Gå til innhold

Allround objektiv til hundebilder

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før en 50mm og har hatt mine utfordringer og suksesser med den. Har ett canon 400D hus.

Når jeg er ute på tur med hunden føler jeg at jeg alltid er enten for langt unna eller for nærme. Skal jeg ta portrettbilder (som objektivet er til :p) er den knall!

Nå om dagen jobber jeg døgnet rundt og får inn en del ekstra penger. Ett mer "brukervennlig" objektiv er det som står øverst på lista da. :)

Kunne tenkt meg en som gikk litt nærmere og litt lengre fra enn 50mm. Bikkja løper ikke langt, så tror jeg vil ha lite bruk for ett som er 150mm eller mer. Har ikke mye peil på objektiver, men er ikke ute etter vidvinkel. Tenkte meg pris på max 10k eller deromkring.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt unna får man tatt bilder med 150mm? Tror jeg trenger noen exempler/bilder som er tatt med objektivene. Valgte 50mm etter å ha sett hvordan ting ble i forhold til det jeg tok bilde av med kit-objektivet og valgte den med greit pris som ikke var billigst. :p

Er helt grønn på det her.

Har titta litt på dette og virker som det får veldig mye bra tilbakemeldinger, selv om det kanskje er noen lapper dyrere enn jeg har lyst til å måtte ut med. Hvordan er det i forhold til de andre?

Veit ikke helt om jeg trenger en som er så langt unna som 150mm, ikke at jeg veit hvor langt unna det er da :p

Kom over denne også, virker bra :)

Fant denne: https://prisguiden.no/product.php?produc...7&cat_id=24 Hva er forskjellen på denne og den første fra canon, annet enn prisen?

Dette igjen: https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=24 er jo samme greia, men halv pris av den igjen. Trenger noen råd her nå hehe.

Takk for forslag forresten!

EDIT: leter etter ett objektiv hvor jeg kan ta bilder både nærmere og lengre fra enn en 50mm.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvor langt unna du er hunden når du skal ta bildet. Du kan ikke si at du er f.eks. er 150mm unna. Det er 15cm. Men jeg forstår at du egentlig lurer på hvilket utsnitt du får om du bruker 150mm på objektivet. Men det utsnittet avhenger også av avstanden til hunden. Altså i meter. 2 meter er nært. 10 meter er også nært. Noen mener at 30 m er nært, mens jeg mener at 30 m er langt unna.. 100 m er veldig langt unna.

Lenke til kommentar

Har ligget å tenkt mye på dette i natt og tror det holder med max 70mm brennvidde. Det er ikke allverdens av alternativer i det jeg tror jeg ser etter, så jeg går for en 24-70mm.

Men hvilken av 24-70mm burde jeg velge? Er jo en drøss å velge mellom.

Lenke til kommentar

Jammen... Problemet til trådstarter er jo at 50mm i mange tilfeller blir for kort. Da er det fryktelig dumt å kjøpe et objektiv som ikke når lenger enn det han/hun har i dag.

En lyssterk og god normalzoom beregnet for fullformat er nok det nærmeste man kommer en god løsning for trådstarter, dersom behovet er god optisk kvalitet fra normal til litt romslig portrettbrennvidde. Du har selv kikket på 24-70mm f2.8, noe jeg tror kan passe din bruk temmelig bra. Da får du også litt lett vidvinkel i den korte enden.

Hvis du føler deg komfortabel med 24mm som minste brennvidde, så bør du la den erstatte normalzoomen din (du har vel 18-55mm kit?). 24-70mm L er optisk kvalitet av en helt annen verden. Ulempen er at objektivet er temmelig tungt (rett under 1 kg). Fordelen ved å kjøpe Canon sitt L-serieobjektiv er at det ikke faller så mye i pris som tredjepartsmerker, dersom du en gang vil selge det brukt.

Hadde det bare fantes et 30-100mm f2.8 av god kvalitet, så ville nok det vært enda litt bedre for deg.

Men når det kommer til egne preferanser: Jeg hadde ikke giddi å betale 10 lapper for 20mm ekstra. Personlig hadde jeg foretrukket en lett tele til slikt bruk.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg bestrider ikke avstandsmålingen til Gapatrosten, men jeg syntes det var et rart utsnitt på 20 meter med 70 mm uten at det er crop. Så nå monterte jeg på 24-70 og gikk i hagen og tok to testbilder. Det ene på 50 mm som jo du allerede har og det andre på 70 mm som jo er det du får med objektivet du skal kjøpe. Jeg har hund tilgjengelig, men den er litt vilter så jeg får den ikke til å stå stille mens jeg selv går unna så derfor får en gammel tråbil være hunden i disse testbildene siden tråbilen på høykant ca er like stor som en medium størrelse hund . Jeg skrittet opp 20 skritt. Og sammenlignet med bredden på eiendommen som er på 26 meter så vil jeg anslå avstanden fra meg til tråbilen til å være omkring 20 meter.

Som du ser av disse bildene er bildet man får på 50mm og 70mm noe forskjellig. På både 70mm og 50 mm får jeg i tillegg til "hunden" også med to snøskutere, en bod og en god del av omgivelsene. Jeg mener ikke å si at det er et dårlig kjøp, for det er et veldig godt objektiv, men tenk deg godt om før du kjøper et objektiv til over 10.000 basert på råd du får fra ukjente på nett. Det beste ville vært om du kunne prøvd noen objektiver selv på forskjellige brennvidder.

Jeg selv tar så godt som alt av hundebilder med 70-200 mm om avstanden er slik som dette.

-------

Jeg glemte å skrive kamera. 1,6 cropfaktor. Eos 30D

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...