Gå til innhold

Fra enkelt harddisk problem til fullstendig defekt maskin.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en harddisk med 2 partisjoner og 85 gb utildelt plass. På den ene partisjonen ligger windows 7, og den andre ligger ubuntu. Partisjonen med windows 7 er på 43 gb, noe som er litt lite. Har ikke noe lagringsplass igjen, så kan ikke engang se på filmer på youtube.

Jeg har prøvd å overføre den utildelte lagringsplassen til partisjonen med windows på, men det går ikke så lenge den partisjonen er i bruk. Derfor har jeg prøvd å gjøre det med gparted i ubuntu i stedet, men det fungerer heller ikke.

Pcen er rimelig ubrukelig slik den er nå.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å overføre den utildelte plassen til partisjonen med windows?

Takker for svar :)

EDIT: Les lenger ned for de mer alvorlige problemene mine. Jeg trygler om hjelp!

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har en harddisk med 2 partisjoner og 85 gb utildelt plass. På den ene partisjonen ligger windows 7, og den andre ligger ubuntu. Partisjonen med windows 7 er på 43 gb, noe som er litt lite. Har ikke noe lagringsplass igjen, så kan ikke engang se på filmer på youtube.

Jeg har prøvd å overføre den utildelte lagringsplassen til partisjonen med windows på, men det går ikke så lenge den partisjonen er i bruk. Derfor har jeg prøvd å gjøre det med gparted i ubuntu i stedet, men det fungerer heller ikke.

Pcen er rimelig ubrukelig slik den er nå.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å overføre den utildelte plassen til partisjonen med windows?

Takker for svar :)

Hvis jeg skjønner oppsettet rett så må du først flytte ubuntupartisjonen til slutten av disken slik at upartisjonert plass kommer i mellom win7 og ubuntu partisjonen. Da først kan du resize win7 partisjonen ut over det upartisjonerte området.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg prøvde å installere partitionmagic 8, men fikk melding om at programmet har kjente kompabilitets problemer med windows 7. Kjørte det alikevell, og fikk blue screen. Når jeg nå prøver å starte pcen får jeg blue screen hver gang den prøver å loade. Safe mode fungerer heller ikke. Prøver å sette inn vista cden for å reparere, får meldingen "press a key to boot from cd/dvd", når jeg da trykker på enter, får jeg meldingen "BOOTMGR image is corrupt. The system cannot boot."

Nå går det ikke ann å starte pcen, eller å reparere problemet. Yay! :D

edit: Ubuntu er nå også borte fra boot alternativene.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Har hatt noen problemer med cd romen min før. Tenkte kanskje det var grunnen til at windows cden ikke funka. Da har det hjulpet med å skru av strømmen bak på pcen og starte på nytt. Prøvde det nå, og strømforskyningen ble ødelagt. Når jeg prøver å starte pcen nå, så begynner viftene å gå i et halvt sekund før den skrur seg av igjen. Slik gjentar deg seg hele tiden. Har ingen som helst mulighet til å skaffe ny strømforskyning, så nå vurderer jeg nesten å ta livet mitt. Jeg er 100% pc avhengig :S

Lenke til kommentar

- Dra ut strømkabelen og vent et par minutter før du prøver igjen.

- Hjelper ikke det dobbeltsjekker du strømtilkoblingene til hovedkortet og alle enheter inni kabinettet.

- Neste skritt om nr to ikke hjelper er å koble strømmen fra alt som ikke er nødvendig. Det betyr alt utenom hovedkort og skjermkort.

- Hvis du får gang på PC-en og kommet deg inn i BIOS bør du sjekke spenningene i BIOS setup. List de gjerne her så jeg kan se om de er ok. List også hva slags strømforsyning du har, hva slags maskinvare driver den (list alt) og er den veldig gammel?

Over til windows-problemene: Det er en veldig dårlig idé å installere og bruke programmer når du får melding om kjente kompatibilitetproblemer. Både Vista og 7 er ekstremt kresne på filsystem-endringer, og kan nekte å starte bare du forandrer litt på partisjonsstørrelsen til system-partisjonen. Du kan forøvrig heller ikke reparere Windows 7 med en Vista-CD/DVD.

Dropp endringene på Windows 7-partisjonen og lag en ny tom partisjon i den ledige plassen og bruk den til lagring. Flytt de største installerte programmene fra systempartisjonen til den nye tomme. Kjør CCleaner for å fjerne midlertidige filer og dritt til slutt.

Ubuntu/Grub er lett å installere igjen, si ifra når du får gang på treskeverket igjen.

Og til slutt; Hvis du er i tvil om hva du driver med er det bedre å komme her å spørre om hjelp før du gjør noe.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg vet egentlig hva jeg driver med, men noen ganger gjør jeg ting litt for fort uten å tenke.

Pcen er ca 1 år gammel, og strømforskyningen er en MIST 650 W.

Alle kabler er koblet godt til inni kabinettet, så det er ikke problemet. Skal prøve å koble fra unødvendige ting som skjermkortene og litt av hvert. Gjør det i morgen, begynner å bli litt sent nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...