Gå til innhold

Førstegangs kjøpende og Megapixels

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter og kjøpe inn mitt første digitale kamera.

Kameraet skal brukes til ferie bilder og fest bilder (innendørs), og generell utefotografering på familieturer og andre turer, som mange andre så gidder jeg ikke og ta med meg ting som jeg føler at jeg må ha i en bærevekse for og få med meg, så vil at kameraet skal være så kompakt som mulig, mens den fortsatt klarer og oppretteholde en god bildekvalitet.

Alle bildene kommer til og bli fremkalt i vanlig foto format, muligens forstørring til A4 i ny og ned (veldig sjeldent)

Eneste stå punktet jeg har når det gjelder digitale kameraer er fra at jeg har lånt faderns kamera og prøvd det litt, dette er vel et som heter Sony P51. Bildene som har blitt tatt og fremkalt med dette syns jeg ikke ble noe særlig, bildene ble veldig kornete (er dette grunnet at kameraet bare har 2MP?), samt at auto fokusen er veeeldig treig, ca 2-3 sekunder før bilde går av virker det som.

Bør man opp på 4 eller 5 MP? eller skal 3 holde i massevis til dette bruket?

De kameraene jeg har vurdert er Nikon 3500, 3100, 4300 og Canon A70.

Er dette kameraer som passer til dette behovet, eller bør jeg sikte meg inn på noe annet?

Tar i mot all hjelp med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du klarer deg veldig bra med 2 MP hvis du bare skal fremkalle bilder i vanlig fotoformat. Du kan også printe bilder i A4 størrelse med 2 MP, men hvis du har trente øyne så klarer du nok å se forskjell.

Dette er hva DinSide.no sa om dette:

"Vi har skrevet ut bilder med 2 mill. bildepunkter (1600x1200) over en hel A4-side med glimrende resultat. Vi har til og med sett utskrifter av 1,44 mill. bildepunkter i A3-format som ble helt fine. Forståsegpåerne kan si akkurat hva de vil om at oppløsningen da blir for lav. Våre testutskrifter viser noe annet".

Det med at bildene ble kornete har nok med lyset å gjøre.

Når motivet og omgivelsene på bildet er mørke, blir bildene nesten alltid kornete, uansett kamera(i denne prisklassen).

Ifølge www.imaging-resource.com har Sony P51 en ganske gjennomsnittlig hastighet på autofokusen.

Siden du er førstegangskjøper tror jeg ikke du trenger de manuelle funksjonene som følger med A70. Jeg vil heller anbefale deg Nikon 2100, som har 2 MP og er en god del billigere en Nikon 3100.

Lenke til kommentar

Du nevner ikke en begrensende faktor: Budsjettet!

Men 3MP holder i massevis til 10x13-bilder, og tillater litt beskjæring hvis du ikke har rammet inn objektet godt nok på forhånd.... Men de gangene du vil ha ut store bilder er mer selvsagt best. Å gå under 300 punkter per tomme er generelt noe du bør unngå.

Canon A70 som du nevner (og A60) gir ganske lett 'røde øyne'. Det er lett bort-redigert og er et fenomen som opptrer når blitzen er nær linsa, slik som med de fleste kamera i lommestørrelse. Fleksibiliteten du får med A60/70 er veldig høy, de nevnte Nikon-kameraene synes å ha begrensninger av ulike karrakter; ISO, lukkeråpning(er), AF-hjelpelampe...

"If I hadn't reviewed Canon's PowerShot A70 recently, I'd probably be more enthusiastic about the Coolpix, but after spending some time with both the 3100 pales in comparison." - dcresource.com

Lenke til kommentar

Min oppfattning av de fleste tester osv som jeg har kommet meg igjenom i dag (dcresource og steves) er at A70 er det som går for og være det "beste" kameraet.

På den andre siden, om det er bilde kvaliteten som er grunnen eller om A70 scorer høyt fordi det også har såpass mange manuelle instillinger er jeg litt usikker på.

Sånn som jeg ser det nå så:

A70:

+ AF hjelpelampe (er jo ganske kjekt hvis man skal ta fest bilder eller annen innendørs bilder)

+ Manuelle instillinger (Antagligvis for min del kommer jeg ikke til og bruke dette, hvertfall ikke i starten, men kjekt og ha noe og vokse i?)

+ Bra/rask auto focus

NIKON 3200:

+ Mange scenes mode (kjekt for de som ikke har så veldig peiling)

+ Størrelsen, dette er en god del mindre enn A70 eller er det synsbedrag?

Er dette bilde jeg har skap meg her ganske riktig? prisen på de er jo så og si identiske :)

Er det foresten noen som har prøvd begge kameraene her og kan sammenligne bildekvaliteten opp mot hverandre på disse?

Hvis nikon gir veldig bra bilder uten og måtte gjøre noe mer enn og stille seg inn på en forhåndsvalgt scene så er jo det genialt :)

PS: Sony P92 var jo et rimelig 5MP kamera, synd ingen har testet det enda, er det like tregt som de andre Sony kameraene tro?

Lenke til kommentar

Coolpix 3100 er en god del mindre enn A70. Manuellfunksjoner blir smak og behag. Bortsett fra AF-hjelpelampe ser det ut til at automatikken er omtrent like god på de to kameraene. Billedkvaliteten er også god på begge.

Har du tanker om å gjøre foto til en hobby, så vil jeg nok anbefale A70. Full kontroll over kameraet er et must i så fall. Nikon kameraet gir deg noe kontroll over eksponeringen, men dersom du leser om forskjellige teknikker og ønsker å prøve selv, så kan det fort bli frustrerende. En vesentlig mangel på Nikon sitt kamera er mangelen på manuell iso. Dette gir unødvendig høy støy fra bilder tatt med lange lukkertider (på stativ)

Ellers så ser det ut til at Nikon-kameraet har litt bedre makro-muligheter.

To gode kameraer, du blir fornøyd med begge. Søk for å finne flere tidligere diskusjoner om A70.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...