Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ting som bør/skal pugges i matte R2, Kjemi 2 og Fysikk 2

Anbefalte innlegg

yo,

Det har seg slik at jeg skadet foten pga. motorcross, og er nå lenket til kontorstol/sofa/seng ut sommerferien.

Regner med det blir endel pes på skolen i året som kommer(VG3), da jeg har valgt R2 matematikk, Kjemi 2 og Fysikk 2.

Derfor kan jeg tenke meg å bruke litt tid fornuftig, og forberede meg litt.

Hvilke kapitler, deler er spess vriene og kan være smarte å øve på??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste i kjemien vil jeg si er å ha full kontroll på hvordan du regner med mol, g/mol, g/L, mol/L, osv. Lær deg hvordan alle disse enhetene henger sammen. I alle disse fagene er det viktig med en god forståelse av algebra. Slet du med algebraen i fjor? Hvis det er tilfelle, jobb med den, den vil hjelpe deg i både fysikk og kjemi, i tillegg til matten, når formler må sjongleres med.

Husk at realfagene ikke er lesefag. Forståelse er veien til gode karakterer, og det krever oppgaveregning, oppgaveregning og atter oppgaveregning. Kan ikke si det nok ganger.

Lenke til kommentar

takker for svar:)

uansett, sleit ikke spess med noenting i de tre faga, 5 i alle sammen.

er med på at det ikke dreier seg om pugg, men heller forståelse som du sier.

Allikevel tror jeg det er det endel pugg i kjemien, da de har dradd inn et par nye kapitler om næringsstoffer og reaksjoner i cellene. Noe av regninga er fjerna også visst.

Lenke til kommentar
takker for svar:)

uansett, sleit ikke spess med noenting i de tre faga, 5 i alle sammen.

er med på at det ikke dreier seg om pugg, men heller forståelse som du sier.

Allikevel tror jeg det er det endel pugg i kjemien, da de har dradd inn et par nye kapitler om næringsstoffer og reaksjoner i cellene. Noe av regninga er fjerna også visst.

Jeg kan desverre lite om de to andre fagene enn Kjemi 2, men jeg har noen tips der.

Jeg ville repetert syre-base fra Kjemi 1, og organisk kapittelet. Buffer forutsetter at du husker hvordan syrer og baser virker og hvordan du regner med de.

Organisk i Kjemi 1 gir deg grunnleggende navnsetting og de forskjellige funksjonelle gruppene, dette burde du kunne skikkelig før Kjemi 2.

Litt avhengig av hvordan læreren din angriper analysepensumet ville jeg uansett antagelig igjen lært meg titreringer fra kjemi 1. Det kommer alltid godt med og er nok en metode som brukes en del i kjemi 2.

Når det gjelder den delen som egentlig er biokjemi, virker det som det er meget sentralt i Bio2 slik at å få tak i en Bio2 bok kan være en god ide som støttelitteratur for den delen av Kjemi 2. Men merk at Bio2 går på mange måter dypere i den delen av biokjemien enn de gjør i kjemi 2. Dette kommer igjen litt an på hvordan læreren din legger opp kjemi 2 da.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...