privinius Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hei! Jeg har sjekket litt på et program som heter EZ-drummer. Etter det jeg har fått med meg rendrer dette MIDI-trommer. Finnes det lignende program som kan brukes for å rendre synth eller gitar? MVH - Lasse Jørgensen. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg tror kanskje du må forklare litt mer hva du legger i "rendre" i denne sammenhengen. For å forklare fort- EZ- drummer er en sample- avspiller, som kort forklart spiller av forhåndsinnspilte lydsnutter, innpakket i programvare som velger mellom flere forskjellige samples, og som spiller av disse med programerte "feil" i forhold til den absolutte korrekte takten man setter hovedprogrammet til å bruke. Muligens dårlig forklart, men det er det beste jeg presterer klokken to om natten. Det foregår slik sett ikke noen "nyskaping" av data. Lignende programvare for synther finnes, der man emulerer synther realtime, og spiller av lyder. Dette trigges gjerne av MIDI- data. MIDI- er ikke lyd, men kun styresignaler til en synth. Hvorvidt synten finnes i hardware- versjon, eller emuleres i en PC, spiller ingen rolle. En moderne PC har ikke noen problemer med å emulere mange slike synther eller effekteneheter samtidig. Man bør teknisk skille litt mellom sample- avspillere innpakket i et grensesnitt, og synther. I en synth lages lyden der og da, ved sample- avspilling avspilles en allerede innspilt lyd, eventuelt innpakket i filtere. Filtreringen foregår i realtime. "Rendrer" man av alle parametre i en DAW, vil dataene bli nøyaktig beregnet og lagret i en ferdig lydfil. Det er typisk en blanding av Wav- filer, synther, sampleavspillere med mere. Dette tar gjerne kortere tid enn det det tar å spille av musikkstykket, så sant man ikke har en meget komplisert produksjon. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Om jeg forstår deg riktig, så er du ute etter et program som inneholder synth-lyder som du kan spille av ved hjelp av en midi-kontroller/keyboard? Det er i så fall den metoden jeg bruker til å lage all musikken min. Programmene som gjør dette kalles plug-ins, fordi de vanligvis åpnes inni et større program (dette er hva Castorfiber kaller en DAW - Digital Audio Workstation, f.eks. Pro Tools eller Cubase). Selv bruker jeg plug-ins fra Native Instruments: Kontakt (orkestrale instrumenter og MYE annet, et enormt bibliotek), B4 (en digital etterligning av Hammond-orgler), og Absynth (alt fra lead-synther til soundscapes). Jeg bruker mye annet også, alt fra Native Instruments er kvalitet. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Takk for svar, folkens. Altså; Det jeg mente var at jeg har MIDI dataen til f.eks et pianoparti, men jeg vil få den lyden avspilt Med bedre lydkvalitet enn det Microsoft wavetable synth klarer. Noe lignende EZ-Drummer altså, bare for synther. Hvis dere skjønner, altså. Er litt ny på dette med musikkskaping og synther, men prøver så godt jeg kan. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Da er det mange alternativer. Cubase, Pro Tools, Abelton, Sonar, Sound Forge, Fruity loops og Reason f.eks. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hvis vi holder oss til pianopartiet som eksempel, ville jeg da bruke ta MIDIdataene inn i DAWen (beklager litt dårlige forklaringer i forrige post, var litt sent.. ) Så laster du inn en softsynth, skal du ha et piano er for ekselmpel Steibergs The Grand et kjent valg, kobler synthen til det aktuelle sporet og spiller av. Det finnes synther som gjør det meste, man kan også få softsamplere som spiller av samplebiblioteker for den som ønsker det. Det finnes software "lydkort" også, som spiller av GM/GS/XG- lyder, bare med mye høyere kvalitet. Disse er ikke så fleksible som det å bruke DAW og softsynth, men de er frittstående, og gir himmelhøyt bedre kvalitet enn wavetablesynten klarer. De har også et litt mer moderne lydbilde enn GS- synther, som er litt 80- tallspreget. Det spørs altså litt om hvor bra du må ha det. Skal det låte skikkelig flygel, eller holder det med "nesten"? Dette er som sagt et eksempel, og det kan jo tenkes du vil jobbe med mye mer enn å spille av et pianoparti, så jeg gir meg der. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Haha, må føler jeg meg litt dum. Jeg har jo allerede drevet litt med VSTier i Cubase. Hvis jeg ikke tar feil var det bare å laste inn VSTien og loade MIDI-daten elns? Uansett - Tusen takk for svar! Tror jeg skjønner det rimelig greit nu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå