tambur4 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Har støpt noen punkter til et lite uthus. Jeg har brukt Maxit tørrbetong. Søylene er ca 30 cm høye og 14 cm i diameter (har brukt papphylser) Hvor lenge må dette tørke/herde før jeg kan gyve løs på snekringa? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Den skal vel herde i 4 uker den også, før den anses som ferdig herdet til bruk. Det viktigste er at den ikke tørker for fort, så det kan lønne seg å vanne litt på de hver dag. Etter 14 dager bør du vel kunne begynne arbeidet, siden vi snakker bare om et lite uthus..... Endret 22. juli 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Den skal vel herde i 4 uker den også, før den anses som ferdig herdet til bruk. Det viktigste er at den ikke tørker for fort, så det kan lønne seg å vanne litt på de hver dag. Etter 14 dager bør du vel kunne begynne arbeidet, siden vi snakker bare om et lite uthus..... +1 Uttørking er betongens fiende.. Dekk den til med plast og vann litt. 4-6 uker er det normale å vente. Lenke til kommentar
haratang Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Den skal vel herde i 4 uker den også, før den anses som ferdig herdet til bruk. Det viktigste er at den ikke tørker for fort, så det kan lønne seg å vanne litt på de hver dag. Etter 14 dager bør du vel kunne begynne arbeidet, siden vi snakker bare om et lite uthus..... +1 Uttørking er betongens fiende.. Dekk den til med plast og vann litt. 4-6 uker er det normale å vente. Betong herder på 4 uker.Og oppnår styrke viss den holdes fuktig i denne perioden. Mht å starte på jobben tidligere kommer dette ann på belastningen søylene utsettes for spesielt sideveis ved eksempelvis spikring /feste av bjelker. Skruer er her et alternativ. Hadde ikke betenkt meg på å begynne etter 14 dgr. selv, men da under de forutsetninger som beskrevet overfor. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå