MaxP2P Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) En god CV er viktig, da dette er den aller første påstanden en ny arbeidsgiver får ang. din kompetanse. Med dette i tankene, er jeg litt keen på å fyre opp en diskusjon ang. disse to stillingstittler, og hva hver av dem egentlig sier om dine tidligere arbeidsoppgaver / erfaring / kompetanse. Har lest en del diskusjoner som har foregått på diverse utelandske forumer, men dette er et helt annet marked enn hva vi finner her i Norge / norden. Personlig mener jeg at "Software Engineer" / "Programvareingeniør" er en sterke og mer respektabel tittel enn "Developer" / "Utvikler". Noe av grunnen er at en "utvikler" kan være så mangt. Hva utvikler man? På hvilket nivå skjer utviklingen? Jeg føler det er så mye som er udefinert hva denne tittelen angår, men samtidig så er jo ikke det så fryktelig dumt heller, om man tenker litt positivt på det hele. Ettersom man ikke er "bundet" av tittelen til å jobbe med kun noe veldig spesifikt, så kan man også påstå at en Developer har bredere kompetanse enn en Software Engineer, da den sistnevnte muligens kun jobber med rein programmering, mens en Developer på sin side har muligheten til å både planlegge, designe, programmere og styre et hvert prosjekt, da han/hun ikke er konkret bundet til en gitt stadie av prosjektet / arbeidsoppgave. En annen sak er jo hvor mye "Engineer" / "*ingeniør" delen av tittelen skal telle? Skal dette direkte reflektere ens utdanning? (Bachelor er så langt jeg vet, det minste kravet for å kunne kalle seg en "ingeniør" innen sitt realfaglige felt.) Fyr løs! [EDIT:] Er fritt fram for å kaste lønn inn i bilde her også, men det er, etter mitt ønske, ikke hovedfokuset av denne diskusjonen. Endret 22. juli 2009 av MaxP2P Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Ingeniører er mer ettertraktet, skjekket litt på finn.no og andre jobb portaler at de fleste søker folk med ingeniør eller sivilingeniør tittel. Ingeniør utdannelse er endel tyngre enn kun informatikk studiene, mye av grunnen til dette er alle realfagene. Begynner selv på dataingeniør studium til høsten, den første terminen har vi 4 fag, matte, kjemi, programmering og it-forståelse. Har ingen erfaring fra arbeidslivet innen it enda, men jeg har en hypotese som sier at ingeniører tjener bedre enn folk som kun har en bachelor innen informatikk, dette kan vel be/avkreftes av noen her? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Er vel ikke bare tittelen det kommer an på. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Ingeniør er såvidt jeg vet ikke en beskyttet tittel(i motsettning til Sivilingeniør, eller har de slutta helt med den?), så alle kan kalle seg det. Finnes faktisk en god del programvareingeniører der ute som ikke har en dag mer utdannelse utover ungdomsskolen, men ettersom at de jobber som ingeniører, får de utdelt tittelen. Hva som høres mest respektabel eller prestisjefylt ut, er jeg ikke sikker på. Noen ganger bruker de vell forskjellig tittel for forskjellig type jobb? Lenke til kommentar
supernoob Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Dataingeniør er nok mest ettertraktet pga det er et større market for dem. På den forrige jobben jeg hadde, så hadde vi 2 med noe som tilsvarer informasjons sikkerhet og 5 med dataingeniør utdanning. ingeniørene var fordelt til 2 programmere/utviklere, 1 løsningsansvarlig og 2 som hadde mange varierte oppgave så jeg er selv ikke sikker på hva stillingen dem het. de 2 med informasjons sikkerhet utdanningen jobbet hadde da hovedansvaret for sikkerhets løsninger og oppsett av nettverk på nye lokasjoner. Lønna lå ganske likt men mener at løsningsansvarligen hadde høyest begynnelse lønn. edit: syns Developer trumfer software engineer, men man eller jeg pleier å nevne noen av de viktigste arbeidsoppgavene fra forige jobb i søknaden om det er relatert den nye jobben og det mener jeg veier mer enn titellen. Endret 15. august 2009 av supernoob Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Stilling som avdelingsingeniør gjelder bare for de i staten med 3 årig grad (eller mer) i ingeniørfag fra høgskole. Men spesifikk utdanning er også den eneste forskjellen fra noen med konsulentstilling eller lignende. Software Engineer og Developer blir samme greia, det sier ikke noe om hva du har jobbet med på den arbeidsplassen. Det som gjør forskjell er å få fram hvilken kompetanse du har. Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det er vel arbeidsoppgaven og ikke tittelen som bestemmer lønna du får. Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Når man vet at enhver søknad/CV skal tilpasses den stillingen du søker så burde jo dette også gjelde sin egen tittel på CVen. Bruk det som arbeidsgiver har brukt i stillingannonsen eller noe annet som du er sikker på at at arbeidsgiver vil forstå. Skal man skrive en generell CV i en CV-database så ville jeg gjort som "Tobias." og gjort noen undersøkelser på hva som er mest vanlig. Nå kommer uansett aldri en arbeidsgiver eller rekrutterer til å oppfatte tittelen på samme som deg, disse vil også mest sansynlig være ikke-tekniske mennesker. Tro derfor ikke at tittelen forteller om dine sterke sider, men sørg for å skrive hva disse er i søknaden. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Ingeniør eller ikkje betyr ingenting, det som betyr noko er "senior" og har solid erfaring med andre teknologiar enn bare PHP og MySQL. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå