aquafrank Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Bor i ett borettslag der det meste går på trynet, og der ting skjelden fungerer etter den store, røde boka. Siste "event" var at jeg klaget på at en av naboene har katt ute, og denne skaper en del problemer. Svaret var uvanlig hurtig avlevert fra styret; de ser gjennom fingrene med denne beboeren, da det er så mye andre katter i området.... Det kan ikke bevises at det er denne katta som graver og pisser som en gud (noe det strengt tatt kan). Men det er ikke det alt for store problemet, selv om jeg kommer til å fortsette med jobben rundt å bli kvitt dette kattedyret. Problemet er at kopi av svaret, med mitt navn som klager, ble oversendt den innklagede part. Dette kan da umulig være etter boka? Satt tidligere som styreleder i dette borettslaget, og taushetsplikten omfattet da også slike forhold. Det er vel ett definisjonsspørsmål om dette er ett forhold som inbefattes av forvaltningslovens bestemmelser rundt taushetsplikt, men jeg ønsker likevel å høre med dere som sysler mer med slikt til daglig. Uetisk, og ett helt klart overtramp på det jeg mener er personvern, det er det jo soleklart. Håper at noen har noen fornuftige ting å si her. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Man har aldri* taushetsplikt overfor den personen opplysningene gjelder. Hovedregelen er det motsatte. Det kan vurderes hvorvidt du hadde krav på anonymisering, men jeg kan ikke se at det er noen konkrete forhold du har nevnt som er så tungtveiende at de gir grunnlag for et krav om anonymitet. * Med visse, svært få unntak. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Ser ikke helt argumentasjonen for at innklagede part skal være beskyttet, og motsatt. Det er jo den som har tabba seg ut som har gjort dette på en måte som har fanget andres oppmerksomhet, og da kan den ikke skjule seg på noen måte. I de fleste tilfeller kan det være en rekke klagere, og det blir da litt feil å utpeke den ene som den som sier nok er nok. Å frigi informasjon om hvem som klager på faktiske brudd på borettslagets regler, vil da medføre at svært få orker den belastningen dette kan medføre. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 I all rettspraksis er det grunnleggende at du har krav på å vite hvem det er som anklager deg. Det er ingen grunn til at din identitet skal beskyttes i dette tilfellet. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Det er vel en tanke forskjell på ett formelt rettsapparat og ett borettslag. Slik praksisen tydeligvis er, vil den som har vært skadelidende og dermed klaget, ofte bli ennå mer skadelidende i form av mobbing, hets fra naboer etc. Har vondt for å se at dette er slik ting burde være.... Men om et er slik, ja, da får en heller leve med ett helvete om en ønsker bedring av ting...? Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Taushetsplikten etter borettslagsloven gjelder kun "personlige forhold", se paragraf 13-1. Personalia regnes ikke som personlige forhold, se forvaltningsloven § 13 andre avsnitt. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) For et grusomt menneske du må være som ikke vil at naboen din skal få beholde katten din. Endret 28. juli 2009 av WheelMan Nuvel, hold gjerne en saklig diskusjon - noe på grensen til personangrep forsvant. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg har selv katt i et borettslag med mange andre katter. Jeg har kjempet en kamp mot noen av de andre beboerene som hevder at katten min bæsjer i sandkassen, tisser på verandaer og remjer og bærer seg om natten... Jeg har beviser for at dette ikke er min katt, men allikevel er det enkelte av naboene som ikke gir seg. Det jeg ser i denne saken, er en frustrasjon som blir tatt ut over katten. De fleste "problemene" man har med en katt kan løses med kastrering og litt "Katt deg vekk" rundt egen eiendom. Litt strategisk plassert chilipepper gjør også at katten holder seg unna blomsterbedd o.l. Trådstarter sier ingenting om hva denne katten er "skyldig" i? Den graver og tisser? Bedre enn alle de hundene som pisser over alt uten å dekke over avfallet Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) For et grusomt menneske du må være som ikke vil at naboen din skal få beholde katten din. Det var da en svært så raus påstand du kommer med her! Hva i helv... vet du om meg og mitt forhold til katter? Drit og dra, til du faktisk vet mer! Mitt forhold til katter er; Har ei innekatt, som en gang var ei villkatte. Fôrer en gruppe hjemløse katter fra egen lommebok. Gir hunkattene som er hjemløse p-piller ukentlig, og hele gruppa med hjemløse katter ormekur *4 pr år. Så nei, jeg har ikke noe imot katter - jeg har noe i mot ei katte som bevist lager masse ugang i form av slossing og hyling døgnet rundt rett utafor vinduene, og som rasserer blomsterbedd og alt som er av absorberbart materiale med kattepiss (eks hagemøbler). Jeg har heller ikke noe problem med at naboen beholder katta, men denne må holdes som andre katter i blokka; innendørs. Satan hvor forbanna jeg blir på mennesker som Jason Something, komme med idiotutsagn uten å egentlig vite en jævla dritt om noe som helst. Endret 28. juli 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Så hvorfor ikke skrive det i førsteinnlegget og? For slik det står nå virker det bare som om du vil ha vekk katten, uansett Edit: Jeg fjerner gjerne det innlegget hvis du redigerer førsteinnlegget ditt Endret 23. juli 2009 av Jason Something Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Så hvorfor ikke skrive det i førsteinnlegget og? For slik det står nå virker det bare som om du vil ha vekk katten, uansett Edit: Jeg fjerner gjerne det innlegget hvis du redigerer førsteinnlegget ditt Fordi det er helt uten betydning for det jeg spør om her. Jeg spurte om jussen rundt taushetsplikten, ikke om hva folk mener om katter etc. La gjerne innlegget ditt stå det, tråden er løst, og jeg driter i hva folk måtte mene om oss begge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå