holde mistenkte igjen til politiet kommer tar seg av mistenkte. Trodde ikke ansatte hadde noen som helst rett til å ransake mistenkte uansett situasjon. Uansett så ville vel forsvarer kunne hevde at den ansatte plantet beviset hvis ansatte ransakte lommene. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Å be ein vekter eller andre personer å dra til helvete er garantert å vere den mest effektive måten å kaste bort masse tid på (eventuelt sikre resten av livet på uføretrygd i rullestol). I det er åpenbart at vektere har lov til å holde folk igjen på mistanke. Å be nokon dra til helvete svekker jo ikkje mistanken. Så om ein virkeleg har lyst til å sitte stripsa på eit bakrom i 4-5 timer så er "dra til helvete" ein god strategi. Normal folkeskikk har løyst fleire problem enn ein skulle tru. Og det vil forsatt løyse dei fleste problem. Seffern går det ikkje så bra om ein treffer overrusa eller tunge bolere, men då tviler eg på at "dra til helvete" gir noko bedre resultat. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg ville aldri tillatt å bli ransaket av en stakkarslig vekter eller butikkansatt. Å gi etter for å unngå å virke "skyldig" og mistenkelig er bare svakt. Har ennå ikke opplevd det imidlertid, selv om jeg ofte har med sekk inn i butikk hvis jeg kjøper noe etter skoletid. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 I det er åpenbart at vektere har lov til å holde folk igjen på mistanke.Å be nokon dra til helvete svekker jo ikkje mistanken. Så om ein virkeleg har lyst til å sitte stripsa på eit bakrom i 4-5 timer så er "dra til helvete" ein god strategi. En vekter som hadde satt noen i strips på bakromemt i 4-5 timer for simpelt NASKERI hadde blitt politianmeldt for vold og rihetsberøvelse. Personen hadde ALDRI jobbet som vekter igjen... Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Men for å holde seg på Topic: NEI! Det er kun politiet som har ransakelsesrett, og de må ha en god grunn til å gjøre det! Dette er faktisk strengt ulovelig! Nåvel, loven er faktisk ikke riktig så svart/hvit som du hevder.. Siterer fra et annet av mine innlegg: (i tråden "Lov å bortvise oss?") Straffeprosessloven §173 "Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen. " Straffeprosessloven §176 "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor." Straffeprosessloven § 178 "Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes. " (Dette kommer kanskje som en overraskelse!!) Med andre ord, om den butikkansatte er sikker på at han har tatt deg på fersken, så kan han lovlig pågripe deg (holde deg igjen, med makt om nødvendig. Skal "foretas så skånsomt som forholdene tillater", men om du prøver å stikke av, så...). Han kan også ransake deg, riktignok etter lovens ordlyd ikke i den hensikt å lete etter tyvegodset, (men det kan jo hende han tilfeldigvis finner det...) men etter skjulte våpen o.l. Tar den butikkansatte derimot feil, så kan sikkert den urettmessig pågrepne anmelde han for trakassering. desverre men borgerarrest er per def ikke lov med mindre det blir begått alvorlige lovbrudd..Borgerarrest er vanligvis kun tillatt når den arresterte i ferd med å begå lovbrudd, og når overtredelsen er av en viss alvorlighetsgrad. rappe en sjokolade på rimi går desverre ikke under det.. Hvis en ansatt holder igjen en mistenkt så er det definert som frihetsberøvelse ifølge den norske lov.. Andre enn politi og påtalemyndighet, også privatpersoner, kan likevel pågripe en mistenkt når vedkommende "treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor", jf. § 176. Denne adgangen for private til å pågripe andre borgere kalles også "borgerarrest". Grunnvilkårene for pågripelse må være oppfylt også ved pågripelse etter § 176, jf. §§ 171-173. En pågripelse foretatt av en privatperson må heller ikke være et uforholdsmessig inngrep, jf. straffeprosessloven § 170 a. Dessuten må private som har foretatt pågripelse "straks" overgi den pågrepne til politiet, jf. § 176 annet ledd. Dersom politiet ikke kan ta hånd om vedkommende innen kort tid, må man la vedkommende gå. ta med hele teksten neste