Gå til innhold

Hvor mye bør jeg skatte?

Yawa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rundt 30 prosent +/-. kommer også endel an på hvor mye fradrag fradrag på inntekten som du får .

Jeg har noe av samme lønna og har 29 prosent trekk, er muligheter for å øke skattetrekket utover i året også dersom man ser at man tjener mer enn forventet beregnet inntekt.

Lenke til kommentar

Man bør også regne med evt renter man betaler på lån. Kjøre avstand: jobb - arbeid - jobb (viss du havner over nok KM en vei)

ellers har du BSU som gjør ett fratrekk på max 3000kr, du har pangsjonssparing som kan gi deg max 5000,- viss jeg ikke husker feil...

Er mye som kan fikse deg litt mindre skatt :)

selv betaler jeg ca 28% skatt på mine 252 tusn...

Lenke til kommentar

Betaler 27% skatt og har vel 315k i årslønn. Ingen gjeld. Sparer i BSU. Men skattetrekket er for lite. Måtte betale 17k i restskatt, men de har ikke tatt med aksjetapet mitt, så jeg skylder de bare 2.000. Vurderer å sette opp skatten nå til høsten.

Fordelen med å betale mindre skatt er at man kan disponere sparinga selv. Jeg sparer i aksjer, og jo mer jeg pøser ut dit, jo mer tjener eller taper jeg. Renta er uhorvelig lav, så man tjener ikke så mye på å skatte mye. En fin gavepakke en gang i året, men det er det.

Lenke til kommentar

Okay, har ett hus lån da. Så har jeg pensjos sparing og H&K Forbundskontigent... Bor ca 15 min labbetur fra arbeidsplassen. Vurderer å fikse opp den gamle sykkelen. Så noe kjøre/transports utgifter er det ikke noe særlig av. Ingen aksjer.

Hvordan beregner jeg fratrekk i skatt ut ifra mine faste fratrekk?

Lenke til kommentar

Okay, skjønner. Ringer tar tur til skattekontoret jeg...

men, ett siste spørsmål: har jobbet som lærling og skattet 36% skatt. Hatt ca. årsintekt på 190 000,-. Så fikk jeg tilbake kun 2000,-

Kan det stemme? Føles ikke riktig.

Har jeg muilighet til å klage nå, såpass lenge etterpå?

Lenke til kommentar
Okay, skjønner. Ringer tar tur til skattekontoret jeg...

men, ett siste spørsmål: har jobbet som lærling og skattet 36% skatt. Hatt ca. årsintekt på 190 000,-. Så fikk jeg tilbake kun 2000,-

Kan det stemme? Føles ikke riktig.

Har jeg muilighet til å klage nå, såpass lenge etterpå?

Har du betalt halv skatt eller hatt overtid som du har betalt mindre på? Du må kome med betalt skatt og. Sjølv om det står 36% på skattekortet betyr ikkje det nødvendigvis at du har betalt 36% av 190 000.

Skatt kan du berekne her: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/E...08_07102008.htm

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du sier noe der, har fikk utbetalt i overkant av 159 lapper, og hadde i overkant av 202 lapper i feriepengegrunnlag på lønningslippen. Ser ut til at jeg kansje har skattet ca 22%.

Har bare sett på skatte %'en. Da er det kansje ikke så ille som jeg hadde forespeilet da....

Lenke til kommentar
Hvis jeg har en årsinntekt på kr 347 000 før skatt. hvor mye er normalt å skatte?

Skatt 1/3 og bruk tilbakebetalingene til noe hyggelig.

1% for mye gir 3 470 + renter til å bruke utover budsjett.

Langt hyggeligere enn å betale eksempelvis 0,5% i restskatt.

Sam

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...