Gå til innhold

Trøbbel med boot i vista.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg må nesten forklare hva som har skjedd her og skal prøve å gjøre det så kort som mulig. Jeg trenger hjelp her, så ser helst at folk gidder å lese dette.

Jeg hadde en vanlig partisjon med Vista.

Deretter installerte jeg 64 bits vista på en annen HDD.

Da fikk jeg 2 boot muligheter under oppstart men jeg ønsket å fjerne 64 bit alternativet så jeg slapp å skifte på de.

Jeg satte inn en XP cd (etter råd av en kamerat!) og slettet partisjonen som 64 bit vista lå på, disk D:

Etter dette ville ikke pc'en boote noe som helst, fikk opp "error loading operative system".

Jeg innstallerte 64 bits vista på nytt på samme disk som jeg originalt slettet det på og nå kan jeg kun boote denne versjonen.

Det jeg ønsker er å få tilbake mit gamle vista, 32bit på C: disken. Jeg klarer ikke få muligheten til å velge dette under opstart, så spm mitt er følgende:

Hvordan kan jeg få bootet det gamle OS, slette det nye slik at pc'en starter helt automatisk til C: disken etter jeg skrur den på?

Takker for alle innlegg, jeg sitter helt fast her.

Mvh. MacManus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den aktive partisjonen er vel satt til å være 64 bits Vistaen.

Derfor du får opp "Error Loading Operating System".

Uansett burde det være mulig å sette 32 bits vistaen sin partisjon som aktiv og deretter overføre nødvendige bootloader filer til denne slik at Operativsystemet kan starte opp.

Uansett ville det ha vært en god enklere om du bare brukte bcdedit til å sette opp boot loaderen i utgangspunktet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Den aktive partisjonen er vel satt til å være 64 bits Vistaen.

Derfor du får opp "Error Loading Operating System".

Uansett burde det være mulig å sette 32 bits vistaen sin partisjon som aktiv og deretter overføre nødvendige bootloader filer til denne slik at Operativsystemet kan starte opp.

Uansett ville det ha vært en god enklere om du bare brukte bcdedit til å sette opp boot loaderen i utgangspunktet.

Vet ikke hvordan jeg gjør det.

Men jeg har klart å komme frem til noe nå.

Når jeg skal boote står det "missing bootmgr.exe", jeg har nå brent ut en ubuntu live cd, som gjør at jeg kan jobbe på maskinen.

Alt jeg trenger å gjøre er å få tilbake "bootmgr.exe" filen og jeg er i boks.

hvordan gjør jeg det og hvordan finner jeg filen?

Lenke til kommentar
Filen ligger ganske sikker på roten til den partisjonen som er satt som aktiv nå - nemlig den partisjonen med 64 bits vista.

Tviler på at det holder med denne ene filen dog, vil nok tro du trenger en del flere.

Så hva er alternativet jeg står igjen med?

Formatere? er det eneste mulighet?

Lenke til kommentar

Siden du er så usikker på hva og hvordan du skal gjøre alt det, starte med:

-vise bilde fra din diskbehandling, og

-starte opp PC med Vista dvd plate, og i install Now vindue, velg Repair my computer, ned til venstre. Det vi prøve å reparere boot options etter at den har searched for vista installasjoner.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...