gang.. @jankee Usakelig innlegg.. En vekter har kun lov å holde deg igjen uten makt i 5min maks.. utover det er det kun politi og offentlige tjenestemenn som har lov å anholde deg.. Stripser en vekter deg så er det faktisk frihetsberøvelse og det er strengt forbudt.. ville vært det samme som om jeg gikk rundt og borgerarrestere butikktjuver med håndjern.. vektere har ingen makt eller myndighet whatsoever.. Endret 24. juli 2009 av MiKA77 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 desverre men borgerarrest er per def ikke lov med mindre det blir begått alvorlige lovbrudd..Borgerarrest er vanligvis kun tillatt når den arresterte i ferd med å begå lovbrudd*1, og når overtredelsen er av en viss alvorlighetsgrad.*2 rappe en sjokolade på rimi går desverre ikke under det.. Hvis en ansatt holder igjen en mistenkt så er det definert som frihetsberøvelse ifølge den norske lov.. Hvilken del av §173 var det som var uklar? Hint: *1: "treffes på fersk gjerning" og *2: "uten hensyn til størrelse på straffen" men vel å merke kun så lenge man ikke "avstår fra den straffbare virksomhet" (dvs. legger/gir tilbake det man har nasket). Med andre ord: selv en som rapper sjokolade kan pågripes, men om han gir den tilbake/kaster den fra seg under flukten kan du ikke gripe han/holde på han lenger. Andre enn politi og påtalemyndighet, også privatpersoner, kan likevel pågripe en mistenkt når vedkommende "treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor", jf. § 176. Denne adgangen for private til å pågripe andre borgere kalles også "borgerarrest". Grunnvilkårene for pågripelse må være oppfylt også ved pågripelse etter § 176, jf. §§ 171-173. En pågripelse foretatt av en privatperson må heller ikke være et uforholdsmessig inngrep, jf. straffeprosessloven § 170 a. Dessuten må private som har foretatt pågripelse "straks" overgi den pågrepne til politiet, jf. § 176 annet ledd. Dersom politiet ikke kan ta hånd om vedkommende innen kort tid, må man la vedkommende gå.ta med hele teksten neste gang.. "Straks" som brukt i §176 2.ledd er så vidt jeg kan se ikke definert noe sted, så det blir et vurderingsspørsmål. Jeg er tilbøyelig til å tolke det i retning "så snart politiet kan ta hånd om personen" (og det var nok sikkert opprinnelig lovgivers intensjon) -men med dagens utrykningstider/avstander og ressursmangel/prioriteringer i politiet kan nok det bli uholdbart lenge... Den avgjørelsen slipper du imidlertid å ta selv; politiet vil helt sikkert ta den når du tilkaller dem, enten får du beskjed om å holde på ham til de kommer, eller om de ikke har anledning til å hente vedkommende innen rimelig tid får du helt sikkert beskjed om å slippe ham løs... At § 170 om "tilstrekkelig grunn" og "uforholdsmessig inngrep" er relevant skal jeg være enig i, og den kan man nok veldig fort komme i konflikt med i en slik bagatellmessig sak som (mistanke om) nasking, men det blir i likhet med betydningen av "straks" også et vurderingsspørsmål. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Det er åpenbart at ein vekter kan holde ein tilbake lengre enn 5 minutter, sjølv om det er ein definisjon av kort tid. 1 time kan også vere innan kort tid. 4-5timer på bakrommet var satt litt på spissen, men når tipser råder trådstarter til å be personer dra til helvete. Så ville eg berre påpeike at dette var eit svært idiotisk handling og kan føre til konsekvenser langt utover det simpel nasking kan gjere. I utelivsbransjern ser det derimot utt il å vere ein gjenganger at personer blir stripsa, har desse utkasterene utvida rettigheiter eller er det politiet som godkjenner slik bruk? @mika77 Om det finnes ein juridisk forklaring der ein viser at det er smart å be nokon dra til helvete, i ein situasjon der ein er mistenkt for ei kriminell handling. Då er eg enig i at innlegget mitt var usakleg. Sjølv vil eg anbefale godt folkevett og folkeskikk, istadenfor å leike kvasi-akademiker mot ein vekter (beklager men opplesing av lover til ein vekter gjer nok svært lite utbytte) Endret 24. juli 2009 av Jankee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå